Mονιμοποιείται το αποκαλούμενο Έκτακτο Τέλος Ακινήτων στον ενιαίο φόρο ακινήτων - Το διπλό κόλπο με τη βάση υπολογισμού του

Αν έμπαινε κανείς στη λογική του υπουργείου Οικονομικών και έμενε στους πίνακες απ' όπου προκύπτει ο νέος φόρος ακινήτων, θα έλεγε ότι όντως προκύπτουν ελαφρύνσεις ακόμα και στις κατοικίες που βρίσκονται σε ακριβές περιοχές, ότι όντως οι επιβαρύνσεις στα αγροτεμάχια είναι μικρές, ότι όντως επιχειρείται η δικαιότερη κατανομή των βαρών. Ωστόσο, υπάρχουν τουλάχιστον δύο παράμετροι που ρίχνουν βαριά τη σκιά τους στον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων και δικαιώνουν όσους κάνουν λόγο για υπέρμετρη φορολογική επιβάρυνση.
Μπορεί, λοιπόν, να προκύπτει μεσοσταθμική μείωση του φόρου κατά περίπου 16% σε σχέση με τα σημερινά φορολογικά βάρη, όμως η σύγκριση αυτή κρύβει επιμελώς ότι μέσω του Ενιαίου Φόρου μονιμοποιείται το αποκαλούμενο Έκτακτο Τέλος Ακινήτων, το οποίο ενώ θεσμοθετήθηκε ως έκτακτο μέτρο ενίσχυσης του Προϋπολογισμού, παίρνει πλέον μόνιμη θέση στο... πάνθεον των φόρων. Είναι ενδεικτικό ότι ενώ έως το 2010, οι φόροι ακινήτων απέδιδαν περίπου 800 εκατ. ευρώ ετησίως, πλέον το υπουργείο Οικονομικών αναζητά 2,9 δισ ευρώ σε ετήσια βάση και μάλιστα επί ακινήτων που έχουν χάσει περίπου το 35% της αξίας τους!
Το δεύτερο σημείο που περνάει στα... ψιλά, είναι το διπλό κόλπο με τη βάση υπολογισμού του φόρου. Αντί ο φόρος ακινήτων- όπως άλλωστε και τα τεκμήρια- να υπολογίζεται επί των αντικειμενικών αξιών, υπολογίζεται επί των Τιμών Ζώνης, οι οποίες δεν λαμβάνουν υπόψιν ούτε τους συντελεστές παλαιότητας, ούτε τους συντελεστές ορόφου με τους οποίους υπολογίζονται οι αντικειμενικές αξίες!
Το δεύτερο κόλπο είναι ότι ο φόρος υπολογίζεται επί Τιμών Ζώνης που δεν έχουν καμία σχέση με τις εμπορικές αξίες, καθώς είναι "παγωμένες" στα επίπεδα του 2007. Το ελαφρυντικό για το υπουργείο Οικονομικών σε αυτή τη περίπτωση είναι ότι εάν οι Τιμές Ζώνης αναπροσαρμόζονταν στα επίπεδα των εμπορικών, θα έπρεπε να αυξηθούν στις αποκαλούμενες "λαϊκές" συνοικίες και να μειωθούν στις ακριβές περιοχές!
Το... κερασάκι στη τούρτα είναι οι κρυφές επιβαρύνσεις που προκύπτουν κατά περίπτωση από τους διάφορους ειδικούς Συντελεστές που θα ισχύσουν στον Ενιαίο Φόρο (π.χ. Πρόσοψης), αλλά και από το συνδυασμό κυριότητας και οικοπέδου ή αγροτεμαχίου που μπαίνουν για πρώτη φορά στο... ντορβά.
Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να τονιστεί ότι στο διάστημα των περίπου 10 ημερών, που μεσολάβησε από την αποστολή του σχεδίου στη Τρόικα, έγιναν και άλλες αλλαγές και συγκεκριμένα στις κατοικίες, μειώθηκαν περαιτέρω οι συντελεστές στη ζώνη Τιμών από 2.001 έως 2.750 ευρώ/τ.μ. ενώ αντιθέτως αυξήθηκαν οι συντελεστές στη ζώνη Τιμών άνω των 3.501 ευρώ/τ.μ.
Επιπλέον μειώθηκε ο Συντελεστής για μονοκατοικίες στο 1,02 από 1,03, όπως επίσης οι Συντελεστές Πρόσοψης στο 1,01 για μια (από 1,02) και στο 1,02 για περισσότερες (από 1,03). Στα αγροτεμάχια, έγινε μείωση συντελεστών χρήσης και συγκεκριμένα στους βοσκοτόπους υποχώρησε στο 0,6 από 0,7, στις ελαιοκαλλιέργειες στο 1,8 από 2 και στις δενδροκαλλιέργειες στο 2 από 2,5.
Τα γενικά χαρακτηριστικά του Ενιαίου Φόρου
Στις κατοικίες ο Βασικός Φόρος κυμαίνεται από 2,3 έως 17 ευρώ/τ.μ., προβλέπονται Συντελεστές Προσαύξησης λόγω Παλαιότητας, Ορόφου, Πρόσοψης, Συντελεστές Απομείωσης ειδικών κτιρίων για επιφάνειες άνω των 500 τ.μ. και ειδικός Συντελεστής 0,1 για Βοηθητικούς Χώρους, που φορολογούνται ξεχωριστά.
Στα Οικόπεδα, ο Συντελεστής Φόρου κυμαίνεται από 0,020 έως 30 ευρώ/τ.μ. επιβαρύνοντας έτσι τις αποκαλούμενες ακριβές αστικές περιοχές.
Στα Αγροτεμάχια, ο Φόρος λόγω θέσης κυμαίνεται από 1,5 ευρώ έως 5,25 ευρώ/ στρέμμα, ενώ προβλέπονται Ειδικοί Συντελεστές χρήσης, απόστασης από θάλασσα και επιφάνειας, Συντελεστής προσαύξησης 5 για αγροτεμάχια με κατοικία και Συντελεστές απομείωσης για επιφάνειες άνω των 130 στρεμμάτων.


Το avatonpress.gr είναι ανεξάρτητο ενημερωτικό site και στηρίζεται μόνο σε σας. Κάνοντας κλικ στις διαφημίσεις μας βοηθάτε να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας! Ευχαριστούμε εκ των προτέρων!

Σχολίασε κι εσύ!