Διαρροή τοξικών υλικών της Ελληνικός Χρυσός στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Σε διακομιστή επικίνδυνων τοξικών της Ελληνικός Χρυσός έχει
μετατραπεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ενώ καμία αρμόδια υπηρεσία της
Περιφέρειας δεν φαίνεται να κάνει σχετικό έλεγχο όσον αφορά τα
επικίνδυνα υλικά που μεταφέρονται μέσα από την Θεσσαλονίκη και
φορτοεκφορτώνονται εκεί. Το Σάββατο 5 Οκτωβρίου ο καπετάνιος του πλοίου
paris.gr της ΜSC που μεταφέρει συμπυκνώματα μετάλλων της Ελληνικός
Χρυσός αρνήθηκε να φορτώσει containers με φορτίο της εταιρείας
Ελληνικός Χρυσός καθ`ότι διαπιστώθηκε σε κάποια από αυτά διαρροή
τοξικών.
Συγκεκριμένα ενώ είχαν φορτωθεί τα 28 από τα 128 container με τους αρσενοπυρίτες διαπιστώθηκε η διαρροή υγρών τοξικών, το φορτίο ξεφορτώθηκε στο λιμάνι και από εκεί μεταφέρθηκε με φορτηγά σε χώρο όπου η εταιρεία τα αποθηκεύει προσωρινά.
Να υπενθυμίσουμε ότι συμπυκνώματα αρσενοπυρίτη της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός όπως αποδείχτηκε και στο ατύχημα στην Ρεντίνα πριν ένα μήνα, περιέχουν τοξικά υλικά λόγω μεγάλης περιεκτικότητας σε αρσενικό άκρως επικίνδυνα για την υγεία και το περιβάλλον. Τα συγκεκριμένα συμπυκνώματα μετάλλων αποθηκεύονται στις λίμνες τελμάτων στο Στρατώνι και την Ολυμπιάδα και στη συνέχεια μεταφέρονταν μέχρι και πριν ένα μήνα στην ΒΙΠΕ Θεσσαλονίκης στην Σίνδο στην αποθήκη της Balkan Logistics. Το πλοίο της MSC τα μεταφέρει μέχρι το λιμάνι του Πειραιά και από εκεί με μεγαλύτερα πλοία μεταφέρονται στην Κίνα ως πρώτη ύλη για την παραγωγή διοξειδίου του θείου και θειικού οξέως. Σύμφωνα με πληροφορίες μετά το ατύχημα στη Ρεντίνα και την διαπίστωση ότι τα φορτηγά της εταιρείας «Μαγουνάκης» δεν είχαν την κατάλληλα αδειοδότηση ADR για την μεταφορά τοξικών υλικών και επικίνδυνων φορτίων, ανέλαβε την μεταφορά τους ακόμη μία εταιρεία η ΧΑΡΟΥΠΑΚΗΣ ΟΕ η οποία αποθηκεύει τα container με τα συμπυκνώματα πιθανότατα σε δικό της χώρο αφού δεν υπάρχει ειδικά διαμορφωμένος αδειοδοτημένος χώρος μέσα στο λιμάνι. Οι εργαζόμενοι της εταιρείας Χαρουπάκης ισχυρίζονται ότι δεν αποθηκεύονται τα φορτία της Ελληνικός Χρυσός σε δικό τους χώρο αλλά μεταφέρονται κατευθείαν από την Χαλκιδική στο λιμάνι. Μετά όμως από επίσκεψή μας στον διευθυντή του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (Σ.ΕΜΠΟ) πληροφορηθήκαμε ότι τα φορτία είναι αδύνατον να μεταφέρονται κατευθείαν από την Χαλκιδική στο λιμάνι λόγω του μεγάλου όγκου τους και των μεγάλων ταχυτήτων που απαιτεί η φορτοεκφόρτωση στα πλοία. Συνηθίζεται, όπως είπε, να αποθηκεύονται προσωρινά σε κάποιον χώρο εκτός λιμανιού και από εκεί να φορτώνονται στο πλοίο.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά. Έχουν γίνει οι κατάλληλοι έλεγχοι ασφαλούς μεταφοράς τοξικών και επικίνδυνων υλικών από την Χαλκιδική στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης; Εφόσον αποθηκεύονται τα υλικά προσωρινά σε ειδικό χώρο υπάρχει η κατάλληλη αδειοδότηση για αυτό δεδομένου ότι η μεταφορά και η αποθήκευση συμπυκνώματος αρσενοπυρίτη, ενός ιδιαιτέρως τοξικού υλικού, υπόκειται στις διατάξεις της Οδηγίας SEVESO ΙΙ, που αφορά επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα και ατυχήματα που μπορούν να προκαλέσουν επιμόλυνση πληθυσμού και εκτάσεων γης; Τηρούνται οι όροι ασφαλείας συσκευασίας του φορτίου αυτού σε container και ποιος ο κίνδυνος που θα προκαλούταν για το πλοίο και το πλήρωμα αν η διαρροή αυτή δεν γινόταν εγκαίρως αντιληπτή από τον πλοίαρχο;
Να υπενθυμίσουμε ότι το γενικότερο ζήτημα μη ελέγχου της μεταφοράς τοξικού φορτίου της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός είδε το φως της δημοσιότητας στις 12 Σεπτεμβρίου με το ατύχημα στην Ρεντίνα. Το φορτηγό που μετέφερε τα συμπυκνώματα της εταιρείας σταμάτησε την μέρα εκείνη σε ένα τοπικό βουλκανιζατέρ για να επιδιορθώσει βλάβη που είχε αντιληφθεί ο οδηγός, η πόρτα του φορτηγού ήταν χαλασμένη και το ρευστό, σε ένα βαθμό υλικό, ξεχύθηκε στο έδαφος.Τότε διαπιστώθηκε ότι η Ελληνικός Χρυσός, δεν τήρησε κανέναν όρο όσον αφορά την μεταφορά του φορτίου αλλά ούτε και τους όρους για την αποκατάσταση της βλάβης. Οι αρμόδιες υπηρεσίες συνέλεξαν τότε δέιγματα από το υλικό τα οποία εστάλησαν σε διαπιστευμένα εργαστήρια που θα αποφανθούν σχετικά με το μέγεθος της τοξικότητας του υλικού και τις συνεπαγόμενες επιπτώσεις στο περιβάλλον και την υγεία των κατοίκων. Μετά το ατύχημα αυτό ο δήμος Βόλβης μετά από έκτακτο δημοτικό συμβούλιο που πραγματοποίησε αποφάσισε να προχωρήσει σε ασφαλιστικά μέτρα για την απαγόρευση της κυκλοφορίας των φορτηγών της εταιρείας μέσα από την κατοικημένη και ταυτόχρονα ιδιαίτερα τουριστική περιοχή του Σταυρού.
Επίσης πριν λίγες μέρες νέα καταγγελία ήρθε στην δημοσιότητα η οποία επιρρίπτει ευθύνες στο ΥΠΕΚΑ και την Περιφέρεια σχετικά με την μέχρι τώρα λειτουργία μονάδας αποθήκευσης επικίνδυνων τοξικών στην ΒΙΠΕ Σίνδου όπου μεταφέρονται τα συμπυκνώματα της Ελληνικός Χρυσός. Ενώ υπήρχε η τροποποίηση του ΓΠΣ της Δημοτικής Ενότητας Εχεδώρου του Δήμου Δέλτα που απαγόρευε την εγκατάσταση νέας μονάδας “SEVESO” στην περιοχή, το ΥΠΕΚΑ υπέγραψε την περιβαλλοντική αδειοδότηση της εταιρίας BALKAN LOGISTICS που αποθηκεύει τα τοξικά αυτά συμπυκνώματα. Η παράνομη αδειοδότηση του ΥΠΕΚΑ αλλά και η παράνομη γνωμοδότηση από την Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης έγκειται στο γεγονός ότι η τροποποίηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της περιοχής του 2011 απαγορεύει ρητά νέα εγκατάσταση SEVEZO.Μετά από σχετική καταγγελία της περιφερειακής παράταξης “Ριζοσπαστική Αριστερή Ενότητα” το ζήτημα αυτό θα συζητηθεί στην Μητροπολιτική επιτροπή της Περιφέρειας αύριο το μεσημέρι.
Αναρωτιέται λοιπόν κανείς, δεν είναι αρκετά τα «ατυχήματα» που έχουν συμβεί για να αναλάβουν οι αρμόδιες υπηρεσίες που είναι υπεύθυνες για την προστασία του περιβάλλοντος και της υγείας των κατοίκων της Περιφέρειας Θεσσαλονίκης τον έλεγχο της εταιρείας αυτής; Τι πρέπει ακόμη να συμβεί για να συνειδητοποιήσουν οι αρχές τον ανεξέλεγκτο τρόπο με το οποίο δρα η εταιρεία σε όλα τα επίπεδα;
alterthess
Συγκεκριμένα ενώ είχαν φορτωθεί τα 28 από τα 128 container με τους αρσενοπυρίτες διαπιστώθηκε η διαρροή υγρών τοξικών, το φορτίο ξεφορτώθηκε στο λιμάνι και από εκεί μεταφέρθηκε με φορτηγά σε χώρο όπου η εταιρεία τα αποθηκεύει προσωρινά.
Να υπενθυμίσουμε ότι συμπυκνώματα αρσενοπυρίτη της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός όπως αποδείχτηκε και στο ατύχημα στην Ρεντίνα πριν ένα μήνα, περιέχουν τοξικά υλικά λόγω μεγάλης περιεκτικότητας σε αρσενικό άκρως επικίνδυνα για την υγεία και το περιβάλλον. Τα συγκεκριμένα συμπυκνώματα μετάλλων αποθηκεύονται στις λίμνες τελμάτων στο Στρατώνι και την Ολυμπιάδα και στη συνέχεια μεταφέρονταν μέχρι και πριν ένα μήνα στην ΒΙΠΕ Θεσσαλονίκης στην Σίνδο στην αποθήκη της Balkan Logistics. Το πλοίο της MSC τα μεταφέρει μέχρι το λιμάνι του Πειραιά και από εκεί με μεγαλύτερα πλοία μεταφέρονται στην Κίνα ως πρώτη ύλη για την παραγωγή διοξειδίου του θείου και θειικού οξέως. Σύμφωνα με πληροφορίες μετά το ατύχημα στη Ρεντίνα και την διαπίστωση ότι τα φορτηγά της εταιρείας «Μαγουνάκης» δεν είχαν την κατάλληλα αδειοδότηση ADR για την μεταφορά τοξικών υλικών και επικίνδυνων φορτίων, ανέλαβε την μεταφορά τους ακόμη μία εταιρεία η ΧΑΡΟΥΠΑΚΗΣ ΟΕ η οποία αποθηκεύει τα container με τα συμπυκνώματα πιθανότατα σε δικό της χώρο αφού δεν υπάρχει ειδικά διαμορφωμένος αδειοδοτημένος χώρος μέσα στο λιμάνι. Οι εργαζόμενοι της εταιρείας Χαρουπάκης ισχυρίζονται ότι δεν αποθηκεύονται τα φορτία της Ελληνικός Χρυσός σε δικό τους χώρο αλλά μεταφέρονται κατευθείαν από την Χαλκιδική στο λιμάνι. Μετά όμως από επίσκεψή μας στον διευθυντή του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (Σ.ΕΜΠΟ) πληροφορηθήκαμε ότι τα φορτία είναι αδύνατον να μεταφέρονται κατευθείαν από την Χαλκιδική στο λιμάνι λόγω του μεγάλου όγκου τους και των μεγάλων ταχυτήτων που απαιτεί η φορτοεκφόρτωση στα πλοία. Συνηθίζεται, όπως είπε, να αποθηκεύονται προσωρινά σε κάποιον χώρο εκτός λιμανιού και από εκεί να φορτώνονται στο πλοίο.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά. Έχουν γίνει οι κατάλληλοι έλεγχοι ασφαλούς μεταφοράς τοξικών και επικίνδυνων υλικών από την Χαλκιδική στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης; Εφόσον αποθηκεύονται τα υλικά προσωρινά σε ειδικό χώρο υπάρχει η κατάλληλη αδειοδότηση για αυτό δεδομένου ότι η μεταφορά και η αποθήκευση συμπυκνώματος αρσενοπυρίτη, ενός ιδιαιτέρως τοξικού υλικού, υπόκειται στις διατάξεις της Οδηγίας SEVESO ΙΙ, που αφορά επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα και ατυχήματα που μπορούν να προκαλέσουν επιμόλυνση πληθυσμού και εκτάσεων γης; Τηρούνται οι όροι ασφαλείας συσκευασίας του φορτίου αυτού σε container και ποιος ο κίνδυνος που θα προκαλούταν για το πλοίο και το πλήρωμα αν η διαρροή αυτή δεν γινόταν εγκαίρως αντιληπτή από τον πλοίαρχο;
Να υπενθυμίσουμε ότι το γενικότερο ζήτημα μη ελέγχου της μεταφοράς τοξικού φορτίου της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός είδε το φως της δημοσιότητας στις 12 Σεπτεμβρίου με το ατύχημα στην Ρεντίνα. Το φορτηγό που μετέφερε τα συμπυκνώματα της εταιρείας σταμάτησε την μέρα εκείνη σε ένα τοπικό βουλκανιζατέρ για να επιδιορθώσει βλάβη που είχε αντιληφθεί ο οδηγός, η πόρτα του φορτηγού ήταν χαλασμένη και το ρευστό, σε ένα βαθμό υλικό, ξεχύθηκε στο έδαφος.Τότε διαπιστώθηκε ότι η Ελληνικός Χρυσός, δεν τήρησε κανέναν όρο όσον αφορά την μεταφορά του φορτίου αλλά ούτε και τους όρους για την αποκατάσταση της βλάβης. Οι αρμόδιες υπηρεσίες συνέλεξαν τότε δέιγματα από το υλικό τα οποία εστάλησαν σε διαπιστευμένα εργαστήρια που θα αποφανθούν σχετικά με το μέγεθος της τοξικότητας του υλικού και τις συνεπαγόμενες επιπτώσεις στο περιβάλλον και την υγεία των κατοίκων. Μετά το ατύχημα αυτό ο δήμος Βόλβης μετά από έκτακτο δημοτικό συμβούλιο που πραγματοποίησε αποφάσισε να προχωρήσει σε ασφαλιστικά μέτρα για την απαγόρευση της κυκλοφορίας των φορτηγών της εταιρείας μέσα από την κατοικημένη και ταυτόχρονα ιδιαίτερα τουριστική περιοχή του Σταυρού.
Επίσης πριν λίγες μέρες νέα καταγγελία ήρθε στην δημοσιότητα η οποία επιρρίπτει ευθύνες στο ΥΠΕΚΑ και την Περιφέρεια σχετικά με την μέχρι τώρα λειτουργία μονάδας αποθήκευσης επικίνδυνων τοξικών στην ΒΙΠΕ Σίνδου όπου μεταφέρονται τα συμπυκνώματα της Ελληνικός Χρυσός. Ενώ υπήρχε η τροποποίηση του ΓΠΣ της Δημοτικής Ενότητας Εχεδώρου του Δήμου Δέλτα που απαγόρευε την εγκατάσταση νέας μονάδας “SEVESO” στην περιοχή, το ΥΠΕΚΑ υπέγραψε την περιβαλλοντική αδειοδότηση της εταιρίας BALKAN LOGISTICS που αποθηκεύει τα τοξικά αυτά συμπυκνώματα. Η παράνομη αδειοδότηση του ΥΠΕΚΑ αλλά και η παράνομη γνωμοδότηση από την Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης έγκειται στο γεγονός ότι η τροποποίηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της περιοχής του 2011 απαγορεύει ρητά νέα εγκατάσταση SEVEZO.Μετά από σχετική καταγγελία της περιφερειακής παράταξης “Ριζοσπαστική Αριστερή Ενότητα” το ζήτημα αυτό θα συζητηθεί στην Μητροπολιτική επιτροπή της Περιφέρειας αύριο το μεσημέρι.
Αναρωτιέται λοιπόν κανείς, δεν είναι αρκετά τα «ατυχήματα» που έχουν συμβεί για να αναλάβουν οι αρμόδιες υπηρεσίες που είναι υπεύθυνες για την προστασία του περιβάλλοντος και της υγείας των κατοίκων της Περιφέρειας Θεσσαλονίκης τον έλεγχο της εταιρείας αυτής; Τι πρέπει ακόμη να συμβεί για να συνειδητοποιήσουν οι αρχές τον ανεξέλεγκτο τρόπο με το οποίο δρα η εταιρεία σε όλα τα επίπεδα;
alterthess