Επιστολή της ΕΕΤΕΚ σε τρεις υπουργούς για την κατάργηση ειδικοτήτων στην ΤΕΕ
Την έντονη ανησυχία και αγανάκτηση των εκπαιδευτικών της Τεχνικής
Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για την κατάσταση η οποία δημιουργήθηκε μετά
την κατάργηση τομέων και ειδικοτήτων, και την επικείμενη απόλυση άξιων
εκπαιδευτικών λειτουργών, μεταφέρει με κοινή επιστολή προς τους υπουργούς Παιδείας, Ανάπτυξης, Υγείας και Εργασίας η Επιστημονική Ενωση Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.
Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί,
Η Ένωσή μας σας μεταφέρει την έντονη ανησυχία και αγανάκτηση των εκπαιδευτικών της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για την κατάσταση η οποία δημιουργήθηκε μετά την κατάργηση τομέων και ειδικοτήτων, και την επικείμενη απόλυση άξιων εκπαιδευτικών λειτουργών.
Οι πάγιες θέσεις μας για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση συνοψίζονται στο ότι η Τ.Ε.Ε. αποτελεί βασικό μοχλό της ανάπτυξης και της οικονομίας. Η ελληνική πολιτεία αρκετές φορές έχει υποτιμήσει την αξία της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης την οποία αφήνει δυστυχώς στο περιθώριο. Το Υπουργείο Παιδείας το οποίο έχει την κύρια ευθύνη, δεν λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα, ώστε να δημιουργηθούν και στη συνέχεια να αξιοποιηθούν τα μεσαία στελέχη της οικονομίας (απόφοιτοι της Τεχνικής Εκπαίδευσης) για να συμβαδίσει η χώρα μας με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.
• Το Υπουργείο Παιδείας αγνοεί προκλητικά ότι παράγουμε πληθώρα πτυχιούχων Ανώτατης Εκπαίδευσης οι οποίοι μεταναστεύουν ή ετεροααπασχολούνται.
• Το Υπουργείο Παιδείας χωρίς να έχει ψηφισθεί ο νέος νόμος για το Τεχνολογικό Λύκειο, ο οποίος είναι προϊόν πενταετούς προετοιμασίας και διακομματικής συναίνεσης, Ν.Δ και ΠΑΣΟΚ καταργεί ειδικότητες και απολύει εκπαιδευτικούς δημιουργώντας τετελεσμένα για τους Βουλευτές, τους μαθητές τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και την ελληνική κοινωνία.
• Το Υπουργείο Παιδείας χωρίς να ανακοινώνει τους σχεδιασμούς του, καταργεί ειδικότητες οι οποίες είναι απαραίτητες στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας και απολύει εκπαιδευτικούς εν μια «νυκτί».
Η δομή του νέου Τεχνολογικού Σχολείου δεν είναι γνωστή, και κανένα έργο για την Τ.Ε.Ε. δεν είναι σε ενέργεια στο τρέχον Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Δια Βίου Μάθησης με αποτέλεσμα να χάνονται πολλά κοινοτικά κονδύλια. Οι προετοιμασίες για το θεσμό της μαθητείας παραμένουν άγνωστοι ως επτασφράγιστο μυστικό. Οι αλλαγές στα θέματα παιδείας απαιτούν προετοιμασία και κοινωνική συναίνεση η οποία δεν υπάρχει.
Η επιχειρούμενη κατάργηση μέρους της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και η περαιτέρω συρρίκνωσή της καθώς και η μεταφορά της στην ιδιωτική Κατάρτιση αποτελούν βαρύ πλήγμα στις φτωχές οικογένειες οι οποίες αδυνατούν να πληρώσουν δίδακτρα για να μάθουν τα παιδιά τους μία τέχνη.
Μετά τον ξαφνικό θάνατο τομέων και ειδικοτήτων της Τεχνικής Εκπαίδευσης, τη διαθεσιμότητα και την αναμενόμενη απόλυση των εκπαιδευτικών με τις αντίστοιχες ειδικότητες καθώς και την ψήφιση του νόμου τα δύσκολα δεν πέρασαν για το Υπουργείο Παιδείας, αλλά τώρα αρχίζουν.
Οι καταργήσεις τομέων και ειδικοτήτων προοιωνίζουν συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων και επιπλέον εκπαιδευτικούς οι οποίοι θα μείνουν χωρίς ωράριο. Τα πολλά διαχειριστικά προβλήματα, οι απολύσεις των σχολικών φυλάκων, οι διαμαρτυρίες μαθητών, γονέων και οι διαφαινόμενες κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών είναι πιθανόν να δημιουργήσουν ένα εκρηκτικό κλίμα, ακατάλληλο για τη σχολική ζωή, το οποίο μπορεί να αποτραπεί με σωστές κινήσεις του Υπουργείου Παιδείας, οι οποίες δεν έχουν γίνει έως τώρα. Το όλο εγχείρημα αναμένεται να έχει μεγάλη αρνητική απήχηση διότι αφορά άμεσα ή έμμεσα δεκάδες χιλιάδες μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς οι οποίοι δεν έχουν πεισθεί ότι οι απολύσεις αυτές γίνονται για τη βελτίωση της παρεχόμενης παιδείας ή της ελληνικής οικονομίας.
Η πολιτική ηγεσία, βουλευτές της συμπολίτευσης, δημοσιογράφοι και ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια έχουν αποδυθεί σε αγώνα παραπληροφόρησης και κατασυκοφάντησης του χώρου της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης προκειμένου να δικαιολογήσουν τις άστοχες ενέργειες του Υπουργείου Παιδείας.
Η Ένωσή μας θεωρεί υποχρέωσή της να συμβάλλει στη σωστή ενημέρωση εκπαιδευτικών, γονέων, μαθητών ευρύτερα της κοινής γνώμης, καταρρίπτοντας τις ψευδολογίες και την παραπλάνηση. Συγκεκριμένα:
1. Η κατάργηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για τους τομείς και τις ειδικότητες που αναφέρονται στο περίφημο non paper, αποτελεί παραβίαση του συντάγματος. Το άρθρο 16 του συντάγματος αναφέρει «Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Eλλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες».
Η παραβίαση του συντάγματος έγκειται στο γεγονός ότι με την κατάργηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης των τομέων και ειδικοτήτων και την υπαγωγή τους στην κατάρτιση, οι μαθητές δεν λαμβάνουν γενική παιδεία και επαγγελματική αγωγή διότι ως γνωστό το σύστημα κατάρτισης δεν προβλέπει γενική παιδεία και κανενός είδους αγωγή.
2. Η κατάργηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης των τομέων και ειδικοτήτων που αναφέρονται στο περίφημο non paper, παραβιάζει την οικουμενική διακήρυξη του ΟΗΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα η οποία ισχύει από την 10η Δεκεμβρίου του 1948. Συγκεκριμένα το άρθρο 26 παρ. 1 αναφέρει « Καθένας έχει δικαίωμα στην εκπαίδευση. Η εκπαίδευση πρέπει να παρέχεται δωρεάν, τουλάχιστον στη στοιχειώδη και βασική βαθμίδα της. Η στοιχειώδης εκπαίδευση είναι υποχρεωτική. Η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση πρέπει να εξασφαλίζεται για όλους. Η πρόσβαση στην ανώτατη παιδεία πρέπει να είναι ανοικτή σε όλους, υπό ίσους όρους, ανάλογα με τις ικανότητές τους».
Η διακήρυξη είναι σαφής, η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση πρέπει να εξασφαλίζεται για όλους και όχι να καταργείται..
3. Ακούγεται κατά κόρον ότι οι ειδικότητες δεν καταργούνται, αλλά αναβαθμίζονται διότι μεταφέρονται σε ανώτερη βαθμίδα ΙΕΚ, ΤΕΙ κλπ.
Η παραπλάνηση στο σημείο αυτό είναι κακόβουλη διότι επιχειρείται να εμφανισθεί ότι η Επαγγελματική Εκπαίδευση και η Επαγγελματική Κατάρτιση ως ένα και το αυτό.
Η διαφορετικότητα των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης ορίζεται σαφώς στο νόμο 3191/2003 ως εξής:
Άρθρο 6
Το Σύστημα Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
1. Αποστολή του Συστήματος Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Σ2) είναι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση προγραμμάτων σπουδών, στο πλαίσιο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που αποβλέπουν στο συνδυασμό της γενικής παιδείας με τις τεχνικές και επαγγελματικές γνώσεις και δεξιότητες, με σκοπό την επαγγελματική και κοινωνική ένταξη των αποφοίτων της.
Άρθρο 7
Το Σύστημα της Αρχικής Επαγγελματικής κατάρτισης
1. Αποστολή του Συστήματος της Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ3) είναι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση προγραμμάτων κατάρτισης για την απόκτηση από τους καταρτιζόμενους βασικών επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων σε ειδικότητες ή και σε εξειδικεύσεις, για την ένταξη, επανένταξη, επαγγελματική κινητικότητα στην αγορά εργασίας και την εν γένει ανέλιξη του ανθρώπινου δυναμικού.
Ο νόμος 3191/2003 συνεπώς, ορίζει ότι η Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και η Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση είναι διαφορετικά – διακριτά συστήματα και η σκόπιμη εννοιολογική ταύτισή τους συνιστά παραβίαση του πνεύματος και του γράμματος του νόμου.
Πιο συγκεκριμένα οι διαφορές μεταξύ ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ και ΙΕΚ είναι ουσιώδεις και αναφέρουμε μερικές.
α) Τα ΙΕΚ δεν ανήκουν σε καμιά βαθμίδα του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος και δεν έχουν πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
β) Δεν παρέχουν γενική παιδεία
γ) Οι καταρτιζόμενοι δεν καταγράφονται ως μαθητικό ή φοιτητικό.
δ) Δεν έχουν σχολική ζωή, σύλλογο διδασκόντων, μαθητικές κοινότητες κλπ.
4. Ακούγεται κατά κόρον ότι έχουμε τις ίδιες ειδικότητες σε διάφορες εκπαιδευτικές βαθμίδες και στην κατάρτιση, άρα και επικαλύψεις χωρίς λόγο. Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της παραπληροφόρησης θα αναφέρουμε μια ειδικότητα από τις καταργηθείσες π.χ. της νοσηλευτικής η οποία λειτουργεί στα ΕΠΑΛ, στις ΕΠΑΣ, στα ΙΕΚ, στα ΤΕΙ και στα Πανεπιστήμια».
Οι νοσηλευτές, καθώς και άλλες ειδικότητες και επαγγέλματα, κατατάσσονται σε διαφορετικά επαγγελματικά επίπεδα και έχουν διαφορετικό αντικείμενο απασχόλησης. Το καθηκοντολόγιο των νοσηλευτών Πανεπιστημίων και ΤΕΙ περιλαμβάνει νοσηλεία με ενδοφλέβειες, αλλαγές τραυμάτων, παραγγελίες φαρμάκων, επίβλεψη νοσηλευτικού προσωπικού (προϊσταμένες και αντικαθιστώσες), λογοδοσία, άμεση συνεννόηση με γιατρούς κλπ. Οι νοσηλευτές με κατώτερα πτυχία είναι υπεύθυνοι για το στρώσιμο κρεβατιών, πλύσιμο και καθάρισμα ασθενών, άδειασμα σκοραμίδων, πλύσιμο – αποστείρωση εργαλείων κλπ. Συνεπώς δεν μπορεί και δεν πρέπει η πολιτεία να εκπαιδεύει σε ΤΕΙ και Πανεπιστήμια νοσηλευτές για να στρώνουν τα κρεβάτια ή να αδειάζουν τις σκοραμίδες, ούτε να έχουμε νοσηλευτές για όλες τις δουλειές.
Οι νοσηλευτές, όπως και άλλες ειδικότητες, κατατάσσονται σε διαφορετικά επίπεδα επαγγελματικών προσόντων ανάλογα με τα τυπικά τους προσόντα, βάσει της κοινοτικής οδηγίας 36/2005/ΕΚ η οποία ενσωματώθηκε και στο εθνικό μας δίκαιο με το Π.Δ. 38/2010 (ΦΕΚ 78τΑ΄ 25/5/2010). Εάν η Ελλάδα δεν καλύπτει το επίπεδο 4 (Βοηθών Νοσηλευτών ΕΠΑΛ ) στο εκπαιδευτικό της σύστημα ή το σύστημα κατάρτισης, δεν σημαίνει ότι στην Ελλάδα δεν ισχύει το επίπεδο αυτό. Το επίπεδο αυτό έχουν δικαίωμα να το καλύψουν Βοηθοί Νοσηλευτών με αντίστοιχο πτυχίο από άλλες χώρες όπως Βουλγαρία, Ρουμανία, Πολωνία κ.α.
Εάν το Υπουργείο Παιδείας επιθυμεί πράγματι να περιορίσει τα εκπαιδευτικά ιδρύματα στα οποία διδάσκεται η νοσηλευτική, τότε θα έπρεπε να γίνει , κατά τη γνώμη μας, συγχώνευση της ειδικότητας σε ΤΕΙ και Πανεπιστήμια από τα οποία εξέρχονται νοσηλευτές του ιδίου επιπέδου προσόντων του Ε.Π.Π. (επίπεδο 6) και όχι κατάργηση στα ΕΠΑΛ ο τίτλος των οποίων είναι μοναδικός στο επίπεδο 4.
Την Τετάρτη 10/7/2013 ο υπουργός Παιδείας κ. Αρβανιτόπουλος ανακοίνωσε το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων με το οποίο απονέμονται επαγγελματικά δικαιώματα και στους αποφοίτους ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ. Τα επαγγελματικά δικαιώματα και η κατάταξη σε διαφορετικά επίπεδα μεταξύ των νοσηλευτών με διαφορετικούς τίτλους αποδεικνύουν ότι καλώς αποφοιτούν νοσηλευτές από τη Δευτεροβάθμια και την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, διότι είναι διακριτοί οι ρόλοι τους και το αντικείμενο απασχόλησής τους. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας έδωσε επαγγελματικά δικαιώματα στους Βοηθούς Νοσηλευτές των ΕΠΑΛ, ειδικότητα την οποία κατήργησε την προηγούμενη 9/7/2013.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι δεν ελέχθη τίποτε για τις ΕΠΑΣ Βοηθών Νοσηλευτών οι οποίες λειτουργούν στο Υπουργείο Υγείας. Στις σχολές αυτές φοιτούν περίπου 2.000 μαθητές/τριες και οι σχολές αυτές λειτουργούν εντός των νοσοκομείων. Δεν θέλουμε να πιστέψουμε στις φήμες (οι οποίες συχνά επαληθεύονται) ότι οι σχολές θα μετατραπούν σε μεταγυμνασιακά ΙΕΚ, εκτός εκπαιδευτικού συστήματος και ότι η ειδικότητα νοσηλευτικής δεν θα υπάρχει ούτε στα μεταδευτεροβάθμια ΙΕΚ.
Ίσως, μια λύση στο εργασιακό αδιέξοδο των απολυομένων εκπαιδευτικών νοσηλευτικής θα ήταν ένας ορισμένος αριθμός αυτών να απορροφηθεί στις σχολές αυτές.
Θεωρούμε σκόπιμο να αναφερθούμε και σε άλλες ειδικότητες που καταργήθηκαν λόγω της μοναδικότητάς τους.
α) Ειδικότητα «Αργυροχρυσοχοϊας». Λειτουργούσε σε 8 ΕΠΑΣ του Υπουργείου Παιδείας και 2 ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ στον οποίο θα συνεχίσει να λειτουργεί. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Σχολής Αργυροχρυσοχοϊας Στεμνίτσας του Δήμου Γορτυνίας, η οποία λειτουργούσε σε περιοχή με αποδεδειγμένη αργυροχρυσοχοϊκή παράδοση τουλάχιστον 500 χρόνων. Ας μην ξεχνάμε ότι η Αργυροχρυσοχοϊα έχει μακραίωνα παράδοση στη χώρα μας και οι αρχαίοι Έλληνες την είχαν κατατάξει, μαζί με την Κομμωτική και τη Μαγειρική, στις μικρές καλές τέχνες. Η Σχολή στεγάζεται σε κτίριο του Δήμου, διαθέτει άρτια κτιριακή και εργαστηριακή υποδομή, επιδοτείται από το ίδρυμα Χρ. Β. Ρούνιου και για την πλήρη λειτουργία της χρειάζονται 4 εκπαιδευτικοί. Σύμφωνα με στοιχεία του Ελληνικού Κέντρου Αργυροχρυσοχοϊας και του Συλλόγου Αργυροχρυσοχόων ο κλάδος της Αργυροχρυσοχοϊας στην Ελλάδα είναι ένας ιδιαίτερα δυναμικός κλάδος της οικονομίας στον οποίο απασχολούνται περίπου 50.000 εργαζόμενοι και ο ετήσιος τζίρος ανέρχεται σε πολλές δεκάδες εκατομμυρίων ευρώ. Το ελληνικό χειροποίητο κόσμημα είναι πολύ καλής ποιότητας και συγκεντρώνει το αγοραστικό ενδιαφέρον πολλών τουριστών.
Η κατάργηση της ειδικότητας μοιάζει με κακόγουστο αστείο, εάν λάβουμε υπόψη τον αγώνα της ελληνικής κυβέρνησης για την εξόρυξη χρυσού στη Χαλκιδική.
β) Ειδικότητα «Σχεδίασης και Παραγωγής Ενδύματος». Λειτουργούσε σε 6 ΕΠΑΣ και το μαθητικό αυξήθηκε κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια.
Η βιομηχανία ένδυσης αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους κλάδους της χώρας μας. Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Πλεκτικής και Έτοιμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ) για το 2008 λειτουργούσαν 9.000 επιχειρήσεις με 42.965 εργαζόμενους και με κύκλο εργασιών 3,0 Δις €.
Ο κλάδος παρά τον ανταγωνισμό από τα εισαγόμενα ενδύματα από την Κίνα, παραμένει ενεργός διότι υπάρχει βαθιά παράδοση στο ελληνικό ένδυμα, λειτουργούν πολλές μικρές βιοτεχνίες και οι παραγγελίες στην Κίνα γίνονται μετά από ηλεκτρονικό σχεδιασμό στην Ελλάδα.
Η εκπαίδευση στις ΕΠΑΣ περιελάμβανε κυρίως την ηλεκτρονική σχεδίαση ενδυμάτων με χρήση Η/Υ με το πρόγραμμα cad και τη διαδικασία συναρμολόγησης ενδυμάτων. Οι 4 από τις 6 ΕΠΑΣ έχουν εξοπλισθεί το 2006 με υπερσύγχρονα εργαστήρια αξίας άνω των 100.000€ το καθένα, τα οποία περιλαμβάνουν μηχανήματα ποιοτικού ελέγχου νημάτων και υφασμάτων, μηχανές συναρμολόγησης ενδυμάτων, συστήματα κλιματισμού απαραίτητα για τα test μέτρησης νημάτων & υφασμάτων, Η/Υ με προγράμματα cad της ειδικότητας κλπ.
Η κατάργηση της ειδικότητας αυτής σημαίνει μια οπισθοδρόμηση στην εκπαίδευση των εργαζομένων στον κλάδο, η οποία μας θυμίζει τη «μοδιστρική» των δεκαετιών του 1950 και του 1960.
Υπάρχει και ένα άλλο σοβαρό πρόβλημα το οποίο μάλλον δεν έχουν σκεφθεί οι συντάκτες του non paper.
Το 1ο ΕΠΑΛ Πειραιά με 550 μαθητές, το 2ο Εσπ. ΕΠΑΛ Πειραιά με 380 μαθητές, η 1η ΕΠΑΣ Πειραιά με 300 μαθητές, το ΙΕΚ Πειραιά με 300 καταρτιζόμενους και το 2ο ΣΕΚ Πειραιά στεγάζονται στο Κτίριο της ΣΚΥΠ (Σχολή Κλωστικής Υφαντικής Πλεκτικής) επί της οδού Πειραιώς στα Καμίνια. Το κτίριο της ΣΚΥΠ κτίστηκε το 1953 σε οικόπεδο 17 στρεμμάτων, διαθέτει 25 αίθουσες διδασκαλίας, 34 εργαστήρια, 10 γραφεία και πολλούς αποθηκευτικούς χώρους. Το συγκρότημα τηλεθερμαίνεται δωρεάν από τη βιομηχανία ΕΛΑΪΣ η οποία βρίσκεται απέναντι επί της οδού Πειραιώς. Σύμφωνα με πληροφορίες εκπαιδευτικών, το κτίριο είναι ιδιοκτησίας του Συνδέσμου Ελλήνων Βιομηχάνων Κλωστοϋφαντουργών και παραχωρήθηκε δωρεάν προς χρήση σχολείων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, υπό την προϋπόθεση ότι θα λειτουργεί και η ειδικότητα της κλωστοϋφαντουργίας, η οποία όμως καταργείται. Εάν ο Σύνδεσμος ανακαλέσει την παραχώρηση, τότε ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Β. Μιχαλολιάκος θα πρέπει να εξασφαλίσει νέο σχολικό συγκρότημα και να το εγκαινιάσει όπως έκανε με το γνωστό ιδιωτικό ΙΕΚ παρουσία του υπουργού Παιδείας κ. Κ. Αρβανιτόπουλου.
γ) Ειδικότητα «Γραφικών Τεχνών». Η ελληνική βιομηχανία γραφικών τεχνών είναι ένας ακμάζων τομέας της οικονομίας με εξαγωγική δραστηριότητα. Σύμφωνα με στοιχεία της ICAP ΑΕ, ο κλάδος των γραφικών τεχνών παρουσιάζει μία σταθερή αύξηση των πωλήσεων και του κύκλου εργασιών στην χρονική περίοδο 1995-2003. Συγκεκριμένα γα το έτος 1995 οι πωλήσεις ανήλθαν στα 509,2 εκ. € και το 2003 στα 860,5 εκ. €. Στον κλάδο λειτουργούν 3.500 επιχειρήσεις και 3.500 έως 4.000 πολύ μικρές επιχειρήσεις με αυτοαπασχολούμενους.
Η ειδικότητα των Γραφικών Τεχνών, η οποία είναι διαφορετική από την ειδικότητα της Γραφιστικής, δεν υπάρχει σε κανένα ΙΕΚ παρά μόνο στο ΤΕΙ Αθήνας. Η κατάργηση της ειδικότητας στα ΕΠΑΛ θα δημιουργήσει ένα εργασιακό κενό, διότι οι απόφοιτοι αυτοί είναι βοηθοί των Τεχνολόγων Γραφικών Τεχνών με διαφορετικό αντικείμενο απασχόλησης.
Η λεπτομερής αναφορά στις καταργηθείσες ειδικότητες της «Αργυροχρυσοχοϊας», «Σχεδίασης και Παραγωγής Ενδύματος» και «Γραφικών Τεχνών» έγινε προκειμένου να καταδειχθεί η προχειρότητα με την οποία καταργήθηκαν ειδικότητες ακόμη και αυτές που προσφέρουν άμεσα στην εθνική οικονομία και την ανάπτυξη. Η βιασύνη για την απόλυση δημοσίων υπαλλήλων οδήγησε στη γνωστή τακτική του «όποιον πάρει ο χάρος». Είναι φανερό ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένο κυβερνητικό αναπτυξιακό σχέδιο, και δεν έχει κατανοηθεί η σπουδαιότητα της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για την αύξηση της παραγωγικής βάσης και την οικονομική ανάπτυξη της χώρας.
δ) Ειδικότητες «Αισθητικής Τέχνης», «Κομμωτικής Τέχνης». Οι ειδικότητες αυτές συγκεντρώνουν το ζωηρό ενδιαφέρον μεγάλου αριθμού μαθητριών. Η ειδικότητα «Αισθητικής Τέχνης» λειτουργεί σε 66 ΕΠΑΣ και η ειδικότητα «Κομμωτικής Τέχνης» σε 82 ΕΠΑΣ. Η κατάργησή τους θα σημάνει και την αναστολή λειτουργίας ή τη συγχώνευση πολλών από αυτές. Η ειδικότητα «Κομμωτικής Τέχνης» δεν υπάρχει στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και θεωρείται το μεγαλύτερο, ίσως, δώρο στα ΙΕΚ (ιδιωτικά) διότι αποτελεί ειδικότητα - «φιλέτο».
Για τις ειδικότητες του Τομέα Υγείας και Πρόνοιας «Βοηθών Νοσηλευτών», «Βοηθών Βρεφονηπιοκόμων», «Βοηθών Ιατρικών και Βιολογικών Εργαστηρίων», «Βοηθών Ακτινολογικών Εργαστηρίων», «Βοηθών Φαρμακείων», «Βοηθών Φυσιοθεραπευτών», «Βοηθών Οδοντοτεχνιτών» και οι οποίες καταργήθηκαν συγκέντρωναν το ενδιαφέρον πολλών μαθητών/τριών διότι οι απόφοιτοι ασκούσαν το επάγγελμα ως «Βοηθοί» των αντίστοιχων αποφοίτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Επισημαίνεται ότι η κατάργηση των ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ, οι οποίες έχουν συνέχεια στην Ανώτατη Τεχνολογική Εκπαίδευση, θα έχει αρνητικές επιπτώσεις και στα ΤΕΙ διότι οι εισερχόμενοι δεν θα έχουν κανενός είδους Τεχνολογική προπαιδεία, θα προέρχονται αποκλειστικά από το Γενικό Λύκειο, συνήθως με δεύτερη ή τρίτη προτίμηση και μόνο λόγω καλών επιδόσεων στα μαθήματα γενικής παιδείας.
Ευελπιστούμε σε συνάντηση μαζί σας για την υποβολή προτάσεών μας.
O Πρόεδρος
Κ. Ανδριανουπολίτης
Ο Γ.Γ.
Απ. Κοκκόσης
πηγή: esos.gr
Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί,
Η Ένωσή μας σας μεταφέρει την έντονη ανησυχία και αγανάκτηση των εκπαιδευτικών της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για την κατάσταση η οποία δημιουργήθηκε μετά την κατάργηση τομέων και ειδικοτήτων, και την επικείμενη απόλυση άξιων εκπαιδευτικών λειτουργών.
Οι πάγιες θέσεις μας για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση συνοψίζονται στο ότι η Τ.Ε.Ε. αποτελεί βασικό μοχλό της ανάπτυξης και της οικονομίας. Η ελληνική πολιτεία αρκετές φορές έχει υποτιμήσει την αξία της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης την οποία αφήνει δυστυχώς στο περιθώριο. Το Υπουργείο Παιδείας το οποίο έχει την κύρια ευθύνη, δεν λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα, ώστε να δημιουργηθούν και στη συνέχεια να αξιοποιηθούν τα μεσαία στελέχη της οικονομίας (απόφοιτοι της Τεχνικής Εκπαίδευσης) για να συμβαδίσει η χώρα μας με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.
• Το Υπουργείο Παιδείας αγνοεί προκλητικά ότι παράγουμε πληθώρα πτυχιούχων Ανώτατης Εκπαίδευσης οι οποίοι μεταναστεύουν ή ετεροααπασχολούνται.
• Το Υπουργείο Παιδείας χωρίς να έχει ψηφισθεί ο νέος νόμος για το Τεχνολογικό Λύκειο, ο οποίος είναι προϊόν πενταετούς προετοιμασίας και διακομματικής συναίνεσης, Ν.Δ και ΠΑΣΟΚ καταργεί ειδικότητες και απολύει εκπαιδευτικούς δημιουργώντας τετελεσμένα για τους Βουλευτές, τους μαθητές τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και την ελληνική κοινωνία.
• Το Υπουργείο Παιδείας χωρίς να ανακοινώνει τους σχεδιασμούς του, καταργεί ειδικότητες οι οποίες είναι απαραίτητες στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας και απολύει εκπαιδευτικούς εν μια «νυκτί».
Η δομή του νέου Τεχνολογικού Σχολείου δεν είναι γνωστή, και κανένα έργο για την Τ.Ε.Ε. δεν είναι σε ενέργεια στο τρέχον Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Δια Βίου Μάθησης με αποτέλεσμα να χάνονται πολλά κοινοτικά κονδύλια. Οι προετοιμασίες για το θεσμό της μαθητείας παραμένουν άγνωστοι ως επτασφράγιστο μυστικό. Οι αλλαγές στα θέματα παιδείας απαιτούν προετοιμασία και κοινωνική συναίνεση η οποία δεν υπάρχει.
Η επιχειρούμενη κατάργηση μέρους της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και η περαιτέρω συρρίκνωσή της καθώς και η μεταφορά της στην ιδιωτική Κατάρτιση αποτελούν βαρύ πλήγμα στις φτωχές οικογένειες οι οποίες αδυνατούν να πληρώσουν δίδακτρα για να μάθουν τα παιδιά τους μία τέχνη.
Μετά τον ξαφνικό θάνατο τομέων και ειδικοτήτων της Τεχνικής Εκπαίδευσης, τη διαθεσιμότητα και την αναμενόμενη απόλυση των εκπαιδευτικών με τις αντίστοιχες ειδικότητες καθώς και την ψήφιση του νόμου τα δύσκολα δεν πέρασαν για το Υπουργείο Παιδείας, αλλά τώρα αρχίζουν.
Οι καταργήσεις τομέων και ειδικοτήτων προοιωνίζουν συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων και επιπλέον εκπαιδευτικούς οι οποίοι θα μείνουν χωρίς ωράριο. Τα πολλά διαχειριστικά προβλήματα, οι απολύσεις των σχολικών φυλάκων, οι διαμαρτυρίες μαθητών, γονέων και οι διαφαινόμενες κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών είναι πιθανόν να δημιουργήσουν ένα εκρηκτικό κλίμα, ακατάλληλο για τη σχολική ζωή, το οποίο μπορεί να αποτραπεί με σωστές κινήσεις του Υπουργείου Παιδείας, οι οποίες δεν έχουν γίνει έως τώρα. Το όλο εγχείρημα αναμένεται να έχει μεγάλη αρνητική απήχηση διότι αφορά άμεσα ή έμμεσα δεκάδες χιλιάδες μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς οι οποίοι δεν έχουν πεισθεί ότι οι απολύσεις αυτές γίνονται για τη βελτίωση της παρεχόμενης παιδείας ή της ελληνικής οικονομίας.
Η πολιτική ηγεσία, βουλευτές της συμπολίτευσης, δημοσιογράφοι και ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια έχουν αποδυθεί σε αγώνα παραπληροφόρησης και κατασυκοφάντησης του χώρου της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης προκειμένου να δικαιολογήσουν τις άστοχες ενέργειες του Υπουργείου Παιδείας.
Η Ένωσή μας θεωρεί υποχρέωσή της να συμβάλλει στη σωστή ενημέρωση εκπαιδευτικών, γονέων, μαθητών ευρύτερα της κοινής γνώμης, καταρρίπτοντας τις ψευδολογίες και την παραπλάνηση. Συγκεκριμένα:
1. Η κατάργηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για τους τομείς και τις ειδικότητες που αναφέρονται στο περίφημο non paper, αποτελεί παραβίαση του συντάγματος. Το άρθρο 16 του συντάγματος αναφέρει «Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Eλλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες».
Η παραβίαση του συντάγματος έγκειται στο γεγονός ότι με την κατάργηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης των τομέων και ειδικοτήτων και την υπαγωγή τους στην κατάρτιση, οι μαθητές δεν λαμβάνουν γενική παιδεία και επαγγελματική αγωγή διότι ως γνωστό το σύστημα κατάρτισης δεν προβλέπει γενική παιδεία και κανενός είδους αγωγή.
2. Η κατάργηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης των τομέων και ειδικοτήτων που αναφέρονται στο περίφημο non paper, παραβιάζει την οικουμενική διακήρυξη του ΟΗΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα η οποία ισχύει από την 10η Δεκεμβρίου του 1948. Συγκεκριμένα το άρθρο 26 παρ. 1 αναφέρει « Καθένας έχει δικαίωμα στην εκπαίδευση. Η εκπαίδευση πρέπει να παρέχεται δωρεάν, τουλάχιστον στη στοιχειώδη και βασική βαθμίδα της. Η στοιχειώδης εκπαίδευση είναι υποχρεωτική. Η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση πρέπει να εξασφαλίζεται για όλους. Η πρόσβαση στην ανώτατη παιδεία πρέπει να είναι ανοικτή σε όλους, υπό ίσους όρους, ανάλογα με τις ικανότητές τους».
Η διακήρυξη είναι σαφής, η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση πρέπει να εξασφαλίζεται για όλους και όχι να καταργείται..
3. Ακούγεται κατά κόρον ότι οι ειδικότητες δεν καταργούνται, αλλά αναβαθμίζονται διότι μεταφέρονται σε ανώτερη βαθμίδα ΙΕΚ, ΤΕΙ κλπ.
Η παραπλάνηση στο σημείο αυτό είναι κακόβουλη διότι επιχειρείται να εμφανισθεί ότι η Επαγγελματική Εκπαίδευση και η Επαγγελματική Κατάρτιση ως ένα και το αυτό.
Η διαφορετικότητα των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης ορίζεται σαφώς στο νόμο 3191/2003 ως εξής:
Άρθρο 6
Το Σύστημα Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
1. Αποστολή του Συστήματος Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Σ2) είναι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση προγραμμάτων σπουδών, στο πλαίσιο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που αποβλέπουν στο συνδυασμό της γενικής παιδείας με τις τεχνικές και επαγγελματικές γνώσεις και δεξιότητες, με σκοπό την επαγγελματική και κοινωνική ένταξη των αποφοίτων της.
Άρθρο 7
Το Σύστημα της Αρχικής Επαγγελματικής κατάρτισης
1. Αποστολή του Συστήματος της Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ3) είναι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση προγραμμάτων κατάρτισης για την απόκτηση από τους καταρτιζόμενους βασικών επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων σε ειδικότητες ή και σε εξειδικεύσεις, για την ένταξη, επανένταξη, επαγγελματική κινητικότητα στην αγορά εργασίας και την εν γένει ανέλιξη του ανθρώπινου δυναμικού.
Ο νόμος 3191/2003 συνεπώς, ορίζει ότι η Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και η Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση είναι διαφορετικά – διακριτά συστήματα και η σκόπιμη εννοιολογική ταύτισή τους συνιστά παραβίαση του πνεύματος και του γράμματος του νόμου.
Πιο συγκεκριμένα οι διαφορές μεταξύ ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ και ΙΕΚ είναι ουσιώδεις και αναφέρουμε μερικές.
α) Τα ΙΕΚ δεν ανήκουν σε καμιά βαθμίδα του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος και δεν έχουν πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
β) Δεν παρέχουν γενική παιδεία
γ) Οι καταρτιζόμενοι δεν καταγράφονται ως μαθητικό ή φοιτητικό.
δ) Δεν έχουν σχολική ζωή, σύλλογο διδασκόντων, μαθητικές κοινότητες κλπ.
4. Ακούγεται κατά κόρον ότι έχουμε τις ίδιες ειδικότητες σε διάφορες εκπαιδευτικές βαθμίδες και στην κατάρτιση, άρα και επικαλύψεις χωρίς λόγο. Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της παραπληροφόρησης θα αναφέρουμε μια ειδικότητα από τις καταργηθείσες π.χ. της νοσηλευτικής η οποία λειτουργεί στα ΕΠΑΛ, στις ΕΠΑΣ, στα ΙΕΚ, στα ΤΕΙ και στα Πανεπιστήμια».
Οι νοσηλευτές, καθώς και άλλες ειδικότητες και επαγγέλματα, κατατάσσονται σε διαφορετικά επαγγελματικά επίπεδα και έχουν διαφορετικό αντικείμενο απασχόλησης. Το καθηκοντολόγιο των νοσηλευτών Πανεπιστημίων και ΤΕΙ περιλαμβάνει νοσηλεία με ενδοφλέβειες, αλλαγές τραυμάτων, παραγγελίες φαρμάκων, επίβλεψη νοσηλευτικού προσωπικού (προϊσταμένες και αντικαθιστώσες), λογοδοσία, άμεση συνεννόηση με γιατρούς κλπ. Οι νοσηλευτές με κατώτερα πτυχία είναι υπεύθυνοι για το στρώσιμο κρεβατιών, πλύσιμο και καθάρισμα ασθενών, άδειασμα σκοραμίδων, πλύσιμο – αποστείρωση εργαλείων κλπ. Συνεπώς δεν μπορεί και δεν πρέπει η πολιτεία να εκπαιδεύει σε ΤΕΙ και Πανεπιστήμια νοσηλευτές για να στρώνουν τα κρεβάτια ή να αδειάζουν τις σκοραμίδες, ούτε να έχουμε νοσηλευτές για όλες τις δουλειές.
Οι νοσηλευτές, όπως και άλλες ειδικότητες, κατατάσσονται σε διαφορετικά επίπεδα επαγγελματικών προσόντων ανάλογα με τα τυπικά τους προσόντα, βάσει της κοινοτικής οδηγίας 36/2005/ΕΚ η οποία ενσωματώθηκε και στο εθνικό μας δίκαιο με το Π.Δ. 38/2010 (ΦΕΚ 78τΑ΄ 25/5/2010). Εάν η Ελλάδα δεν καλύπτει το επίπεδο 4 (Βοηθών Νοσηλευτών ΕΠΑΛ ) στο εκπαιδευτικό της σύστημα ή το σύστημα κατάρτισης, δεν σημαίνει ότι στην Ελλάδα δεν ισχύει το επίπεδο αυτό. Το επίπεδο αυτό έχουν δικαίωμα να το καλύψουν Βοηθοί Νοσηλευτών με αντίστοιχο πτυχίο από άλλες χώρες όπως Βουλγαρία, Ρουμανία, Πολωνία κ.α.
Εάν το Υπουργείο Παιδείας επιθυμεί πράγματι να περιορίσει τα εκπαιδευτικά ιδρύματα στα οποία διδάσκεται η νοσηλευτική, τότε θα έπρεπε να γίνει , κατά τη γνώμη μας, συγχώνευση της ειδικότητας σε ΤΕΙ και Πανεπιστήμια από τα οποία εξέρχονται νοσηλευτές του ιδίου επιπέδου προσόντων του Ε.Π.Π. (επίπεδο 6) και όχι κατάργηση στα ΕΠΑΛ ο τίτλος των οποίων είναι μοναδικός στο επίπεδο 4.
Την Τετάρτη 10/7/2013 ο υπουργός Παιδείας κ. Αρβανιτόπουλος ανακοίνωσε το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων με το οποίο απονέμονται επαγγελματικά δικαιώματα και στους αποφοίτους ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ. Τα επαγγελματικά δικαιώματα και η κατάταξη σε διαφορετικά επίπεδα μεταξύ των νοσηλευτών με διαφορετικούς τίτλους αποδεικνύουν ότι καλώς αποφοιτούν νοσηλευτές από τη Δευτεροβάθμια και την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, διότι είναι διακριτοί οι ρόλοι τους και το αντικείμενο απασχόλησής τους. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας έδωσε επαγγελματικά δικαιώματα στους Βοηθούς Νοσηλευτές των ΕΠΑΛ, ειδικότητα την οποία κατήργησε την προηγούμενη 9/7/2013.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι δεν ελέχθη τίποτε για τις ΕΠΑΣ Βοηθών Νοσηλευτών οι οποίες λειτουργούν στο Υπουργείο Υγείας. Στις σχολές αυτές φοιτούν περίπου 2.000 μαθητές/τριες και οι σχολές αυτές λειτουργούν εντός των νοσοκομείων. Δεν θέλουμε να πιστέψουμε στις φήμες (οι οποίες συχνά επαληθεύονται) ότι οι σχολές θα μετατραπούν σε μεταγυμνασιακά ΙΕΚ, εκτός εκπαιδευτικού συστήματος και ότι η ειδικότητα νοσηλευτικής δεν θα υπάρχει ούτε στα μεταδευτεροβάθμια ΙΕΚ.
Ίσως, μια λύση στο εργασιακό αδιέξοδο των απολυομένων εκπαιδευτικών νοσηλευτικής θα ήταν ένας ορισμένος αριθμός αυτών να απορροφηθεί στις σχολές αυτές.
Θεωρούμε σκόπιμο να αναφερθούμε και σε άλλες ειδικότητες που καταργήθηκαν λόγω της μοναδικότητάς τους.
α) Ειδικότητα «Αργυροχρυσοχοϊας». Λειτουργούσε σε 8 ΕΠΑΣ του Υπουργείου Παιδείας και 2 ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ στον οποίο θα συνεχίσει να λειτουργεί. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Σχολής Αργυροχρυσοχοϊας Στεμνίτσας του Δήμου Γορτυνίας, η οποία λειτουργούσε σε περιοχή με αποδεδειγμένη αργυροχρυσοχοϊκή παράδοση τουλάχιστον 500 χρόνων. Ας μην ξεχνάμε ότι η Αργυροχρυσοχοϊα έχει μακραίωνα παράδοση στη χώρα μας και οι αρχαίοι Έλληνες την είχαν κατατάξει, μαζί με την Κομμωτική και τη Μαγειρική, στις μικρές καλές τέχνες. Η Σχολή στεγάζεται σε κτίριο του Δήμου, διαθέτει άρτια κτιριακή και εργαστηριακή υποδομή, επιδοτείται από το ίδρυμα Χρ. Β. Ρούνιου και για την πλήρη λειτουργία της χρειάζονται 4 εκπαιδευτικοί. Σύμφωνα με στοιχεία του Ελληνικού Κέντρου Αργυροχρυσοχοϊας και του Συλλόγου Αργυροχρυσοχόων ο κλάδος της Αργυροχρυσοχοϊας στην Ελλάδα είναι ένας ιδιαίτερα δυναμικός κλάδος της οικονομίας στον οποίο απασχολούνται περίπου 50.000 εργαζόμενοι και ο ετήσιος τζίρος ανέρχεται σε πολλές δεκάδες εκατομμυρίων ευρώ. Το ελληνικό χειροποίητο κόσμημα είναι πολύ καλής ποιότητας και συγκεντρώνει το αγοραστικό ενδιαφέρον πολλών τουριστών.
Η κατάργηση της ειδικότητας μοιάζει με κακόγουστο αστείο, εάν λάβουμε υπόψη τον αγώνα της ελληνικής κυβέρνησης για την εξόρυξη χρυσού στη Χαλκιδική.
β) Ειδικότητα «Σχεδίασης και Παραγωγής Ενδύματος». Λειτουργούσε σε 6 ΕΠΑΣ και το μαθητικό αυξήθηκε κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια.
Η βιομηχανία ένδυσης αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους κλάδους της χώρας μας. Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Πλεκτικής και Έτοιμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ) για το 2008 λειτουργούσαν 9.000 επιχειρήσεις με 42.965 εργαζόμενους και με κύκλο εργασιών 3,0 Δις €.
Ο κλάδος παρά τον ανταγωνισμό από τα εισαγόμενα ενδύματα από την Κίνα, παραμένει ενεργός διότι υπάρχει βαθιά παράδοση στο ελληνικό ένδυμα, λειτουργούν πολλές μικρές βιοτεχνίες και οι παραγγελίες στην Κίνα γίνονται μετά από ηλεκτρονικό σχεδιασμό στην Ελλάδα.
Η εκπαίδευση στις ΕΠΑΣ περιελάμβανε κυρίως την ηλεκτρονική σχεδίαση ενδυμάτων με χρήση Η/Υ με το πρόγραμμα cad και τη διαδικασία συναρμολόγησης ενδυμάτων. Οι 4 από τις 6 ΕΠΑΣ έχουν εξοπλισθεί το 2006 με υπερσύγχρονα εργαστήρια αξίας άνω των 100.000€ το καθένα, τα οποία περιλαμβάνουν μηχανήματα ποιοτικού ελέγχου νημάτων και υφασμάτων, μηχανές συναρμολόγησης ενδυμάτων, συστήματα κλιματισμού απαραίτητα για τα test μέτρησης νημάτων & υφασμάτων, Η/Υ με προγράμματα cad της ειδικότητας κλπ.
Η κατάργηση της ειδικότητας αυτής σημαίνει μια οπισθοδρόμηση στην εκπαίδευση των εργαζομένων στον κλάδο, η οποία μας θυμίζει τη «μοδιστρική» των δεκαετιών του 1950 και του 1960.
Υπάρχει και ένα άλλο σοβαρό πρόβλημα το οποίο μάλλον δεν έχουν σκεφθεί οι συντάκτες του non paper.
Το 1ο ΕΠΑΛ Πειραιά με 550 μαθητές, το 2ο Εσπ. ΕΠΑΛ Πειραιά με 380 μαθητές, η 1η ΕΠΑΣ Πειραιά με 300 μαθητές, το ΙΕΚ Πειραιά με 300 καταρτιζόμενους και το 2ο ΣΕΚ Πειραιά στεγάζονται στο Κτίριο της ΣΚΥΠ (Σχολή Κλωστικής Υφαντικής Πλεκτικής) επί της οδού Πειραιώς στα Καμίνια. Το κτίριο της ΣΚΥΠ κτίστηκε το 1953 σε οικόπεδο 17 στρεμμάτων, διαθέτει 25 αίθουσες διδασκαλίας, 34 εργαστήρια, 10 γραφεία και πολλούς αποθηκευτικούς χώρους. Το συγκρότημα τηλεθερμαίνεται δωρεάν από τη βιομηχανία ΕΛΑΪΣ η οποία βρίσκεται απέναντι επί της οδού Πειραιώς. Σύμφωνα με πληροφορίες εκπαιδευτικών, το κτίριο είναι ιδιοκτησίας του Συνδέσμου Ελλήνων Βιομηχάνων Κλωστοϋφαντουργών και παραχωρήθηκε δωρεάν προς χρήση σχολείων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, υπό την προϋπόθεση ότι θα λειτουργεί και η ειδικότητα της κλωστοϋφαντουργίας, η οποία όμως καταργείται. Εάν ο Σύνδεσμος ανακαλέσει την παραχώρηση, τότε ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Β. Μιχαλολιάκος θα πρέπει να εξασφαλίσει νέο σχολικό συγκρότημα και να το εγκαινιάσει όπως έκανε με το γνωστό ιδιωτικό ΙΕΚ παρουσία του υπουργού Παιδείας κ. Κ. Αρβανιτόπουλου.
γ) Ειδικότητα «Γραφικών Τεχνών». Η ελληνική βιομηχανία γραφικών τεχνών είναι ένας ακμάζων τομέας της οικονομίας με εξαγωγική δραστηριότητα. Σύμφωνα με στοιχεία της ICAP ΑΕ, ο κλάδος των γραφικών τεχνών παρουσιάζει μία σταθερή αύξηση των πωλήσεων και του κύκλου εργασιών στην χρονική περίοδο 1995-2003. Συγκεκριμένα γα το έτος 1995 οι πωλήσεις ανήλθαν στα 509,2 εκ. € και το 2003 στα 860,5 εκ. €. Στον κλάδο λειτουργούν 3.500 επιχειρήσεις και 3.500 έως 4.000 πολύ μικρές επιχειρήσεις με αυτοαπασχολούμενους.
Η ειδικότητα των Γραφικών Τεχνών, η οποία είναι διαφορετική από την ειδικότητα της Γραφιστικής, δεν υπάρχει σε κανένα ΙΕΚ παρά μόνο στο ΤΕΙ Αθήνας. Η κατάργηση της ειδικότητας στα ΕΠΑΛ θα δημιουργήσει ένα εργασιακό κενό, διότι οι απόφοιτοι αυτοί είναι βοηθοί των Τεχνολόγων Γραφικών Τεχνών με διαφορετικό αντικείμενο απασχόλησης.
Η λεπτομερής αναφορά στις καταργηθείσες ειδικότητες της «Αργυροχρυσοχοϊας», «Σχεδίασης και Παραγωγής Ενδύματος» και «Γραφικών Τεχνών» έγινε προκειμένου να καταδειχθεί η προχειρότητα με την οποία καταργήθηκαν ειδικότητες ακόμη και αυτές που προσφέρουν άμεσα στην εθνική οικονομία και την ανάπτυξη. Η βιασύνη για την απόλυση δημοσίων υπαλλήλων οδήγησε στη γνωστή τακτική του «όποιον πάρει ο χάρος». Είναι φανερό ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένο κυβερνητικό αναπτυξιακό σχέδιο, και δεν έχει κατανοηθεί η σπουδαιότητα της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για την αύξηση της παραγωγικής βάσης και την οικονομική ανάπτυξη της χώρας.
δ) Ειδικότητες «Αισθητικής Τέχνης», «Κομμωτικής Τέχνης». Οι ειδικότητες αυτές συγκεντρώνουν το ζωηρό ενδιαφέρον μεγάλου αριθμού μαθητριών. Η ειδικότητα «Αισθητικής Τέχνης» λειτουργεί σε 66 ΕΠΑΣ και η ειδικότητα «Κομμωτικής Τέχνης» σε 82 ΕΠΑΣ. Η κατάργησή τους θα σημάνει και την αναστολή λειτουργίας ή τη συγχώνευση πολλών από αυτές. Η ειδικότητα «Κομμωτικής Τέχνης» δεν υπάρχει στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και θεωρείται το μεγαλύτερο, ίσως, δώρο στα ΙΕΚ (ιδιωτικά) διότι αποτελεί ειδικότητα - «φιλέτο».
Για τις ειδικότητες του Τομέα Υγείας και Πρόνοιας «Βοηθών Νοσηλευτών», «Βοηθών Βρεφονηπιοκόμων», «Βοηθών Ιατρικών και Βιολογικών Εργαστηρίων», «Βοηθών Ακτινολογικών Εργαστηρίων», «Βοηθών Φαρμακείων», «Βοηθών Φυσιοθεραπευτών», «Βοηθών Οδοντοτεχνιτών» και οι οποίες καταργήθηκαν συγκέντρωναν το ενδιαφέρον πολλών μαθητών/τριών διότι οι απόφοιτοι ασκούσαν το επάγγελμα ως «Βοηθοί» των αντίστοιχων αποφοίτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Επισημαίνεται ότι η κατάργηση των ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ, οι οποίες έχουν συνέχεια στην Ανώτατη Τεχνολογική Εκπαίδευση, θα έχει αρνητικές επιπτώσεις και στα ΤΕΙ διότι οι εισερχόμενοι δεν θα έχουν κανενός είδους Τεχνολογική προπαιδεία, θα προέρχονται αποκλειστικά από το Γενικό Λύκειο, συνήθως με δεύτερη ή τρίτη προτίμηση και μόνο λόγω καλών επιδόσεων στα μαθήματα γενικής παιδείας.
Ευελπιστούμε σε συνάντηση μαζί σας για την υποβολή προτάσεών μας.
O Πρόεδρος
Κ. Ανδριανουπολίτης
Ο Γ.Γ.
Απ. Κοκκόσης
πηγή: esos.gr