Financial Times: Δεν κυνηγούν τους πλούσιους φοροφυγάδες στην Ελλάδα
Σε κείμενο τους με τίτλο «Ερωτήσεις και απαντήσεις: Η Γερμανία
και το τρίτο πρόγραμμα στήριξης της Ελλάδας», οι Financial Times
απαντούν σε μια σειρά ερωτημάτων όσον αφορά την ελληνική οικονομία, το
νέο ενδεχόμενο πακέτο στήριξης, τη στάση της κυβέρνησης Μέρκελ εν όψει
Γερμανικών εκλογών, αλλά και την πιθανότητα ενός νέου «κουρέματος» του
ελληνικού χρέους.
Οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις των Financial Times:
Η Γερμανία λέει ότι η Ελλάδα θα χρειαστεί ένα τρίτο πακέτο. Τι το καινούργιο υπάρχει;
Είναι η παραδοχή που έχει σημασία. Οι υπουργοί οικονομικών της Ευρωζώνης, θα αποφάσιζαν τον επόμενο Απρίλιο για το εάν η Ελλάδα χρειαζόταν μια νέα χρηματοδοτική κάλυψη πέρα από τα 172 δισ. ευρώ του τωρινού προγράμματος βοήθειας. Μέχρι τότε, τα πλήρη στοιχεία των οικονομικών επιδόσεων της Ελλάδας για το 2013, θα ήταν διαθέσιμα. Αλλά ακόμη και εάν η Ελλάδα πετύχει τον στόχο της για ένα ισορροπημένο πρωτογενές πλεόνασμα, θα χρειαστεί επιπλέον χρηματοδότηση για το δεύτερο εξάμηνο του επόμενο χρόνου. Και δεν υπάρχει καμία βεβαιότητα ότι η Αθήνα θα είναι ικανή να επιστρέψει στις διεθνείς αγορές μέσα στο 2014.
Εχει περάσει σχεδόν ένας χρόνος από την διάσωση. Πόσο μεγάλη είναι η ''μαύρη τρύπα'';
Το υπουργείο Οικονομικών, δηλώνει πως περίπου 4,5 δισ. ευρώ θα χρειαστούν μέσα στο 2014 και άλλα 5 δισ. μέσα στο 2015. Το ΔΝΤ αναφέρει πως θα χρειαστούν συνολικά 11,1 δισ. Και τα δύο ποσά, είναι μικρά σε σύγκριση με τα προηγούμενα πακέτα διάσωσης, αλλά οι Ελληνες αξιωματούχοι ανησυχούν πως η Γερμανία και κάποιοι άλλοι εταίροι της από την Ευρωζώνη υποφέρουν από ''κόπωση'' λόγω της βοήθειας και μπορεί να είναι απρόθυμοι να διαθέσουν και άλλα κεφάλαια.
Η Ελλάδα θεωρητικά, έπρεπε να είναι σε καλύτερη κατάσταση. Επομένως γιατί ήλθε αυτή η αστοχία.
Τα έξοδα, είναι λίγο ή πολύ υπό έλεγχο, αλλά η είσπραξη των εσόδων έχει κολλήσει, λόγω των καθυστερήσεων στην αλλαγή του φορολογικού συστήματος και επειδή δεν κυνηγούν τους πλούσιους φοροφυγάδες, μέσω των δικαστηρίων. Οι διαρθρωτικές αλλαγές, ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί. Το σύστημα υγείας για παράδειγμα, ξοδεύει πάρα πολλά την ίδια στιγμή που η εμπιστοσύνη των καταναλωτών είναι χαμηλή μετά από έξι συνεχόμενα χρόνια ύφεσης. Το μεγαλύτερο πρόβλημα ωστόσο, είναι η καθυστέρηση στις ιδιωτικοποιήσεις. Η Ελλάδα παλεύει να πιάσει τον φετινό στόχο του 1,6 δισ. ευρώ, ο οποίος έχει ήδη αναθεωρηθεί προς τα κάτω από τα 2,6 δισ. που ήταν αρχικά και μπορεί να μην είναι δυνατό να καλύψει το έδαφος την επόμενη χρονιά. Χωρίς μια δραστική αλλαγή στο επιχειρηματικό κλίμα, ο τωρινός στόχος των 9 δισ. στα συνολικά έσοδα μέχρι το 2016, δεν φαίνεται ρεαλιστικός.
Πόσο επiτακτική είναι η ανάγκη να ''κλείσει'' η μαύρη τρύπα;
Αυτό εξαρτάται από το εάν η Ελλάδα μπορεί να συγκεντρώσει κεφάλαια τον επόμενο χρόνο, από εναλλακτικές πηγές. Υπάρχει ένα σενάριο, σύμφωνα με το οποίο θα χρησιμοποιηθούν τα έξτρα κεφάλαια από τα 50 δισ. για την ανακεφαλαίωση των Ελληνικών τραπεζών, η οποία πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με το πρόγραμμα διάσωσης. Αλλά αυτό, θα μπορούσε να αποτύχει μετά από μια νέα σειρά από τραπεζικά ΄τεστ πίεσης'' μέσα στο χρόνο. Η Ελλάδα επίσης, θα μπορούσε να προσπαθήσει να συγκεντρώσει επιπλέον κονδύλια επεκτείνοντας την μηνιαία της υποχρέωση για το βραχυπρόθεσμο χρέος. Ωστόσο, το ΔΝΤ απαιτεί 12 μήνες χρηματοδότησης πριν εκταμιεύσει το δικό του ρευστό, οπότε οι αποφάσεις θα πρέπει να ληφθούν τους επόμενους δύο μήνες.
Δεν θα κάνουν τα νέα δάνεια το ελληνικό χρέος περισσότερο μη διαχειρίσιμο;
Η Ελλάδα έχει ήδη μικρή πιθανότητα να ξεπληρώσει το τεράστιο της χρέος, το οποίο ''χτύπησε'' το 160,5 του ΑΕΠ στο πρώτο τρίμηνο. Θεωρώνοντας πως μια πρόβλεψη για επαναφορά από του χρόνου θα είναι αργή, οι πιθανότητες να συγκεντρώσει μεγάλα πλεονάσματα σε μια διαχειρίσημη βάση, είναι μικρές. Αλλά το θέμα της ελάφρυνσης του χρέους, θα τεθεί υπό σοβαρή συζήτηση από την στιγμή που θα επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα. Το υπουργείο Οικονομικών, είναι αισιόδοξο πως θα επιτευχθεί ένα μικρό πλεόνασμα αυτή τη χρονιά, εάν η είσπραξη εσόδων συνεχιστεί στους ρυθμούς του τρίτου και του τετάρτου τριμήνου.
Αλλά σίγουρα οι ηγέτες της Γερμανίας δεν θα συζητήσουν για μια διαγραφή του χρέους πριν τις εκλογές;
Η διαγραφή του χρέους έχει γίνει ένα περίεργο προεκλογικό θέμα και όχι μόνο στη Γερμανία. Το Βερολίνο έχει ζητήσει από τους Ελληνες αξιωματούχους να αποφύγουν αυτό το θέμα όσο διαρκεί η προεκλογική περίοδος και αυτοί έχουν υπακούσει. Λέει κάποιος: ''Κάθε φορά που κάποιος Γερμανός πολιτικός μιλά για την πρόοδο της Ελλάδας που έχει επιτευχθεί με τις μεταρρυθμίσεις και τις θυσίες των Ελλήνων, η ελάφρυνση του χρέους μπαίνει στην πρίζα».
Οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις των Financial Times:
Η Γερμανία λέει ότι η Ελλάδα θα χρειαστεί ένα τρίτο πακέτο. Τι το καινούργιο υπάρχει;
Είναι η παραδοχή που έχει σημασία. Οι υπουργοί οικονομικών της Ευρωζώνης, θα αποφάσιζαν τον επόμενο Απρίλιο για το εάν η Ελλάδα χρειαζόταν μια νέα χρηματοδοτική κάλυψη πέρα από τα 172 δισ. ευρώ του τωρινού προγράμματος βοήθειας. Μέχρι τότε, τα πλήρη στοιχεία των οικονομικών επιδόσεων της Ελλάδας για το 2013, θα ήταν διαθέσιμα. Αλλά ακόμη και εάν η Ελλάδα πετύχει τον στόχο της για ένα ισορροπημένο πρωτογενές πλεόνασμα, θα χρειαστεί επιπλέον χρηματοδότηση για το δεύτερο εξάμηνο του επόμενο χρόνου. Και δεν υπάρχει καμία βεβαιότητα ότι η Αθήνα θα είναι ικανή να επιστρέψει στις διεθνείς αγορές μέσα στο 2014.
Εχει περάσει σχεδόν ένας χρόνος από την διάσωση. Πόσο μεγάλη είναι η ''μαύρη τρύπα'';
Το υπουργείο Οικονομικών, δηλώνει πως περίπου 4,5 δισ. ευρώ θα χρειαστούν μέσα στο 2014 και άλλα 5 δισ. μέσα στο 2015. Το ΔΝΤ αναφέρει πως θα χρειαστούν συνολικά 11,1 δισ. Και τα δύο ποσά, είναι μικρά σε σύγκριση με τα προηγούμενα πακέτα διάσωσης, αλλά οι Ελληνες αξιωματούχοι ανησυχούν πως η Γερμανία και κάποιοι άλλοι εταίροι της από την Ευρωζώνη υποφέρουν από ''κόπωση'' λόγω της βοήθειας και μπορεί να είναι απρόθυμοι να διαθέσουν και άλλα κεφάλαια.
Η Ελλάδα θεωρητικά, έπρεπε να είναι σε καλύτερη κατάσταση. Επομένως γιατί ήλθε αυτή η αστοχία.
Τα έξοδα, είναι λίγο ή πολύ υπό έλεγχο, αλλά η είσπραξη των εσόδων έχει κολλήσει, λόγω των καθυστερήσεων στην αλλαγή του φορολογικού συστήματος και επειδή δεν κυνηγούν τους πλούσιους φοροφυγάδες, μέσω των δικαστηρίων. Οι διαρθρωτικές αλλαγές, ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί. Το σύστημα υγείας για παράδειγμα, ξοδεύει πάρα πολλά την ίδια στιγμή που η εμπιστοσύνη των καταναλωτών είναι χαμηλή μετά από έξι συνεχόμενα χρόνια ύφεσης. Το μεγαλύτερο πρόβλημα ωστόσο, είναι η καθυστέρηση στις ιδιωτικοποιήσεις. Η Ελλάδα παλεύει να πιάσει τον φετινό στόχο του 1,6 δισ. ευρώ, ο οποίος έχει ήδη αναθεωρηθεί προς τα κάτω από τα 2,6 δισ. που ήταν αρχικά και μπορεί να μην είναι δυνατό να καλύψει το έδαφος την επόμενη χρονιά. Χωρίς μια δραστική αλλαγή στο επιχειρηματικό κλίμα, ο τωρινός στόχος των 9 δισ. στα συνολικά έσοδα μέχρι το 2016, δεν φαίνεται ρεαλιστικός.
Πόσο επiτακτική είναι η ανάγκη να ''κλείσει'' η μαύρη τρύπα;
Αυτό εξαρτάται από το εάν η Ελλάδα μπορεί να συγκεντρώσει κεφάλαια τον επόμενο χρόνο, από εναλλακτικές πηγές. Υπάρχει ένα σενάριο, σύμφωνα με το οποίο θα χρησιμοποιηθούν τα έξτρα κεφάλαια από τα 50 δισ. για την ανακεφαλαίωση των Ελληνικών τραπεζών, η οποία πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με το πρόγραμμα διάσωσης. Αλλά αυτό, θα μπορούσε να αποτύχει μετά από μια νέα σειρά από τραπεζικά ΄τεστ πίεσης'' μέσα στο χρόνο. Η Ελλάδα επίσης, θα μπορούσε να προσπαθήσει να συγκεντρώσει επιπλέον κονδύλια επεκτείνοντας την μηνιαία της υποχρέωση για το βραχυπρόθεσμο χρέος. Ωστόσο, το ΔΝΤ απαιτεί 12 μήνες χρηματοδότησης πριν εκταμιεύσει το δικό του ρευστό, οπότε οι αποφάσεις θα πρέπει να ληφθούν τους επόμενους δύο μήνες.
Δεν θα κάνουν τα νέα δάνεια το ελληνικό χρέος περισσότερο μη διαχειρίσιμο;
Η Ελλάδα έχει ήδη μικρή πιθανότητα να ξεπληρώσει το τεράστιο της χρέος, το οποίο ''χτύπησε'' το 160,5 του ΑΕΠ στο πρώτο τρίμηνο. Θεωρώνοντας πως μια πρόβλεψη για επαναφορά από του χρόνου θα είναι αργή, οι πιθανότητες να συγκεντρώσει μεγάλα πλεονάσματα σε μια διαχειρίσημη βάση, είναι μικρές. Αλλά το θέμα της ελάφρυνσης του χρέους, θα τεθεί υπό σοβαρή συζήτηση από την στιγμή που θα επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα. Το υπουργείο Οικονομικών, είναι αισιόδοξο πως θα επιτευχθεί ένα μικρό πλεόνασμα αυτή τη χρονιά, εάν η είσπραξη εσόδων συνεχιστεί στους ρυθμούς του τρίτου και του τετάρτου τριμήνου.
Αλλά σίγουρα οι ηγέτες της Γερμανίας δεν θα συζητήσουν για μια διαγραφή του χρέους πριν τις εκλογές;
Η διαγραφή του χρέους έχει γίνει ένα περίεργο προεκλογικό θέμα και όχι μόνο στη Γερμανία. Το Βερολίνο έχει ζητήσει από τους Ελληνες αξιωματούχους να αποφύγουν αυτό το θέμα όσο διαρκεί η προεκλογική περίοδος και αυτοί έχουν υπακούσει. Λέει κάποιος: ''Κάθε φορά που κάποιος Γερμανός πολιτικός μιλά για την πρόοδο της Ελλάδας που έχει επιτευχθεί με τις μεταρρυθμίσεις και τις θυσίες των Ελλήνων, η ελάφρυνση του χρέους μπαίνει στην πρίζα».