Τα αυτοκίνητα που «μισεί» η εφορία
Τα αυτοκίνητα που «μισεί» η εφορία
H φορολόγηση του αυτοκινήτου στην Ελλάδα είναι συγκεκριμένη και υψηλή. Υπάρχουν όμως τρόποι και... κόλπα που μπορείτε να ακολουθήσετε, για να μη χρειαστεί να καταθέσετε ξανά τις πινακίδες σας.
Τα τέλη κυκλοφορίας, τα τεκμήρια διαβίωσης και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης είναι οι τρεις κύριοι άμεσοι και έμμεσοι φόροι, που επιβαρύνουν σήμερα το αυτοκίνητο. Κάθε ένας από αυτούς τους φόρους ορίζεται με βάση είτε τις εκπομπές CO2 (τέλη κυκλοφορίας), είτε με βάση τον κυβισμό του κάθε αυτοκινήτου (τεκμήρια διαβίωσης και φόρος πολυτελείας). Για να έχετε μια πιο πλήρη φορολογική εικόνα, βάλτε στο παιχνίδι εδώ και έναν άλλο φόρο, το τέλος ταξινόμησης, το οποίο αφορά όμως μόνο όσους αποφασίσουν να αγοράσουν αυτοκίνητο, μιας και ο φόρος αυτός επηρεάζει αποκλειστικά και μόνο την τιμή του στο «ταμείο».
Για να μην καταθέσετε ξανά τις πινακίδες σας
Οι παραπάνω φόροι είναι υψηλοί και δυσβάσταχτοι, όμως υπάρχουν τρόποι για να γλιτώσει κανείς αυτά τα «χαράτσια», ή τουλάχιστον, να τους μειώσει σε μεγάλο βαθμό και να μην έχει κάθε λίγο και λιγάκι τον βραχνά της εφορίας. Αρκεί βέβαια να κατανοήσει πλήρως τα κριτήρια και όρια τους, ώστε να μη χρειαστεί ποτέ ξανά να καταθέσει τις πινακίδες του αυτοκίνητου του.
CO2 κάτω από 100 γρ./χλμ. για 0 τέλη κυκλοφορίας
Τα τέλη κυκλοφορίας στα καινούργια αυτοκίνητα και παράλληλα για όλα αυτά που έχουν ταξινομηθεί μετά την 01 Νοεμβρίου του 2010, ορίζονται με βάση τις εκπομπές CO2 του κάθε μοντέλου. Τα αυτοκίνητα εκείνα που έχουν εκπομπές CO2 κάτω από τα 100 γρ./χλμ. είναι και αυτά που γλιτώνουν από τα τέλη κυκλοφορίας σύμφωνα με τον νόμο. Όσο μάλιστα χαμηλότερες είναι οι εκπομπές CO2, τόσο πιο «άνετα» μπορεί να αισθάνεται κανείς και για περαιτέρω μελλοντικά χαράτσια.
Μέχρι 1.600 κ.εκ. για να μη σας «κάψει» το τεκμήριο
Ένας σημαντικός φορολογικός παράγοντας που συνήθως δεν λαμβάνεται από πολλούς υπόψη, είναι το τεκμήριο διαβίωσης για τα αυτοκίνητα. Πρόκειται για έμμεση φορολόγηση η οποία φαίνεται ουσιαστικά μόνο στην ετήσια φορολογική δήλωση του κάθε ιδιοκτήτη και επιβαρύνει με ένα συγκεκριμένο ποσό το τεκμαρτό εισόδημα του φορολογούμενου. Τα τεκμήρια αυτά για τα καινούργια αυτοκίνητα εξαρτώνται αποκλειστικά από τον κυβισμό του αυτοκινήτου (υπάρχει μείωση για τα παλαιότερα) και ξεκινούν από τα 4.000 ευρώ για τα μοντέλα έως 1.200 κ.εκ., ενώ ξεπερνούν τα 23.000 ευρώ για τα μοντέλα 3.500 κ.εκ.
Ουσιαστικά και μέχρι τα 1.600 κ.εκ. η επιβάρυνση είναι πιο λογική και κλιμακώνεται ανά 600 ευρώ για κάθε 100 κ.εκ. φθάνοντας στα 6.400 ευρώ σε αυτή την κατηγορία κυβισμού. Η κλιμάκωση αυτή συνεχίζεται μέχρι και τα 2.000 κ.εκ., όταν και αυξάνεται σε +900 ευρώ για κάθε 100 κ.εκ. χωρητικότητας του κινητήρα. Υπάρχει και ένα ακόμη σκαλοπάτι στα 3.000 κ.εκ., όταν διαμορφώνεται στα +1.200 ευρώ για κάθε 100 κ.εκ.
Ξεχνάμε τελείως τα αυτοκίνητα άνω των 1.929 κ.εκ. λόγω φόρου πολυτελούς διαβίωσης;
Πολύς λόγος έχει γίνει τον τελευταίο καιρό για το φόρο πολυτελούς διαβίωσης (προσοχή, δεν πρέπει να συγχέεται με το φόρο πολυτελείας που αφορά στη λιανική τιμή ορισμένων πάλι αυτοκινήτων).
Ο φόρος αυτός έρχεται για να επιβαρύνει αποκλειστικά και μόνο αυτοκίνητα με κυβισμό άνω των 1.929 κ.εκ., πληρώνεται μαζί με τα τέλη κυκλοφορίας και η επιβάρυνσή του ξεκινά από τα 418,7 ευρώ (για αυτοκίνητα από 1.929 μέχρι 2.000 κ.εκ.), ενώ φθάνει μέχρι και τα 4.180 ευρώ, ανάλογα με το πόσο αυξάνεται ο κυβισμός του αυτοκινήτου.
Ποσοτικά, η μεγαλύτερη επιβάρυνση που επιφέρει ο φόρος αυτός είναι στο σκαλοπάτι κυβισμού για αυτοκίνητα μεταξύ 2.500 και 2.600 κ.εκ., όταν και αυξάνεται κατά 114% (από 665 ευρώ στα 2.500 κ.εκ. πάει στα 1.420 ευρώ στα 2.600 κ.εκ.).
Αν αποφασίσετε να αγοράσετε: Επιλέξτε μικρό κυβισμό για χαμηλό τέλος ταξινόμησης
Το τέλος ταξινόμησης είναι ένας φόρος που κρατά πολλά χρόνια στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου και επιβαρύνει την τιμή κάθε αυτοκινήτου που πωλείται στη χώρα μας.
Το ύψος της επιβάρυνσης αυτής καθορίζεται ποσοτικά με βάση τον κυβισμό του κάθε αυτοκινήτου και την εργοστασιακή του (προ φόρων) αξία, ξεκινώντας από 5% επί της εργοστασιακής αξίας για αυτοκίνητα έως 900 κ.εκ. και φθάνοντας στο 50% για αυτά άνω των 2.001 κ.εκ.
Στη λιανική, η επιβάρυνση που φθάνει από αυτό το φόρο (υπάρχει και ο Φ.Π.Α.) αφορά από το 3 έως το 25% της τιμής. Εδώ λοιπόν, πάλι η επιλογή ενός μοντέλου με μικρό κυβισμό μας «γλιτώνει» κατά πολύ αυτή την επιβάρυνση, αφού το τέλος ταξινόμησης αφορά περίπου στο 3% της τιμής των αυτοκινήτων έως 900 κ.εκ., το 7% έως 1.400 κ.εκ. και το 12% έως 1.600 κ.εκ.