Πλειστηριασμοί: Όλα τα κριτήρια - Ποιοι προστατεύουν την κατοικία τους
Αναστέλλονται μέχρι
31.12.2014 οι πλειστηριασμοί πρώτης κατοικίας αρκεί να πληρούνται τρία κριτήρια :
- 200.000€ η αντικειμενική αξία του σπιτιού, 35.000€ το καθαρό οικογενειακό εισόδημα και 270.000€ η συνολική αξία της περιουσίας
- Αν δεν πληροί ένα κριτήριο, ο δανειολήπτης δε μπαίνει στη ρύθμιση
- Τι θα ισχύσει για πολύτεκνους, τρίτεκνους και άτομα με αναπηρία έως 67%
- Με την ανοχή της τρόικας το σχέδιο για τους πλειστηριασμούς είπε ο Κωστής Χατζηδάκης
- 200.000€ η αντικειμενική αξία του σπιτιού, 35.000€ το καθαρό οικογενειακό εισόδημα και 270.000€ η συνολική αξία της περιουσίας
- Αν δεν πληροί ένα κριτήριο, ο δανειολήπτης δε μπαίνει στη ρύθμιση
- Τι θα ισχύσει για πολύτεκνους, τρίτεκνους και άτομα με αναπηρία έως 67%
- Με την ανοχή της τρόικας το σχέδιο για τους πλειστηριασμούς είπε ο Κωστής Χατζηδάκης
Αναστέλλονται για ένα χρόνο, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου
του 2014 οι πλειστηριασμοί για την πρώτη κατοικία, με την κυβέρνηση να θεσπίζει
τρία κριτήρια.
Το σχέδιο της κυβέρνησης για την προστασία της πρώτης κατοικίας των δανειοληπτών παρουσίασε το μεσημέρι της Τετάρτης ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης. Όπως είπε, η νομοθετική ρύθμιση έρχεται στη Βουλή με την ανοχή της τρόικας.
Το σχέδιο της κυβέρνησης για την προστασία της πρώτης κατοικίας των δανειοληπτών παρουσίασε το μεσημέρι της Τετάρτης ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης. Όπως είπε, η νομοθετική ρύθμιση έρχεται στη Βουλή με την ανοχή της τρόικας.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να κατατεθεί με τη
διαδικασία του κατεπείγοντος η ρύθμιση στη Βουλή μέχρι το βράδυ της Πέμπτης.
Την Παρασκευή να περάσει από την ειδική Επιτροπή και το Σάββατο να ψηφιστεί.
Άλλωστε ο χρόνος πιέζει.
Αν και μέχρι σήμερα οι πληροφορίες ανέφεραν ότι το ύψος της αντικειμενικής αξίας της πρώτης κατοικίας θα έφτανε μέχρι τις 160.000 – 180.000€, η κυβέρνηση τελικά έθεσε το όριο αυτό στις 200.000 ευρώ, σε μια προσπάθεια προφανώς να καρπωθεί την αύξηση του ορίου αυτού επικοινωνιακά.
Σημειώνεται πως παραμένουν σε ισχύ ο νόμος Κατσέλη και ο νόμος που ψηφίστηκε το καλοκαίρι για τη δικαστική προστασία όσων αδυνατούν να εξοφλήσουν τα δάνειά τους. Σε αυτούς μπορούν να ενταχθούν όσοι δεν καλύπτονται από τη νέα ρύθμιση, όσοι δηλαδή δεν πληρούν έστω και ένα από τα τρία κριτήρια.
Από το 2015 θα τεθεί σε εφαρμογή μόνιμο πλαίσιο διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων με τη σύσταση Κυβερνητικού Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.
Αν και μέχρι σήμερα οι πληροφορίες ανέφεραν ότι το ύψος της αντικειμενικής αξίας της πρώτης κατοικίας θα έφτανε μέχρι τις 160.000 – 180.000€, η κυβέρνηση τελικά έθεσε το όριο αυτό στις 200.000 ευρώ, σε μια προσπάθεια προφανώς να καρπωθεί την αύξηση του ορίου αυτού επικοινωνιακά.
Σημειώνεται πως παραμένουν σε ισχύ ο νόμος Κατσέλη και ο νόμος που ψηφίστηκε το καλοκαίρι για τη δικαστική προστασία όσων αδυνατούν να εξοφλήσουν τα δάνειά τους. Σε αυτούς μπορούν να ενταχθούν όσοι δεν καλύπτονται από τη νέα ρύθμιση, όσοι δηλαδή δεν πληρούν έστω και ένα από τα τρία κριτήρια.
Από το 2015 θα τεθεί σε εφαρμογή μόνιμο πλαίσιο διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων με τη σύσταση Κυβερνητικού Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.
ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ
Για να ενταχθεί ένας δανειολήπτης στη ρύθμιση πρέπει να πληροί τρία κριτήρια.
- το πλαφόν για την προστασία της πρώτης κατοικίας θα είναι 200.000€
- το καθαρό οικογενειακό εισόδημα δε θα ξεπερνά τις 35.000€ (περίπου 50.000€ μικτό)
- η συνολική αξία της κινητής και ακίνητης περιουσίας του δανειολήπτη θα είναι μικρότερη ή ίση με 270.000€. Από αυτό το ποσό, το σύνολο των καταθέσεων και κινητών αξιών του οφειλέτη δεν πρέπει να ξεπερνά τις 15.000€
Για τις ειδικές ομάδες, τους τρίτεκνους, τους πολύτεκνους και τα άτομα με αναπηρία άνω του 67%, ή όσους βαρύνονται φορολογικά από άτομα με αναπηρία άνω του 67%, όλα τα κριτήρια θα είναι προσαυξημένα κατά 10%.
Δηλαδή:
i) Η αντικειμενική αξία της πρώτης κατοικίας να μην υπερβαίνει τις 220.000 ευρώ.
ii) Το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα μικρότερο ή ίσο των 38.500 ευρώ.
iii) Η συνολική αξία κινητής και ακίνητης περιουσίας μικρότερη ή ίση με 297.000 ευρώ.
iv) Από το ποσό αυτό, το σύνολο των καταθέσεων και κινητών αξιών του οφειλέτη να μην υπερβαίνει τις 16.500 ευρώ.
Όσοι ενταχθούν στη ρύθμιση για την αναστολή των πλειστηριασμών θα πρέπει να καταβάλει ελάχιστη μηνιαία δόση ίση με το 10% του καθαρού μηναίου εισοδήματος, όταν το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα δεν ξεπερνά τις 15.000 ευρώ.
Για οικογενειακά εισοδήματα άνω των 15.000 ευρώ υπολογίζεται ποσοστό 10% μέχρι του ποσού των 15.000 ευρώ και ποσοστό 20% στο υπερβάλλον εισόδημα. Οι ελεύθεροι επαγγελματίες, έμποροι κλπ. θα πρέπει να καταβάλουν στην τράπεζα ποσό ίσο ή μεγαλύτερο του 30% της τελευταίας ενήμερης δόσης.
Για ανέργους με μηδενικό εισόδημα ή μοναδικό εισόδημα το επίδομα ανεργίας παρέχεται η δυνατότητα μηδενικών καταβολών.
Για ετήσιο εισόδημα 10.000 ευρώ, δηλαδή περίπου 830 ευρώ τον μήνα, η δόση του δανείου διαμορφώνεται στα 83 ευρώ.
Το πρόγραμμα μακροπρόθεσμης διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων ιδιωτικών οφειλών που θα ισχύσει από το 2015 περιλαμβάνει τρία στοιχεία:
1. Σύσταση Κυβερνητικού Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους με Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου, στο οποίο μετέχουν οι υπουργοί Οικονομικών, Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Δικαιοσύνης και Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Το Συμβούλιο θα εποπτεύει τη μεταβατική διαδικασία, θα ορίσει με απόφαση του τις αρχές του «συνεργάσιμου δανειολήπτη» και θα προβαίνει ετησίως στην εκτίμηση των «απαραίτητων δαπανών διαβίωσης», με βάση τα ετήσια στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, που θα ενσωματωθούν στον Κώδικα Δεοντολογίας προκειμένου να αποτελέσουν σημείο αναφοράς στις απόπειρες εξωδικαστικού συμβιβασμού και ενώπιον των δικαστηρίων.
Για να ενταχθεί ένας δανειολήπτης στη ρύθμιση πρέπει να πληροί τρία κριτήρια.
- το πλαφόν για την προστασία της πρώτης κατοικίας θα είναι 200.000€
- το καθαρό οικογενειακό εισόδημα δε θα ξεπερνά τις 35.000€ (περίπου 50.000€ μικτό)
- η συνολική αξία της κινητής και ακίνητης περιουσίας του δανειολήπτη θα είναι μικρότερη ή ίση με 270.000€. Από αυτό το ποσό, το σύνολο των καταθέσεων και κινητών αξιών του οφειλέτη δεν πρέπει να ξεπερνά τις 15.000€
Για τις ειδικές ομάδες, τους τρίτεκνους, τους πολύτεκνους και τα άτομα με αναπηρία άνω του 67%, ή όσους βαρύνονται φορολογικά από άτομα με αναπηρία άνω του 67%, όλα τα κριτήρια θα είναι προσαυξημένα κατά 10%.
Δηλαδή:
i) Η αντικειμενική αξία της πρώτης κατοικίας να μην υπερβαίνει τις 220.000 ευρώ.
ii) Το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα μικρότερο ή ίσο των 38.500 ευρώ.
iii) Η συνολική αξία κινητής και ακίνητης περιουσίας μικρότερη ή ίση με 297.000 ευρώ.
iv) Από το ποσό αυτό, το σύνολο των καταθέσεων και κινητών αξιών του οφειλέτη να μην υπερβαίνει τις 16.500 ευρώ.
Όσοι ενταχθούν στη ρύθμιση για την αναστολή των πλειστηριασμών θα πρέπει να καταβάλει ελάχιστη μηνιαία δόση ίση με το 10% του καθαρού μηναίου εισοδήματος, όταν το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα δεν ξεπερνά τις 15.000 ευρώ.
Για οικογενειακά εισοδήματα άνω των 15.000 ευρώ υπολογίζεται ποσοστό 10% μέχρι του ποσού των 15.000 ευρώ και ποσοστό 20% στο υπερβάλλον εισόδημα. Οι ελεύθεροι επαγγελματίες, έμποροι κλπ. θα πρέπει να καταβάλουν στην τράπεζα ποσό ίσο ή μεγαλύτερο του 30% της τελευταίας ενήμερης δόσης.
Για ανέργους με μηδενικό εισόδημα ή μοναδικό εισόδημα το επίδομα ανεργίας παρέχεται η δυνατότητα μηδενικών καταβολών.
Για ετήσιο εισόδημα 10.000 ευρώ, δηλαδή περίπου 830 ευρώ τον μήνα, η δόση του δανείου διαμορφώνεται στα 83 ευρώ.
Το πρόγραμμα μακροπρόθεσμης διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων ιδιωτικών οφειλών που θα ισχύσει από το 2015 περιλαμβάνει τρία στοιχεία:
1. Σύσταση Κυβερνητικού Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους με Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου, στο οποίο μετέχουν οι υπουργοί Οικονομικών, Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Δικαιοσύνης και Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Το Συμβούλιο θα εποπτεύει τη μεταβατική διαδικασία, θα ορίσει με απόφαση του τις αρχές του «συνεργάσιμου δανειολήπτη» και θα προβαίνει ετησίως στην εκτίμηση των «απαραίτητων δαπανών διαβίωσης», με βάση τα ετήσια στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, που θα ενσωματωθούν στον Κώδικα Δεοντολογίας προκειμένου να αποτελέσουν σημείο αναφοράς στις απόπειρες εξωδικαστικού συμβιβασμού και ενώπιον των δικαστηρίων.
2. Έκδοση Κώδικα Δεοντολογίας, με απόφαση της Τράπεζας
της Ελλάδος για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων ιδιωτικών οφειλών. Ο
κώδικας δεοντολογίας θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, διατάξεις σχετικά με τις
διαδικασίες αξιολόγησης κινδύνου, διαδικασίες αξιολόγησης της δυνατότητας
αποπληρωμής, δεσμευτικούς κανόνες με σαφή χρονοδιαγράμματα, προϋποθέσεις
επικοινωνίας μεταξύ πιστωτικών ιδρυμάτων και δανειστών, την εισαγωγή των
ορισμών του «συνεργάσιμου δανειολήπτη» και «απαραίτητων δαπανών διαβίωσης» κ.α.
3. Διαμεσολάβηση Συνηγόρου του Καταναλωτή μεταξύ δανειστών και οφειλετών, με σκοπό τη ρύθμιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, ιδίως αναφορικά με θέματα που άπτονται της εφαρμογής του Κώδικας Δεοντολογίας.
Το νομοσχέδιο, είπε ο Κωστής Χατζηδάκης, κατατίθεται χωρίς συμφωνία με την τρόικα αλλά με την... ανοχή της. «Εξηγήσαμε από την αρχή των διαπραγματεύσεων ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να δεχθεί γενική άρση της αναστολής των πλειστηριασμών, όπως ζητούσε η τρόικα», τόνισε ο υπουργός.
«Παρά το γεγονός ότι το πλαίσιο προστασίας που ισχύει με τους νόμους 3869 και 4161 είναι το ισχυρότερο στην Ευρώπη, θεωρούμε ότι οι συνθήκες είναι τέτοιες που επιβάλουν ένα δεύτερο πλέγμα προστασίας, όχι κατ' ανάγκην μέσω των Δικαστηρίων, για τα χαμηλά και μεσαία εισοδηματικά στρώματα που έχουν πληγεί από την κρίση».
Από την άλλη πλευρά, τόνισε, δεν μπορεί να συνεχίζεται το καθεστώς προστασίας για όσους έχουν κατά τεκμήριο τη δυνατότητα να εξυπηρετούν τα δάνειά τους.
3. Διαμεσολάβηση Συνηγόρου του Καταναλωτή μεταξύ δανειστών και οφειλετών, με σκοπό τη ρύθμιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, ιδίως αναφορικά με θέματα που άπτονται της εφαρμογής του Κώδικας Δεοντολογίας.
Το νομοσχέδιο, είπε ο Κωστής Χατζηδάκης, κατατίθεται χωρίς συμφωνία με την τρόικα αλλά με την... ανοχή της. «Εξηγήσαμε από την αρχή των διαπραγματεύσεων ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να δεχθεί γενική άρση της αναστολής των πλειστηριασμών, όπως ζητούσε η τρόικα», τόνισε ο υπουργός.
«Παρά το γεγονός ότι το πλαίσιο προστασίας που ισχύει με τους νόμους 3869 και 4161 είναι το ισχυρότερο στην Ευρώπη, θεωρούμε ότι οι συνθήκες είναι τέτοιες που επιβάλουν ένα δεύτερο πλέγμα προστασίας, όχι κατ' ανάγκην μέσω των Δικαστηρίων, για τα χαμηλά και μεσαία εισοδηματικά στρώματα που έχουν πληγεί από την κρίση».
Από την άλλη πλευρά, τόνισε, δεν μπορεί να συνεχίζεται το καθεστώς προστασίας για όσους έχουν κατά τεκμήριο τη δυνατότητα να εξυπηρετούν τα δάνειά τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου
οι μεταβατικές ρυθμίσεις καλύπτουν το 90% των περιπτώσεων, όχι μόνο χαμηλά αλλά
και μεσαία στρώματα. «Το 90% προστατεύονται και στο 10% λέμε να πληρώσουν. Θα
είναι ενδιαφέρον αν θα δούμε στην Ελλάδα την επανάσταση των πλουσίων και την
Αριστερά του χαβιαριού», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης ενώ εκτίμησε ότι
πρακτικά με το συνολικό πλαίσιο που ισχύει μπορεί να μην γίνει και κανένας
πλειστηριασμός.
Ανέφερε ακόμη ότι κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων η πλευρά των δανειστών έκανε αρκετά βήματα προς τις θέσεις της κυβέρνησης, όμως δεν κατέστη δυνατό να υπάρξει τελική συμφωνία για όλες τις παραμέτρους.
Ο κ. Χατζηδάκης επισήμανε ότι γίνονται ήδη συζητήσεις με τους βουλευτές της ΝΔ, ότι είναι διαθέσιμος να ενημερώσει τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ καθώς και ότι κάθε χρήσιμη πρόταση θα ενσωματωθεί.
Ανέφερε ακόμη ότι κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων η πλευρά των δανειστών έκανε αρκετά βήματα προς τις θέσεις της κυβέρνησης, όμως δεν κατέστη δυνατό να υπάρξει τελική συμφωνία για όλες τις παραμέτρους.
Ο κ. Χατζηδάκης επισήμανε ότι γίνονται ήδη συζητήσεις με τους βουλευτές της ΝΔ, ότι είναι διαθέσιμος να ενημερώσει τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ καθώς και ότι κάθε χρήσιμη πρόταση θα ενσωματωθεί.
πηγή: newsit