Νομική ενημέρωση για τις προσφυγές διαθεσιμότητας: 10 σημεία που πρέπει να προσέξετε
ΕΟΔΑΦ – ΝΟΜΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑΣ
1) Οι μέχρι τώρα νομικές προσφυγές των Εκπαιδευτικών σε διαθεσιμότητα,
ήταν οι «μικρής εμβέλειας», που είχαν στόχο να αναστείλουν ή να καθυστερήσουν
τις απολύσεις μέχρι να οργανώσουμε τις δραστικές μας κινήσεις, έχουν προχωρήσει
ικανοποιητικά. Κερδήθηκαν και οι πρώτες αιτήσεις αναστολής.
2) Τώρα
προβάλλει επιτακτικά το πιο σοβαρό κομμάτι, της ουσιώδους δικαστικής προσφυγής
μας, το οποίο έχει καθυστερήσει – δηλαδή:
-Η προσφυγή
για την παραβίαση της Συνταγματικά κατοχυρωμένης μονιμότητας, η παραβίαση του
Συντάγματος και των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
-Για τους
Εκπαιδευτικούς που είναι Γονείς παιδιών με αναπηρίες του Αυτιστικού Φάσματος,
αυτό είναι η άμεση προτεραιότητα.
Το ίδιο πιστεύουμε
και για όλους τους καθηγητές που μπήκαν ή μπαίνουν σε διαθεσιμότητα. Μέχρι
στιγμής, οι απολύσεις απλά αναβλήθηκαν - και αν σταματήσουμε εδώ, η όλη υπόθεση
θα στραφεί εις βάρος μας, ακόμα και αν κερδηθεί η βασική δίκη (δηλ. η αίτηση
ακύρωσης) με το νομικό σκεπτικό ότι προ της διαθεσιμότητας έπρεπε να προηγηθεί
αξιολόγηση. Η προσφυγή «επειδή δεν προηγήθηκε αξιολόγηση», σημαίνει ότι
δημιουργούμε από μόνοι μας(!) ένα δεδικασμένο που λέει ότι «Οι διαθεσιμότητες
και απολύσεις είναι νόμιμες και Συνταγματικές, αρκεί να προηγηθεί
αξιολόγηση»!!!! Αν οι προσφυγές μείνουν σε αυτό και δεν προχωρήσουν στην
προσφυγή για αντισυνταγματικότητα των απολύσεων, τότε η άρση της μονιμότητας
θα θεωρηθεί ότι έγινε σιωπηρά αποδεκτή από τους διατεθειμένους και οι απολύσεις
θα προχωρήσουν.
3) Είναι
προφανές, ότι η κυβέρνηση φοβάται τη διεθνή Δικαιοσύνη και την
αντισυνταγματικότητα των απολύσεων. Απόδειξη γι αυτό, είναι το ότι ενώ έχει
δηλωθεί πως τις κάνει για λόγους περικοπών (δηλ. για την εξυπηρέτηση του
Δημόσιου χρέους), στην επίσημη νομοθετική εκδοχή, αποφεύγει να το δηλώσει, και
τις αιτιολογεί με τη δικαιολογία του «εξορθολογισμού». Επομένως, ανησυχεί
σοβαρά για την αντισυνταγματικότητα των απολύσεων. Τα νομικά επιχειρήματα που
προκρίνουμε, τα έχουμε δημοσιεύσει μαζί με τις θέσεις μας και όποιος θέλει
μπορεί να τα μελετήσει.
4) Αυτό
που είναι ζωτικά αναγκαίο σήμερα, είναι μία πολύ ισχυρή και έγκυρη απόφαση,
μιάς διεθνώς αποδεκτής και αδιαμφισβήτητης αρχής, ότι οι διαθεσιμότητες είναι
παράνομες και αντισυνταγματικές και ότι συνιστούν παραβιάσεις Ανθρωπίνων
Δικαιωμάτων.
Και η απόφαση αυτή,
πρέπει να είναι σχετικά σύντομη, αποτελεσματική, ασκώντας από την πρώτη
στιγμή, μία πολύ ισχυρή πίεση προς την κυβέρνηση και τα εγχώρια δικαστήρια,
που στο μεταξύ τρέχουν.
Το διεθνές
Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Στρασβούργου, είναι ο καθ’ ύλην αρμόδιος
φορέας της διεθνούς κοινότητας και είναι το ισχυρότερο όπλο μας, δεδομένου ότι είναι
στατιστικά αποδεδειγμένο ότι το 90 – 95 % των αποφάσεών του είναι θετικές για
τους προσφεύγοντες – ειδικά σε θέματα όπως το δικό μας. Οι πιθανότητες να το
κερδίσουμε, είναι τεράστιες (πάνω από 90%).
5) Η
καταδίκη των κυβερνητικών αποφάσεων στο Δικαστήριο Ανθρωπίνων
Δικαιωμάτων, σημαίνει:
-Μόνιμη νομική
ευθύνη για τους υπαίτιους υπουργούς και την ανά πάσα στιγμή δυνατότητα ποινικών
ευθυνών τους, σε κάθε πολιτική αλλαγή (για μαζικά εγκλήματα κατά των
Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων!).
-Σοβαρές επιπτώσεις
στη διεθνή καριέρα των υπεύθυνων, καθώς και στις διεθνείς συναλλαγές της
κυβέρνησης και των ευνοουμένων της επιχειρηματιών...
Επίσης, πρακτικά για μας, σημαίνει:
-Επιδίκαση
αποζημιώσεων στους προσφεύγοντες, που μπορούν να είναι μεγάλες και αποτρεπτικές.
-Αυτεπάγγελτη
παραπομπή της κυβέρνησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο,
το οποίο επιβάλλει:
-α) Υποχρέωση της
κυβέρνησης να αλλάξει τη νομοθεσία και να συμμορφωθεί με το σεβασμό των
προστατευόμενων Δικαιωμάτων που παραβιάζονται με τη διαθεσιμότητα και τα
πρόσφατα νομοθετήματα εναντίον των παιδιών του Αυτιστικού Φάσματος.
-β) Διαρκή Πρόστιμα
στην κυβέρνηση, μέχρι να συμμορφωθεί. Αυτό σημαίνει νέα πρόστιμα από το
Δικαστήριο των Βρυξελλών όσο η κυβέρνηση δεν συμμορφώνεται νομοθετικά, αφού
μπορούμε να επανερχόμαστε διαρκώς με νέες προσφυγές για το ίδιο θέμα – και νέες
αποζημιώσεις.
-Κυρίως όμως,
μετά την δεύτερη καταδίκη, σημαίνει και πολύ σοβαρές διεθνείς κυρώσεις (η χώρα
μπαίνει σε διεθνή καραντίνα – κάτι σαν διεθνή αποκλεισμό)
Σημείωση: Η απόφαση
του Στρασβούργου επίσημα, αποτελεί πρόκριμα (δηλ. σημαντική δέσμευση) για το
Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, που σπάνια αποφασίζει διαφορετικά.
-γ) Νέες αποζημιώσεις
από το Δικαστήριο του Στρασβούργου για τους προσφεύγοντες, όσο η κυβέρνηση δεν
συμμορφώνεται νομοθετικά και εμείς επανερχόμαστε με νέες προσφυγές πάνω στο
ίδιο θέμα.
Όλα αυτά, κάνουν
ασύμφορες τις απολύσεις και η κυβέρνηση θα ψάξει για άλλες λύσεις.
6) Για
την προσφυγή, έχουμε οργανώσει τον συντομότερο και οικονομικότερο δρόμο: -Η
τελεσιδικία συνολικά θα έχει γίνει σε 1 – 1,5 χρόνο.
-Όμως, τα
αποτελέσματα και η επίδραση της προσφυγής στις αποφάσεις της κυβέρνησης και των
κρατικών αρχών, θα είναι πολύ πιο άμεσα:
Από την πρώτη κατάθεση
της προσφυγής στην αρμόδια εγχώρια δικαστική αρχή και ιδιαίτερα από την πρώτη
μέρα της κατάθεσης στο δικαστήριο του Στρασβούργου (4-6 μήνες περίπου από την
κατάθεση στην πρώτη Ελληνική δικαστική αρχή). Γιατί, η κυβέρνηση (κυρίως οι
κηδεμόνες της) θα ξέρει πλέον ότι επίκεινται καταδίκες και μεγάλα ποσά
αποζημιώσεων, οπότε θα πρέπει να προβεί σε διορθωτικές κινήσεις για να μειώσει
το εύρος των καταδικαστικών αποφάσεων και των προστίμων ή αποζημιώσεων, από τις
οποίες χάνουν ποσά, που στις συνήθεις συνθήκες διαφθοράς, χρησιμοποιούνται
(υπογείως) προς όφελος των ευνοουμένων τους επιχειρηματιών / τραπεζιτών…
-Το κόστος αν η
συμμετοχή είναι ικανοποιητική, μπορεί να περιοριστεί περίπου στα 50 με 100 Ε
ανά άτομο.
7) Η
μαζική συμμετοχή στην προσφυγή, παίζει πολύ σημαντικό ρόλο για το
Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Όσο πιο μεγάλη η συμμετοχή, τόσο πιο θετική
η επίδραση στο Δικαστήριο.
Εξ ίσου σημαντικό
ρόλο παίζει για την κρίση του δικαστηρίου και η ανταπόκριση ευρύτερων
κοινωνικών στρωμάτων στα αιτήματα του προσφεύγοντος φορέως.
Για το λόγο αυτό,
τόσο οι προσφεύγοντες Εκπαιδευτικοί, μπορούν να κάνουν τα εξής:
α) να εγγραφούν ως αρωγά μέλη σε σύλλογο της Ομοσπονδίας.
α) να εγγραφούν ως αρωγά μέλη σε σύλλογο της Ομοσπονδίας.
Για το σκοπό αυτό,
ήδη οι σύλλογοί μας έλαβαν απόφαση ελαχιστοποίησης του ποσού εγγραφής στα 10 Ε
(στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και η ετήσια συνδρομή). Επίσης, ετοιμάστηκε και
ειδική αίτηση εγγραφής.
β) Να υπογράψουν
ψήφισμα ότι συμπαρίστανται στην προσφυγή για την προστασία των Ανθρωπίνων και
Συνταγματικών Δικαιωμάτων και ότι για το λόγο αυτό εγγράφονται ως αρωγά μέλη σε
σύλλογο της ΕΟΔΑΦ.
Το ίδιο μπορούν να
κάνουν και όλοι οι Εκπαιδευτικοί και Δημόσιοι Λειτουργοί που θέλουν να
συμβάλλουν στη σύντομη και όσο πιο θετική έκβαση της υπόθεσης, προστατεύοντας
και τα δικά τους εργασιακά Δικαιώματα από μελλοντικές διαθεσιμότητες και
απολύσεις.
8) Η υποβολή της προσφυγής θα γίνει με τρόπο, ώστε μέχρι την
τελεσιδικία στις Ελληνικές Δικαστικές αρχές και την ημερομηνία υποβολής στο
Στρασβούργο (δηλ. 4-6 μήνες) να μπορούν να προσχωρούν διαρκώς και άλλοι
συμμετέχοντες.
9) Η προσφυγή, είναι
δομημένη με τρόπο που η έκβαση της, αφορά :
α) Όλους τους Γονείς
και τις οικογένειες του ΑΦ, ανεξαρτήτως του αν είναι Εκπαιδευτικοί σε
διαθεσιμότητα, ή αν έχουν παιδιά / μαθητές στα τμήματα που καταργήθηκαν
β) Όλους τους
καθηγητές σε διαθεσιμότητα.
γ) Τους γονείς
μαθητών των τμημάτων / ειδικοτήτων που καταργήθηκαν.
δ) Όλους τους
Εκπαιδευτικούς και Δημόσιους Λειτουργούς, επειδή η κατοχύρωση της Συνταγματικά
θεσμοθετημένης μονιμότητας στο Δημόσιο και η καταδίκη της παραβίασής της,
αποτελεί βασικό μέρος της προσφυγής.
-Οι τρείς πρώτες
κατηγορίες, μπορούν να συμμετέχουν άμεσα ως προσφεύγοντες και ζητούντες
αποζημίωση. Η τέταρτη κατηγορία, έμμεσα, ως αρωγοί.
10) Το γεγονός ότι
οι συγγενείς αυτές υποθέσεις συσσωματώνονται σε μία κοινή προσφυγή με επίκεντρο
και αιχμή τα Δικαιώματα παιδιών με αναπηρίες, που αποτελούν το αντικείμενο της
μέγιστης ευαισθησίας και προστασίας στη διεθνή Δικαιοσύνη, αποτελεί την πιο
σημαντική εγγύηση ότι θα συμπαρασύρει θετικά και τα συσσωματωμένα τμήματα
της κοινής υπόθεσης, πετυχαίνοντας την καταδίκη των διαθεσιμοτήτων και
απολύσεων ως αντισυνταγματικές.