“Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος εγκλήματος”, άρθρο του δημάρχου Παύλου Μελά κ Διαμαντή Παπαδόπουλου
Η Κυβέρνηση επιδιώκει ο ρόλος και η λειτουργία της τοπικής αυτοδιοίκησης να επιστρέψουν σε παλιότερες εποχές. Οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζονται ανάλογα με τις περιπτώσεις και τα διαβολικά σχέδια απλά και μόνο ως νούμερα πάνω σε μια σελίδα που τα αλλάζουνε στήλη, τα σβήνουν, τα ξαναγράφουν ανάλογα με το τι τους συμφέρει.
Έτσι αντιμετωπίστηκαν σ΄ένα Σαββατοκύριακο και οι σχολικοί φύλακες - Παρασκευή απόγευμα εργαζόταν κανονικά στη βάρδιά τους, χωρίς να υπάρχει υπόνοια για το τι θα επακολουθήσει και την Κυριακή ήταν απλά μια είδηση στο δελτίο των 8.00 «καταργούνται οι σχολικοί φύλακες και απομακρύνονται μέχρι τέλη Ιουλίου»
Μήπως δεν ήταν έτσι , αλλά υπήρχε οργανωμένο σχέδιο , να κτυπηθεί - να θυσιαστεί μια κατηγορία εργαζομένων την κατάλληλη στιγμή , τη στιγμή που έκλεισαν τα σχολεία και δεν θα προλάβαινε να ενημερωθεί, να οργανωθεί και να αντιδράσει η σχολική κοινότητα, εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές, αυτοί που επίσης πλήττονται από την συγκεκριμένη απόφαση ;
Ο θεσμός των σχολικών φυλάκων ξεκίνησε πριν 13 χρόνια ως πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας ανέργων στη φύλαξη σχολικών κτιρίων, διάρκειας 11 μηνών από τα Υπουργεία Εσωτερικών, Εργασίας, Παιδείας , Δημόσιας Τάξης, την ΚΕΔΚΕ, τον ΟΑΕΔ και διαχειριστή την ΕΕΤΑΑ. Το 11μηνο πρόγραμμα φύλαξης σε 24ωρη βάση , 7 ημέρες την εβδομάδα , με παρατάσεις διήρκεσε 5 χρόνια (με 590 € και χωρίς ασφάλιση) . Οι φύλακες εντάχθηκαν στο πρόγραμμα με κριτήρια μοριοδότησης όπως η εντοπιότητα, ο χρόνος ανεργίας, η επιδότηση ανεργίας, η οικογενειακή κατάσταση και έως ένα ποσοστό η ηλικία (άνω των 55 ετών), με απαραίτητη προϋπόθεση να είναι απόφοιτοι Δ.Ε. Η αξιολόγηση των αιτήσεων και η επιλογή έγινε από την ΕΕΤΑΑ . Επομένως οι σχολικοί φύλακες δεν μπήκαν ούτε από την πίσω πόρτα , ούτε ήταν ρουσφέτι κανενός Δημάρχου. Αν κάποιοι από την Κυβέρνηση το αμφισβητούν , τότε και εμείς θεωρούμε ότι τίποτε δεν είναι αξιοκρατικό και αδιάβλητο.
Με τις διατάξεις του ν. 3320/2005, όσοι από τους σχολικούς φύλακες κρίθηκαν από τον ΑΣΕΠ ότι πληρούσαν τις προϋποθέσεις υπαγωγής τους στις ρυθμίσεις του Π.Δ. 164/2004, κατατάχθηκαν σε θέσεις ΙΔΑΧ ειδικότητας Δ.Ε. Σχολικών Φυλάκων και υπηρετούν στους Δήμους.
Από το 2006 τα καθήκοντά τους τυπικά ήταν η φύλαξη των σχολικών κτιρίων.
Η πραγματική τους εργασία : φύλακες + ηλεκτρολόγοι + υδραυλικοί + ελαιοχρωματιστές + θυρωροί + επιβλέποντες και ρυθμιστές της λειτουργίας των σχολικών κτιρίων τις απογευματινές ώρες, από συλλόγους γονέων, από αθλητικά και πολιτιστικά τμήματα του Δήμου, από αθλητικούς και πολιτιστικούς συλλόγους που εδρεύουν στο Δήμο, από προγράμματα του Υπ. Παιδείας , από παιδιά - μαθητές που χρησιμοποιούν τους αύλειους χώρους για άθληση και παιχνίδι.
Πάνω απ΄όλα όμως είναι κοντά στα παιδιά, προστάτες και φίλοι τους.
Αν ανατρέξουμε στο 2000, όταν ξεκίνησε το πρόγραμμα φύλαξης , τα σχολεία μας στην πλειοψηφία τους ήταν στέκια χρηστών ουσιών ( σύριγγες καρφωμένες στα δέντρα στην αυλή του σχολείου, σύριγγες στις βρύσες , δόσεις σε αλουμινόχαρτα στα παράθυρα του σχολείου , στα περβάζια πάνω από τις πόρτες κ.α.) και εύκολη διέξοδος για κάθε άτομο που ήθελε να εκτονώσει το θυμό του και τη βίαιη συμπεριφορά του .
Από το πρώτο κιόλας χρονικό διάστημα που εγκαταστάθηκαν οι φύλακες στα σχολεία φάνηκαν τα θετικά αποτελέσματα:
- πετύχαμε την ασφάλεια των μαθητών και των σχολικών χώρων με την οριστική απομάκρυνση των χρηστών
- την αποτροπή των εξωσχολικών
- την σημαντική μείωση των ζημιών στα κτίρια (βαψίματα, σπασμένα τζάμια, κλοπές κ.α.) και κατ΄επέκταση την μείωση των δαπανών για τη συντήρηση των σχολικών κτιρίων.
- τα οφέλη ήταν πολύ σημαντικά για εκπαιδευτικούς και γονείς που ένιωσαν ασφάλεια για τα παιδιά τους όχι μόνο τις ώρες λειτουργίας του σχολείου αλλά και τις απογευματινές ώρες, όπου το σχολείο απέκτησε ζωή ,μέσα από τον αθλητισμό, τον πολιτισμό και το ασφαλές παιχνίδι.
Σήμερα με τα νέα οικονομικά δεδομένα , την οικονομική κρίση, τη μείωση των επιχορηγήσεων για τα σχολεία κατά 50 %, τη σημαντική μείωση της επιχορήγησης για τις συντηρήσεις των σχολικών κτιρίων και την αύξηση της εγκληματικότητας, η Κυβέρνηση προβαίνει σ΄ένα απόγευμα στη κατάργηση ενός αποδεδειγμένα επιτυχημένου και αναγκαίου θεσμού , θέτοντας σε κίνδυνο τη σχολική περιουσία, την ασφάλεια των μαθητών και την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων.
Σήμερα στα σχολικά κτίρια υπάρχει εξοπλισμός μεγάλης αξίας, όπως εργαστήρια Η/Υ, Laptops , διαδραστικοί πίνακες, , μικροφωνικές εγκαταστάσεις, φωτοτυπικά μηχανήματα, fax, κ.α. Ο εξοπλισμός αυτός τίθεται σε κίνδυνο , τη στιγμή μάλιστα που ούτε ο Δήμος , ούτε τα αρμόδια υπουργεία έχουν την οικονομική δυνατότητα να αντικαταστήσουν εξοπλισμό τέτοιας αξίας αν αυτός κλαπεί.
Αξιοσημείωτο είναι, ότι μέρος αυτού του εξοπλισμού έχει αγοραστεί από τους γονείς και έχει εξασφαλιστεί από δωρεές.
Το όφελος που πιστεύει η Κυβέρνηση ότι θα πετύχει με την απόλυση των σχολικών φυλάκων θα είναι πολύ μικρότερο από τη ζημιά δυστυχώς που θα προκληθεί από κλοπές και βανδαλισμούς .
Θα μπορούσε να τεθεί ένα ερώτημα, αν έχει αξιολογηθεί από τα αρμόδια υπουργεία ο θεσμός και κρίθηκε ανεπιτυχής, αλλά θεωρώ αφελές ένα τέτοιο ερώτημα, τη στιγμή που αν ρωτηθεί κάποιος από τους 300 της Βουλής και τους συνεργάτες τους , ποιος είναι ο ρόλος και τα καθήκοντα των σχολικών φυλάκων αμφιβάλλω αν θα μπορούσαν να απαντήσουν.
Οι σχολικοί φύλακες δεν αντιμετωπίστηκαν α) ως άνθρωποι με δικαιώματα, με ανάγκες και με αξιοπρέπεια, β) ως εργαζόμενοι με προϋπηρεσία 13 χρόνων, γ) ως μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας και δ) ως εργαζόμενοι που ανά πάσα στιγμή μπορούν να αποδείξουν αντικειμενικά και τεκμηριωμένα την αποτελεσματικότητά τους και ότι είναι άκρως αναγκαίοι.
Αντιμετωπίστηκαν απλά ως ένα βολικό νούμερο 2.200.
Αναρωτιόμαστε τι θα επακολουθήσει, μήπως η κατάργηση σιγά - σιγά όλων των δομών και αρμοδιοτήτων που μεταφέρθηκαν στην τοπική αυτοδιοίκηση χωρίς τη μεταφορά των αντίστοιχων πόρων.
Δεν είμαστε διατεθειμένοι να μείνουμε άπραγοι μπροστά στην απαξίωση της τοπικής αυτοδιοίκησης και στην εξαθλίωση των εργαζομένων και των πολιτών μας.
Θα αγωνιστούμε όλοι μαζί , γιατί μας αξίζει μια καλύτερη και πιο αξιοπρεπής ζωή.
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΗΣpavlosmelas.gr