Τους ζητάει πίσω με 5 ευρώ την ώρα! Γκάφα ή κάτι άλλο κρύβεται;;;;;;
Έντυπη Έκδοση
Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Κυριακή 14 Ιουλίου 2013
Τους ζητάει πίσω με 5 ευρώ την ώρα!
Ο Αρβανιτόπουλος ξέχασε ότι οι μαθητές
των καταργημένων ειδικοτήτων πρέπει να αποφοιτήσουν και τώρα ψάχνει
ωρομίσθιους καθηγητές
Εκκληση σε εθελοντές για να
διδάξουν απευθύνει τώρα ο υπουργός Παιδείας, εξακολουθώντας να παίζει
κυριολεκτικά με την τύχη χιλιάδων μαθητών. Συνεπής στις απαιτήσεις της
τρόικας, αφού τους προσέφερε στο πιάτο 2.000 καθηγητές ειδικοτήτων και
άφησε στον αέρα 15.000 μαθητές της τεχνικής εκπαίδευσης, καλείται εκ των
υστέρων να δώσει λύση στο αδιέξοδο που προκάλεσε. Υπάρχει όμως λύση;
Ο κ. Αρβανιτόπουλος αντιλήφθηκε, έστω καθυστερημένα, ότι κάποιοι θα πρέπει να διδάξουν τους μαθητές των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ που παρακολουθούν τις καταργημένες ειδικότητες μέχρι να αποφοιτήσουν, κι έτσι πήρε την εξής απόφαση: θα προσλάβει, λέει, ωρομίσθιους καθηγητές με 5 ευρώ την ώρα από τους 2.000 που απέλυσε. Απόφαση όμως που δεν μπορεί να υλοποιηθεί καθώς προσκρούει σε δύο εμπόδια:
α) Νομικό: Δεν μπορεί να προσλάβει καθηγητές από κλάδο που έχει καταργήσει. Ας υποθέσουμε όμως ότι προχωρεί σε νομοθετική ρύθμιση για να ξεπεράσει το εμπόδιο, και πάλι σε αδιέξοδο θα οδηγηθεί.
β) Πρακτικό: Υπάρχει καθηγητής που ενώ θα είναι σε διαθεσιμότητα λαμβάνοντας το 75% του μισθού του, θα δεχθεί να προσληφθεί με 5 ευρώ την ώρα; Εάν μάλιστα κάποιος μένει, για παράδειγμα, στην Αθήνα, πώς θα πειστεί να πάει στο ΕΠΑΛ Λαμίας, που έχει κενή θέση; Ο ευρών θα αμειφθεί από τον κ. Αρβανιτόπουλο με 5 ευρώ την ώρα.
Με non paper, αντί επίσημης ανακοίνωσης, και αφού δέχθηκε σκληρότατη κριτική κυρίως από την ΟΙΕΛΕ, την ΟΛΜΕ και τη ΓΣΕΕ ότι η εξέλιξη αυτή θα ευνοήσει την ιδιωτική εκπαίδευση, το υπουργείο Παιδείας μάς πληροφόρησε ότι:
* Οι μαθητές που φοιτούν σε αυτές τις ειδικότητες είναι 13.165 και ότι «θα ολοκληρώσουν απρόσκοπτα τις σπουδές τους. Για το σκοπό αυτό, θα απασχοληθούν ωρομίσθιοι καθηγητές με προτεραιότητα πρόσληψης γι' αυτούς που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα».
* Τον Σεπτέμβριο του 2013 στη Β' τάξη ΕΠΑΛ δεν θα παρέχεται ο τομέας Υγείας και Πρόνοιας καθώς και ο τομέας Εφαρμοσμένων και Γραφικών τεχνών, που καταργούνται. Οσοι επομένως αποφοίτησαν φέτος από την Α' λυκείου ΕΠΑΛ ή Γενικού Λυκείου δεν θα μπορούν να επιλέξουν τις ειδικότητες αυτές.
* Τον Σεπτέμβριο του 2013 σε αυτές τις ειδικότητες των ΕΠΑΛ θα υπάρχουν μόνο μαθητές στη Γ' τάξη ΕΠΑΛ και αυτοί είναι συνολικά 7.205, οι οποίοι θα ολοκληρώσουν τις σπουδές τους με ωρομίσθιους καθηγητές.
* Τον Σεπτέμβριο του 2013 στην Α' τάξη ΕΠΑΣ δεν θα παρέχονται ειδικότητες που καταργούνται για τους μαθητές που αποφοίτησαν φέτος από την Α' Λυκείου ΕΠΑΛ ή Γενικού Λυκείου. Αυτές είναι: αργυροχρυσοχοΐας, σχεδίασης ενδυμάτων, βοηθών φυσιοθεραπευτών, βοηθών οδοντοτεχνιτών, βοηθών ακτινολογικών εργαστηρίων, βοηθών φαρμακείων, αισθητικής τέχνης και κομμωτικής τέχνης.
* Τον Σεπτέμβριο του 2013 σε αυτές τις ειδικότητες των ΕΠΑΣ υπάρχουν μαθητές μόνο στη Β' ΕΠΑΣ και είναι συνολικά 5.960, οι οποίοι θα ολοκληρώσουν τις σπουδές τους με ωρομίσθιους καθηγητές.
Αυτές οι 50 ειδικότητες που καταργήθηκαν είναι το φιλέτο της τεχνικής εκπαίδευσης και έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση στους μαθητές και τη μεγαλύτερη απορροφητικότητα στην αγορά εργασίας. Μόνο πέρσι, τετραπλασιάστηκαν οι εγγραφές των μαθητών στον τομέα Υγείας και Πρόνοιας.
Από τα στατιστικά στοιχεία των πανελλαδικών εξετάσεων προκύπτει ότι συμμετείχαν στις φετινές εξετάσεις 17.394 απόφοιτοι των ΕΠΑΛ που προέρχονται από 19 ειδικότητες. Από αυτούς οι 4.783 είναι από 3 ειδικότητες του τομέα Υγείας και Πρόνοιας: βοηθών βρεφονηπιοκόμων, βοηθών νοσηλευτών και βοηθών ιατρικών και μικροβιολογικών εργαστηρίων.
Κι όμως, ο υπουργός Παιδείας έχει αντίθετη γνώμη. Είπε, δηλαδή, στο επίσημο σκεπτικό που δημοσίευσε για να εξηγήσει τα περί κατάργησης, ότι «αυτές οι ειδικότητες προσφέρουν το ίδιο αντικείμενο σπουδών που προσφέρεται και σε άλλες βαθμίδες (ΙΕΚ και ΤΕΙ) με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση στην αγορά εργασίας». Μιλάει, δηλαδή, το υπουργείο Παιδείας για επικαλύψεις από τη μη τυπική εκπαίδευση, όπως είναι τα ΙΕΚ.
Ομως το ίδιο αντικείμενο σπουδών προσφέρεται και σε άλλους τομείς και ειδικότητες Πληροφορικής, Ηλεκτρονικής, Ηλεκτρολογίας, Μηχανολογίας και σε άλλες βαθμίδες εκπαίδευσης. Μήπως θα έπρεπε να καταργηθούν και αυτοί οι τομείς για να μην προκαλείται σύγχυση στον επαγγελματικό προσανατολισμό και στην αγορά εργασίας;