Παράπλευρες απώλειες (λόγω της κατάργησης ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ) της Κατερίνας Σαβουλίδη
αναδημοσίευση
ξέρω τι να κάνω, αγαπητέ αναγνώστη, για να τραβήξω την προσοχή σου. Να σε κάνω να διαβάσεις αυτές τις γραμμές. Ξέρω ότι αν σου μιλήσω για τα δικά μου, για το ότι «με κατάργησαν» χωρίς ποτέ να τεκμηριώσουν το γιατί, το ότι «κρέμασαν» εμένα και τους 2.200 περίπου συναδέλφους μου στα «μανταλάκια» πριν καν ψηφιστεί ο νόμος, το ότι «εκδιώχτηκα» από τη δουλειά που αγαπούσα και επέλεξα να κάνω πριν από 12 χρόνια μετά από γραπτές εξετάσεις ΑΣΕΠ, δεν θα σε συν-κινήσω. Δεν σε κατηγορώ γι’ αυτό. Όχι στη σημερινή Ελλάδα των 2 εκατομμυρίων ανέργων.
Θέλω να σου μιλήσω και ελπίζω στην προσοχή σου, για τις «παράπλευρες απώλειες» του νόμου 4172/2013. Θέλω να σου μιλήσω για την «Ιφιγένεια». Είναι 17 χρονών, όμορφη, έξυπνη, αμφισβητίας, ζόρικη και ζορισμένη. Γονείς περιστασιακά εργαζόμενοι. Μαθήτρια της Γ’ τάξης Επαγγελματικού Λυκείου, στον Τομέα Υγείας & Πρόνοιας και στην ειδικότητα Βοηθού Νοσηλευτή. Όνειρό της να γίνει νοσηλεύτρια χειρουργείου. Επιδόσεις στα σχολικά μαθήματα μέτριες («εκείνα τα μαθηματικά, δεν παλεύονται με τίποτα»). Αλλά τρέλα με την Ανατομία, τις Πρώτες Βοήθειες, τα εργαστήρια της Νοσηλευτικής («Γιατί, κυρία, δεν μπορούμε να πάμε σε νεκροτομείο;»). Και πείσμα. Πολύ.
Η Ιφιγένεια από την αρχή της χρονιάς δεν έχει κάνει ούτε μια ώρα στο εργαστήριο και μόνο ελάχιστες ώρες μαθήματα ειδικότητας. ‘Έπρεπε να κάνει 23 ώρες μαθήματα ειδικότητας την βδομάδα αλλά δεν υπάρχουν καθηγητές. Και στο τέλος του χρόνου υποτίθεται θα πάρει πτυχίο Βοηθού Νοσηλευτή. Μια ωρομίσθια καθηγήτρια (8 ώρες/βδομάδα) που ήρθε στην αρχή του μήνα και μια παλιά καθηγήτρια που επέστρεψε από τα γραφεία της Δευτεροβάθμιας Ηρακλείου, (γλίτωσε τη διαθεσιμότητα λόγω πολυτεκνίας, έγινε διοικητικός υπάλληλος και μετά πάλι εκπαιδευτικός!) δεν προλαβαίνουν να καλύψουν παρά ελάχιστα από τα μαθήματα των ειδικοτήτων του τομέα Υγείας και Πρόνοιας. Πάλι καλά, γιατί στα άλλα ΕΠΑ.Λ. του νομού δεν υπάρχουν ούτε αυτοί! 508 ώρες την βδομάδα χάνονται στα σχολεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.) του νομού Ηρακλείου λόγω της καλοκαιρινής κατάργησης Τομέων των ΕΠΑ.Λ. και Ειδικοτήτων των ΕΠΑ.Σ. και της διαθεσιμότητας των εκπαιδευτικών που δίδασκαν σε αυτές. Συνολικά δε στα σχολεία της Ε.Ε., που υποτίθεται… αναβαθμίζονται, οι απώλειες διδακτικών ωρών, μόνο στο Ηράκλειο, ανέρχονται στις 1143 ανά βδομάδα, λόγω της έλλειψης εκπαιδευτικών και γενικής παιδείας και ειδικοτήτων. Κι είναι τέλος Οκτώβριου. Αυτό θα πει αναβάθμιση α λα ελληνικά!
Πώς θα πάρει πτυχίο; Πώς θα δώσει Πανελλήνιες; Για ιδιαίτερα ούτε συζήτηση, τα οικονομικά είναι ζορισμένα ως εκεί που δεν παίρνει. Και να ‘χεις το Υπουργείο να βγάζει αποφάσεις για παράταση του σχολικού έτους στην περίπτωση καταλήψεων, για να καλυφθούν οι χαμένες ώρες. Και εισαγγελείς να διατάζουν τη σύλληψη των μαθητών. Η ίδια δε γουστάρει τις καταλήψεις και θα συμφωνούσε με την απόφαση, αλλά της τη «δίνει» η υποκρισία. Με τις δικές της χαμένες ώρες, τι γίνεται; Ποιος εισαγγελέας θα ζητήσει τη σύλληψη εκείνων που ευθύνονται; Με τα δικά της όνειρα, τι γίνεται; Ή μήπως δεν έχει δικαίωμα να ονειρεύεται;
Περίπου 13.000 παιδιά, στη συντριπτική τους πλειοψηφία κορίτσια, κυρίως από τα μεσαία και χαμηλά κοινωνικοοικονομικά στρώματα, βρίσκονται αυτή τη στιγμή στη θέση της «Ιφιγένειας». Ακόμα χειρότερα, πάνω από 15.000 παιδιά -που τον Ιούνιο του 2013 είχαν επιλέξει ή κι εγγραφεί σε ειδικότητες της Α’ τάξης των ΕΠΑ.Σ και στη Β’ τάξη του τομέα Υγείας & Πρόνοιας- ενημερώθηκαν με διευκρινιστική εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας, μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ότι έπρεπε ν’ αλλάξουν επαγγελματικό προσανατολισμό. Τι βοηθός βρεφονηπιοκόμος, τι ψυκτικός; Σιγά τη διαφορά! Τι κι αν στον νόμο 4186/2013, προβλέπεται μεταβατική λειτουργία αυτών των τμημάτων; Η κρίση απαιτεί θυσίες και ως είθισται στη χώρα μας, θυσιάζονται κυρίως εκείνοι που δεν φταίνε.
* Ευχαριστώ τον Πέτρο Κακαζιάνη, εκπαιδευτικό και μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΤΕΕ, για τη βοήθεια που μου παρείχε.
** Η Κατερίνα Σαβουλίδη είναι εκπαιδευτικός, σε καθεστώς διαθεσιμότητας.
protagon.gr
ξέρω τι να κάνω, αγαπητέ αναγνώστη, για να τραβήξω την προσοχή σου. Να σε κάνω να διαβάσεις αυτές τις γραμμές. Ξέρω ότι αν σου μιλήσω για τα δικά μου, για το ότι «με κατάργησαν» χωρίς ποτέ να τεκμηριώσουν το γιατί, το ότι «κρέμασαν» εμένα και τους 2.200 περίπου συναδέλφους μου στα «μανταλάκια» πριν καν ψηφιστεί ο νόμος, το ότι «εκδιώχτηκα» από τη δουλειά που αγαπούσα και επέλεξα να κάνω πριν από 12 χρόνια μετά από γραπτές εξετάσεις ΑΣΕΠ, δεν θα σε συν-κινήσω. Δεν σε κατηγορώ γι’ αυτό. Όχι στη σημερινή Ελλάδα των 2 εκατομμυρίων ανέργων.
Θέλω να σου μιλήσω και ελπίζω στην προσοχή σου, για τις «παράπλευρες απώλειες» του νόμου 4172/2013. Θέλω να σου μιλήσω για την «Ιφιγένεια». Είναι 17 χρονών, όμορφη, έξυπνη, αμφισβητίας, ζόρικη και ζορισμένη. Γονείς περιστασιακά εργαζόμενοι. Μαθήτρια της Γ’ τάξης Επαγγελματικού Λυκείου, στον Τομέα Υγείας & Πρόνοιας και στην ειδικότητα Βοηθού Νοσηλευτή. Όνειρό της να γίνει νοσηλεύτρια χειρουργείου. Επιδόσεις στα σχολικά μαθήματα μέτριες («εκείνα τα μαθηματικά, δεν παλεύονται με τίποτα»). Αλλά τρέλα με την Ανατομία, τις Πρώτες Βοήθειες, τα εργαστήρια της Νοσηλευτικής («Γιατί, κυρία, δεν μπορούμε να πάμε σε νεκροτομείο;»). Και πείσμα. Πολύ.
Η Ιφιγένεια από την αρχή της χρονιάς δεν έχει κάνει ούτε μια ώρα στο εργαστήριο και μόνο ελάχιστες ώρες μαθήματα ειδικότητας. ‘Έπρεπε να κάνει 23 ώρες μαθήματα ειδικότητας την βδομάδα αλλά δεν υπάρχουν καθηγητές. Και στο τέλος του χρόνου υποτίθεται θα πάρει πτυχίο Βοηθού Νοσηλευτή. Μια ωρομίσθια καθηγήτρια (8 ώρες/βδομάδα) που ήρθε στην αρχή του μήνα και μια παλιά καθηγήτρια που επέστρεψε από τα γραφεία της Δευτεροβάθμιας Ηρακλείου, (γλίτωσε τη διαθεσιμότητα λόγω πολυτεκνίας, έγινε διοικητικός υπάλληλος και μετά πάλι εκπαιδευτικός!) δεν προλαβαίνουν να καλύψουν παρά ελάχιστα από τα μαθήματα των ειδικοτήτων του τομέα Υγείας και Πρόνοιας. Πάλι καλά, γιατί στα άλλα ΕΠΑ.Λ. του νομού δεν υπάρχουν ούτε αυτοί! 508 ώρες την βδομάδα χάνονται στα σχολεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.) του νομού Ηρακλείου λόγω της καλοκαιρινής κατάργησης Τομέων των ΕΠΑ.Λ. και Ειδικοτήτων των ΕΠΑ.Σ. και της διαθεσιμότητας των εκπαιδευτικών που δίδασκαν σε αυτές. Συνολικά δε στα σχολεία της Ε.Ε., που υποτίθεται… αναβαθμίζονται, οι απώλειες διδακτικών ωρών, μόνο στο Ηράκλειο, ανέρχονται στις 1143 ανά βδομάδα, λόγω της έλλειψης εκπαιδευτικών και γενικής παιδείας και ειδικοτήτων. Κι είναι τέλος Οκτώβριου. Αυτό θα πει αναβάθμιση α λα ελληνικά!
Πώς θα πάρει πτυχίο; Πώς θα δώσει Πανελλήνιες; Για ιδιαίτερα ούτε συζήτηση, τα οικονομικά είναι ζορισμένα ως εκεί που δεν παίρνει. Και να ‘χεις το Υπουργείο να βγάζει αποφάσεις για παράταση του σχολικού έτους στην περίπτωση καταλήψεων, για να καλυφθούν οι χαμένες ώρες. Και εισαγγελείς να διατάζουν τη σύλληψη των μαθητών. Η ίδια δε γουστάρει τις καταλήψεις και θα συμφωνούσε με την απόφαση, αλλά της τη «δίνει» η υποκρισία. Με τις δικές της χαμένες ώρες, τι γίνεται; Ποιος εισαγγελέας θα ζητήσει τη σύλληψη εκείνων που ευθύνονται; Με τα δικά της όνειρα, τι γίνεται; Ή μήπως δεν έχει δικαίωμα να ονειρεύεται;
Περίπου 13.000 παιδιά, στη συντριπτική τους πλειοψηφία κορίτσια, κυρίως από τα μεσαία και χαμηλά κοινωνικοοικονομικά στρώματα, βρίσκονται αυτή τη στιγμή στη θέση της «Ιφιγένειας». Ακόμα χειρότερα, πάνω από 15.000 παιδιά -που τον Ιούνιο του 2013 είχαν επιλέξει ή κι εγγραφεί σε ειδικότητες της Α’ τάξης των ΕΠΑ.Σ και στη Β’ τάξη του τομέα Υγείας & Πρόνοιας- ενημερώθηκαν με διευκρινιστική εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας, μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ότι έπρεπε ν’ αλλάξουν επαγγελματικό προσανατολισμό. Τι βοηθός βρεφονηπιοκόμος, τι ψυκτικός; Σιγά τη διαφορά! Τι κι αν στον νόμο 4186/2013, προβλέπεται μεταβατική λειτουργία αυτών των τμημάτων; Η κρίση απαιτεί θυσίες και ως είθισται στη χώρα μας, θυσιάζονται κυρίως εκείνοι που δεν φταίνε.
* Ευχαριστώ τον Πέτρο Κακαζιάνη, εκπαιδευτικό και μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΤΕΕ, για τη βοήθεια που μου παρείχε.
** Η Κατερίνα Σαβουλίδη είναι εκπαιδευτικός, σε καθεστώς διαθεσιμότητας.
protagon.gr