Β' ΕΛΤΕΕ-Θ: Οδικός χάρτης αξιολόγησης εκπαιδευτικού έργου
Β΄ ΕΝΩΣΗ
ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΤΕΧΝΙΚΗΣ & ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ταχ.Διεύθυνση:
Προέκταση
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ
ΤΘ 715,
56224 Εύοσμος, Θεσσαλονίκη
Κιν 6979186944-6932429887
Fax:2310 609 064
Website
: www.belteeth.gr
ΟΔΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
Στην
προσπάθεια να σας ενημερώσουμε και να καταρτίσουμε έναν «οδικό» χάρτη για την διαδικασία της αξιολόγησης του
εκπαιδευτικού έργου σας αποστέλλουμε έγγραφα τα οποία μπορεί ο καθένας να
χρησιμοποιήσει κατά το δοκούν και κατά την δική του κρίση.
Έχουμε
να επισημάνουμε ορισμένα πράγματα σε πολιτικό επίπεδο σχετικά με την όλη
διεκπεραίωση της διαδικασίας την οποία προσπαθεί να επισπεύσει το Υπουργείο για
δύο κυρίως λόγους:
- Μετά την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων , σύμφωνα με τον 3848/2010 θα ακολουθήσει και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών .Υπενθυμίζουμε πως ένα από τα δικονομικά επιχειρήματα που χρησιμοποιήθηκαν για την απόδειξη πως η διαθεσιμότητα των συναδέλφων μας εκπαιδευτικών είναι παράνομη, είναι και το γεγονός ότι οι τεθέντες σε διαθεσιμότητα συνάδελφοί μας δεν αξιολογήθηκαν ποτέ. Μάλιστα ο νομοθέτης αναφέρει πως πρέπει να υπάρξει «ουσιαστική» αξιολόγηση και όχι τυπική (π.χ. τίτλοι σπουδών κτλ )
- Από πλείστα δημοσιεύματα και μάλιστα από πλήρη ανάλυση του νομοθετικού πλαισίου για την αξιολόγηση (βλέπε γνωμοδότηση Μαγδαληνής Τσίπρα για λογαριασμό ΔΟΕ[1]) , αλλά και άλλα δημοσιεύματα περί άκαιρης χρονικά εφαρμογής του θεσμού της αξιολόγησης (βλ. επισυναπτόμενο άρθρο Φιρίπη Παρασκευής) , προκύπτουν οι παρακάτω παραδοχές:
Η
διαδικασία της αξιολόγησης ΔΕΝ ΕΊΝΑΙ
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ για όσους δεν το επιθυμούν. Το βάρος υλοποίησης πέφτει στον
Διευθυντή ο οποίος σε συνεργασία με τον
υπεύθυνο σχολικό σύμβουλο επιβλέπει την διαδικασία .
Συμπεράσματα και
σενάρια εξέλιξης συνεδριάσεων των Συλλόγων
Α΄ΣΕΝΑΡΙΟ
Ο
σύλλογος συνεδριάζει και υπάρχει οικειοθελής
συμμετοχή σε κάποιες ομάδες για την μελέτη των δεικτών. Ακόμη κι αν δεν
καλυφθούν όλοι οι δείκτες δεν είναι υποχρεωτικό να στελεχωθούν κι άλλες ομάδες
για την κάλυψη τους. Κλείνει ο Σύλλογος την συνεδρίαση του με την κατάρτιση των
ομάδων εργασίας.
Β΄ ΣΕΝΑΡΙΟ
Δεν συμμετέχουν οι εκπαιδευτικοί σε καμία ομάδα,
καθώς δεν είναι υποχρεωτικό, και δεν συνιστώνται ομάδες έργου. Δεν μπορεί να
υποχρεωθούν οι εκπαιδευτικοί να συστήσουν ομάδες και οφείλει να καταγραφεί στο
πρακτικό η αδυναμία στελέχωσης των ομάδων. Κλείνει η συνεδρίαση.
Από
αυτό το σημείο και πέρα η διεύθυνση έχει δύο επιλογές :
1. Να μην κάνει τίποτα και να προβεί στην σύνταξη της τελικής
αξιολογικής έκθεσης κατά την δική της κρίση.
2. Ορισμένοι διευθυντές μπορεί να
προχωρήσουν παραπέρα και να αναθέσουν εγγράφως σε καθηγητή του συλλόγου εργασία
επί συγκεκριμένου δείκτη. Αυτό όμως που προκύπτει από το έγγραφο που περιγράφει
την διαδικασία, είναι πως το αρμόδιο
όργανο είναι ο Σύλλογος διδασκόντων. Άρα ο διευθυντής σε περίπτωση που
ορίζει ο ίδιος και αναθέτει εργασία φαίνεται να ενεργεί πέρα της σύννομης
διαδικασίας. Ο εκπαιδευτικός εκτελεί (λόγω ΥΚ) και υποβάλλει εγγράφως τις
αντιρρήσεις του (αιτιολογημένα) στον προϊστάμενο του ανωτέρου του. Την άρνησή
του μπορεί να την αιτιολογήσει πως αφενός δεν είναι υποχρεωτική η συμμετοχή σε
ομάδες εργασίας όπως προαναφέραμε , αφετέρου ότι δεν τηρείται το προβλεπόμενο
χρονικό διάστημα κατά το οποίο εξελίσσεται
η όλη διαδικασία (Θα έπρεπε να έχει γίνει μέχρι τέλη Σεπτέμβριου), και τρίτον ο διευθυντής δεν
μπορεί να αναθέσει τέτοιου είδους εργασία παρά
μόνον ο Σύλλογος καθηγητών.
Κάθε
απόφαση έχει τα μειονεκτήματά της. Σε περίπτωση συμμετοχής σε ομάδες υπάρχει το
«τυράκι» της μοριοδότησης κατά την ατομική αξιολόγηση, νομιμοποιεί όμως την
υπηρεσία να μας κατατάξει πλέον στους
επόμενους υπό «διαθεσιμότητα», και μάλιστα με την δική μας οικειοθελή συμμετοχή.
Σας
αποστέλλω και έγγραφα με τίτλο : «Επιστολή Εκπαιδευτικών για ΑΕΕ_ Διευκρινήσεις
» τις οποίες μπορεί να χρησιμοποιήσει κατά το δοκούν ο κάθε σύλλογος και να
απευθύνει ερωτήματα στις κατά τόπους ΔΔΕ .
Δεν είναι η αξιολόγηση
που φοβίζει τους εκπαιδευτικούς, είναι η συγκυρία εφαρμογής μιας πολιτικής
βούλησης που θέλει να σφίξει τον κλοιό γύρω από τους εκπαιδευτικούς όχι για να
κάνει διαμορφωτική αξιολόγηση και να βελτιώσει την παρεχόμενη παιδεία, αλλά για να απεμπολήσει το ίδιο το κράτος τις
ευθύνες του, και να επιρρίψει ακόμα περισσότερες ευθύνες στους ώμους του
εκπαιδευτικού που θα εκτείνονται από την
ίδια του την επαγγελματική του ανάπτυξη μέχρι και την εμπλοκή του σε ολοένα και
περισσότερες πτυχές του εκπαιδευτικού έργου
με αποτέλεσμα να τον απομακρύνουν
από τον καθαρά διδακτικό και παιδευτικό του ρόλο στην σχολική μονάδα.
Με εκτίμηση
Μιλτιάδης
Θεολόγου