Γιατί η Coca-Cola «επιμορφώνει» Έλληνες μαθητές για τη «διαχείριση του νερού »;
Το ενδιαφέρον της Coca - Cola για το νερό.... η επιμόρφωση των μαθητών στην Ελλάδα (και όχι μόνο) για τη διαχείριση του νερού και... δεν είναι περίεργο που σε περίοδο κρίσης εταιρείες, οργανισμοί αλλά και πολιτικές οργανώσεις «στοχεύουν» στα σχολεία και στους μαθητές; Καθώς το κράτος υποχωρεί και αφήνει δυσαναπλήρωτα κενά και ελλείψεις, από το ΝΑΤΟ, έως τη «Χρυσή Αυγή» και την Coca-Cola, όλοι γνωρίζουν πως όσο μικρότεροι σε ηλικία τόσο μεγαλύτερη η πιθανότητα αφοσίωσης στους σκοπούς τους.
Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά αυτό το πολύ ενδιαφέρον ρεπορτάζ :
Ο επόμενος πόλεμος θα γίνει για το νερό, υποστηρίζει μια ευρέως διαδεδομένη άποψη, η οποία μπορεί να μην απέχει και πολύ από την πραγματικότητα. Γιατί ο «πόλεμος» μπορεί να είναι και οικονομικός και οι φορείς του να είναι γιγάντιες πολυεθνικές, ΜΚΟ, όμιλοι συμφερόντων, υπό την αιγίδα διεθνών οργανισμών, με στόχο τη «διαχείριση της σπανιότητας» του νερού.
Η μεγάλη μπίζνα του νερού έχει αναγνωριστεί ως εξαιρετικά κερδοφόρα εδώ και χρόνια από τους άμεσα ενδιαφερόμενους, όπως ο κολοσσός της Coca-Cola: «Ας κάνουμε μια υπόθεση. Ότι η τιμή του νερού θα εκτοξευθεί στο επόμενο διάστημα εξαιτίας μίας έλλειψής του και της αύξησης του παγκόσμιου πληθυσμού. Νομίζετε πως ένας ‘Λεβιάθαν’ όπως η Coca-Cola δε θα έκανε τίποτα γι’ αυτό; Εάν πιστεύετε πως στο άμεσο μέλλον το νερό θα ιδιωτικοποιηθεί, οι μετοχές της Coca-Cola είναι η επιλογή σας», συμβούλευε τους επενδυτές η ιστοσελίδα «wealthartisan.com» πριν από τρία και πλέον χρόνια.
Ήδη έχουν στηθεί παγκόσμιοι όμιλοι συμφερόντων και έχουν δημιουργηθεί απρόσμενες συμμαχίες. Η Coca-Cola δεν είναι η μοναδική εταιρεία με τεράστια συμφέροντα στην αγορά του νερού, που συχνά –όπως στην περίπτωση της Ελλάδας- συμμαχεί με ΜΚΟ όπως η WWF. Μεταξύ των γνωστών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα του νερού είναι οι: Pepsi, Perrier, Evian, Naya, Poland Spring, Vivendi-Generale des eaux, Suez-Lyonnaise des eaux, Danone, International Waters Ltd of London, IWL, Nestle, ο κατασκευαστικός γίγαντας Bechtel, η εταιρεία παραγωγής χημικών Monsanto και η Dow Chemical Company , η Proctor & Gamble ακόμα και η General Electric! Φυσικά δεν θα μπορούσε να λείπει η Goldman Sachs!
Ήδη έχουν στηθεί παγκόσμιοι όμιλοι συμφερόντων και έχουν δημιουργηθεί απρόσμενες συμμαχίες. Η Coca-Cola δεν είναι η μοναδική εταιρεία με τεράστια συμφέροντα στην αγορά του νερού, που συχνά –όπως στην περίπτωση της Ελλάδας- συμμαχεί με ΜΚΟ όπως η WWF. Μεταξύ των γνωστών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα του νερού είναι οι: Pepsi, Perrier, Evian, Naya, Poland Spring, Vivendi-Generale des eaux, Suez-Lyonnaise des eaux, Danone, International Waters Ltd of London, IWL, Nestle, ο κατασκευαστικός γίγαντας Bechtel, η εταιρεία παραγωγής χημικών Monsanto και η Dow Chemical Company , η Proctor & Gamble ακόμα και η General Electric! Φυσικά δεν θα μπορούσε να λείπει η Goldman Sachs!
Το ενδιαφέρον των εταιρειών επικεντρώνεται στη διαχείριση του 90% των παγκόσμιων αποθεμάτων νερού που ακόμα παραμένουν υπό δημόσιο έλεγχο. Μέσω της μηχανής του χρέους και την αναγκαιότητα για διασφάλιση δανείων εκ μέρους υπερχρεωμένων κρατών από την Παγκόσμια Τράπεζα, το ΔΝΤ αλλά και άλλους οργανισμούς οι κυβερνήσεις εξαναγκάζονται στην αποδοχή των σχεδίων για ιδιωτικοποίηση. Άλλες φορές εξαγοράζονται οι πολιτικοί από τους οποίους λαμβάνονται οι αποφάσεις ή ακόμα εγκαθιδρύουν και δικτατορίες.
Για την «ωρίμανση» των ιδεών που σχετίζονται με την ιδιωτικοποίηση και το «άνοιγμά» των αγορών παγκοσμίως προς τις μεγάλες πολυεθνικές και τα τραστ συμφερόντων εργάζονται συστηματικά εδώ και χρόνια μεταξύ άλλων η Παγκόσμια Τράπεζα, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, η Ευρωπαϊκή Ένωση και κυβερνήσεις των ισχυρών κρατών, όπου και έχουν την έδρα τους οι εταιρείες με συμφέροντα στη διαχείριση και τον έλεγχο του νερού.
Μάλιστα, προς τον σκοπό της επίτευξης των σχεδίων για ιδιωτικοποίηση όχι απλά των πηγών νερών αλλά και των μέσων διαχείρισής του, τα τελευταία 10 χρόνια έχουν ήδη ξοδευτεί πολλά δισεκατομμύρια δολάρια σε όλο τον κόσμο από την Παγκόσμια Τράπεζα.
Η θυγατρική της πολυεθνικής στην Ελλάδα ξεκίνησε το 2006 το πρόγραμμα «Αποστολή Νερό», με στόχο την «υπεύθυνη διαχείριση των φυσικών πόρων και των πρώτων υλών, για τη διασφάλιση μιας βιώσιμης ανάπτυξης».
Στις Κυκλάδες υλοποιεί την εγκατάσταση συστημάτων συλλογής βρόχινου νερού, στην Κρήτη πραγματοποιεί σεμινάρια για την «επιμόρφωση» καθηγητών και μαθητών σε σχολεία στα Χανιά και στο Ηράκλειο για την αξία των υγροτόπων. Στο πλευρό της Coca – Cola Hellas για τη συγκεκριμένη δράση βρίσκεται η WWF Hellas.
Καθώς πλησιάζει ο καιρός των επενδύσεων, θα πρέπει να έχει διαμορφωθεί το κατάλληλο κλίμα στον πληθυσμό του νησιού, ιδιαίτερα μεταξύ των νέων που θα αποτελέσουν το μελλοντικό εργατικό δυναμικό. Με τη συνδρομή μιας γνωστής και σεβαστής ΜΚΟ, όπως η WWF, «εξαγνίζεται» και η δημόσια εικόνα της Coca – Cola -μίας εταιρείας που φέρεται να έχει ιστορικό στην κακοδιαχείριση και στη μόλυνση των υδάτινων πόρων- και διευκολύνεται στην ανάπτυξη συνεργασιών και σε τοπικό επίπεδο στην Κρήτη, με εθελοντικές οργανώσεις ή και την τοπική αυτοδιοίκηση. Έτσι, διαμορφώνεται και διασφαλίζεται το περιβάλλον της μελλοντικής επένδυσης.
Τα χρέη των χωρών, η Παγκόσμια Τράπεζα, το ΔΝΤ και η ιδιωτικοποίηση του νερού
Τα χρέη των χωρών, η Παγκόσμια Τράπεζα, το ΔΝΤ και η ιδιωτικοποίηση του νερού
Τα κέρδη των παικτών που μπαίνουν στο παιχνίδι έχουν να κάνουν με τη σπανιότητα και όχι με την αφθονία του νερού. Οι πρακτικές των εταιρειών αρχικά δοκιμάζονται στις χώρες της Αφρικής, της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής.
Εφόσον κριθούν «επιτυχημένες», ακολουθεί ο ανεπτυγμένος κόσμος. Το νερό γίνεται πολυτέλεια. Οι πλούσιοι έχουν, οι φτωχοί κλέβουν ο ένας από τον άλλο. Στην Γκάνα για παράδειγμα, μετά την ιδιωτικοποίηση στο δημόσιο σύστημα υδροδότησης, οι τιμές αυξήθηκαν κατά 95% και το 1/3 του πληθυσμού έμεινε δίχως πρόσβαση στο καθαρό νερό. Το ίδιο ισχύει στη μεγάλη πλειοψηφία των περιπτώσεων, από τη Βολιβία, την Ινδία, το Μεξικό, την Τανζανία, ακόμα και τη Νέα Ζηλανδία αλλά και τη Γαλλία, και τις ΗΠΑ.
«Ασφαλές» κλίμα για επενδύσεις είναι αυτό που προσφέρουν δικτατορικά καθεστώτα όπου απαγορεύονται οι αντιδράσεις εκ μέρους πολιτών. Ή αυτό που προσφέρουν χώρες εξαρτημένες από δάνεια λόγω χρέους. Ή χώρες με διεφθαρμένους πολιτικούς που θα εγγυηθούν την αποδοτικότητα των επενδύσεών τους με τα απαραίτητα ανταλλάγματα. Η Ελλάδα θα μπορούσε να είναι πρόσφορο έδαφος για επενδύσεις. Με επιτροπεία, με την οικονομία σε ύφεση, με την κατάργηση δημοκρατικών και εργατικών δικαιωμάτων, με εξωφρενική ανεργία.
Η ιδιωτικοποίηση του νερού στην Ελλάδα έχει τεθεί ακόμα και ως όρος για τη συνέχιση των οικονομικών πακέτων στήριξης. Λογικό επακόλουθο ήταν η ένταξη της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ στο «ΤΑΜΕΙΟ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Α.Ε.» με στόχο να ιδιωτικοποιηθούν.
Στο πλαίσιο αυτό προωθείται η άποψη πως η «προστασία» του νερού και η αντιμετώπιση της «κρίσης του νερού» ταυτίζεται με τα συμφέροντα των πολυεθνικών εταιρειών και την ασφάλεια των επενδύσεών τους, των οποίων η ασφάλεια εξαρτάται από το κατά πόσο ελεγχόμενες είναι οι χώρες όπου θέλουν να επενδύσουν!
Δεν είναι περίεργο επίσης που σε περίοδο κρίσης εταιρείες, οργανισμοί αλλά και πολιτικές οργανώσεις «στοχεύουν» στα σχολεία και στους μαθητές. Καθώς το κράτος υποχωρεί και αφήνει δυσαναπλήρωτα κενά και ελλείψεις, από το ΝΑΤΟ, έως τη «Χρυσή Αυγή» και την Coca-Cola, όλοι γνωρίζουν πως όσο μικρότεροι σε ηλικία τόσο μεγαλύτερη η πιθανότητα αφοσίωσης στους σκοπούς τους.
Για το τέλος, ένα παράδειγμα από το Μεξικό, φέρνει εικόνες από το εφιαλτικό μέλλον που θέλουν να δημιουργήσουν: στη ζώνη Maquiladora του Μεξικού, μωρά και παιδιά πίνουν Coca-Cola και Pepsi και όχι νερό, αφού αυτό είναι τόσο σπάνιο και τόσο ακριβό. Αυτή η «σπανιότητα» του νερού είναι η πηγή των κερδών των πολυεθνικών. Όπως της Coca-Cola. Σε μια ετήσια έκθεσή της, η εταιρεία έχει τονίσει:
«Όλοι εμείς στην οικογένεια της Coca-Cola ξυπνάμε κάθε πρωί γνωρίζοντας ότι κάθε ένας από τους 5,6 δισεκατομμύρια ανθρώπους αυτού του πλανήτη θα διψάσει κατά τη διάρκεια της ημέρας. Εάν καταστήσουμε ανέφικτο γι’ αυτούς τους ανθρώπους ν’ αποφύγουν την Coca-Cola, τότε, έχουμε διασφαλίσει την επιτυχία μας για τα επόμενα χρόνια. Οτιδήποτε άλλο δεν είναι επιλογή».