Φωτογραφικές ρυθμίσεις στα φαρμακεία: Ποιους εξυπηρετούν οι αποφάσεις Σαμαρά;
Αλυσίδα σούπερ-μάρκετ, φαρμακαποθήκη, φαρμακευτική επιχείρηση και στο βάθος συμφωνία; Ο πρωθυπουργός οφείλει να δώσει απαντήσεις.
Σαν έτοιμοι από καιρό, κάποιοι πανηγύρισαν την υπερψήφιση του πολυνομοσχεδίου από τα κόμματα της συγκυβέρνησης τη νύχτα της Κυριακής προς Δευτέρα, το οποίο μεταξύ άλλων, έφερε και την πλήρη απελευθέρωση του επαγγέλματος του φαρμακοποιού.
Η επόμενη μέρα, για την οποία αγωνιά η συντριπτική πλειοψηφία των οικογενειών που ζουν από τα περίπου 11.500 φαρμακεία της ελληνικής επικράτειας, είναι ήδη εδώ καθώς μια χούφτα επιχειρηματικών συμφερόντων πήρε το πράσινο φως για να θέσει σε πλήρη ανάπτυξη τα σχέδιά της. Ως πρώτοι ευνοημένοι φέρονται να είναι ο επικεφαλής της Lavipharm, κ. Αθανάσιος Λαβίδας, και μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ, η οποία τονίζει στις διαφημίσεις της ότι είναι ελληνική. Ο πρωθυπουργός, κ. Αντώνης Σαμαράς, οφείλει να δώσει απαντήσεις.
«Από επιστήμονες, θα γίνουμε διευρυμένοι έμποροι και από επιχειρηματίες στα φαρμακεία μας, εξαθλιωμένοι υπηρέτες των κάθε λογής οικονομικών συμφερόντων», ανέφερε χαρακτηριστικά προ ημερών φαρμακοποιός από την Αλεξανδρούπολη, στην επίσημη ιστοσελίδα των φαρμακοποιών.
Με ποιο τρόπο; Με τις νέες ρυθμίσεις του πολυνομοσχεδίου, απελευθερώνεται το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Δηλαδή το 99% πλέον μιας εταιρείας ή ενός φαρμακείου θα μπορεί να κατέχει και ένας επιχειρηματίας, φαρμακοποιός μεν, αλλά κάτοχος βιομηχανίας, ή φαρμακαποθήκης κλπ. Επομένως, επιτρέπεται ένας μη αδειούχος φαρμακοποιός να κατέχει όποιο ποσοστό του εταιρικού κεφαλαίου επιθυμεί σε μία εταιρεία εκμεταλλεύσεως φαρμακείου, δηλαδή να κατέχει ακόμη και το 99% και ο αδειούχος το 1%. Παρέχεται η δυνατότητα σε έναν φαρμακοποιό να κατέχει όσες άδειες ιδρύσεως φαρμακείου επιθυμεί. Παρέχεται η δυνατότητα σε φαρμακεία να συστεγάζονται με οποιοδήποτε κατάστημα, άρα και με σούπερ μάρκετ. Καταργείται το ελάχιστον εμβαδόν των αποθηκών, ενώ το ελάχιστο εμβαδόν ενός φαρμακοπωλείου ορίζεται στα 5 τ.μ, δηλαδή για περιπτώσεις shop in shop. Καταργείται κάθε έλεγχος επί της λειτουργίας των φαρμακείων, καθώς θα μπορούν πια όποτε θέλουν, χωρίς προειδοποίηση, να ανοίγουν και κυρίως να κλείνουν για όσο χρονικό διάστημα επιθυμούν. Επίσης, περιορισμοί στις εκπτώσεις καθώς και στη διαδικασία γνωστοποίησης πωλήσεων δεν έχουν εφαρμογή επί των φαρμακευτικών προϊόντων που χορηγούνται με απόφαση του Ε.Ο.Φ χωρίς ιατρική συνταγή (ΜΥΣΥΦΑ).
Αυτοί που βολεύονται από το νέο καθεστώς είναι γνωστοί. Πρόκειται για συγκεκριμένες μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, που σημειωτέον το τελευταίο διάστημα προχωρούν σε ανακαινίσεις και αναδιάταξη των χώρων τους, είτε για να συστεγαστούν με φαρμακεία είτε για να εντάξουν φαρμακεία-περίπτερα (shop in shop). Σε αυτή τη διαδικασία πρωταγωνιστεί ελληνική αλυσίδα σούπερ μάρκετ, η οποία κατά τα άλλα έχει σωρεία προστίμων από τον ΕΦΕΤ για παραβάσεις υγιεινής. Η συγκεκριμένη αλυσίδα, στις διαφημίσεις της τονίζει ότι είναι ελληνική και ότι προωθεί τα ελληνικά προϊόντα. Το ερώτημα όμως που τίθεται είναι, όταν στα καταστήματά της συστεγαστούν και φαρμακεία, θα κάνει το ίδιο και για το ελληνικό φάρμακο ή θα προωθεί ισραηλινά γενόσημα;
Η άρση των περιορισμών σε εκπτώσεις και προσφορές δε, λέγεται πως θα επιτρέψει φαινόμενα όπως «1+1 δώρο», συσκευασίες-γίγας με εκπτώσεις σε φαρμακευτικά προϊόντα, υποταγμένα πλήρως στους κανόνες του μάρκετινγκ. Όπως σημειώνουν φαρμακοποιοί, και σε αυτή την περίπτωση υπάρχει κίνδυνος για τη δημόσια υγεία, αν οι συνιστώμενες δοσολογίες να πάνε «περίπατο», καθώς όπως σημειώνουν, όταν ένας καταναλωτής έχει στα χέρια του μια τέτοια υπερ-συσκευασία, μπαίνει στη λογική να καταναλώσει το προϊόν πριν την ημερομηνία λήξης του. Επιπλέον, με τον τρόπο αυτό, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ θα έχουν τη δυνατότητα να κατευθύνουν τις πωλήσεις.
Εκτός όμως από την αλυσίδα σούπερ μάρκετ, ως ευνοημένη φέρεται συγκεκριμένη φαρμακαποθήκη, που επωφελείται από τις παράλληλες εξαγωγές, αλλά και συγκεκριμένη φαρμακοβιομηχανία.
Πολλοί μιλούν για την περίπτωση συγκεκριμένης φαρμακοβιομηχανίας φέροντάς την ως παράδειγμα. Το σχετικό εγχείρημα ξεκίνησε με αφορμή τη διμερή συμφωνία Ελλάδας-Ισραήλ, επί Γιώργου Παπανδρέου, στο πλαίσιο της οποίας προβλεπόταν και η δημιουργία αλυσίδας φαρμακείων, από ισραηλινών συμφερόντων εταιρεία.
Πρόκειται για τη Pharma PLUS, του ομίλου Lavipharm, συμφερόντων του κ. Αθανάσιου Λαβίδα, η οποία έχει ήδη στήσει δίκτυο φαρμακείων που τους παρέχει υπηρεσίες προώθησης. Μέχρι σήμερα, στο δίκτυό της υπάγονται περίπου 70 φαρμακεία σε όλη τη χώρα. Στις τακτικές που εφαρμόζει στα συμβεβλημένα φαρμακεία, περιλαμβάνονται κάρτα προνομίων για τους πελάτες, που ανταμείβει τις αγορές μέσα από ένα σύστημα συλλογής πόντων, εκπτώσεις και οι προαναφερθείσες προσφορές «1+1 δώρο». Τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς που συμμετέχουν στο σύστημα συλλογής πόντων και προσφορών, καθορίζονται από τον φαρμακοποιό, που έχει συμβληθεί με την Pharma PLUS, σε τελευταία ανάλυση δηλαδή από την Lavipharm. Μάλιστα, υπάρχουν διαμαρτυρίες ότι στα φαρμακεία του δικτύου δεν «μπαίνουν» ανταγωνιστικά προϊόντα άλλων εταιρειών.
Ο κ. Λαβίδας, και με την ιδιότητα του επικεφαλής διεθνών σχέσεων του ΣΕΒ, ήταν πάντα στις ομάδες επιχειρηματιών που συνόδευαν τον κ. Αντώνη Σαμαρά στα ταξίδια του στο εξωτερικό. Η σημειολογία όμως της επιλογής του πρωθυπουργού να προβάλει με αυτό τον τρόπο τον επικεφαλής της Lavipharm, έχει μάλλον αρνητικό πρόσημο, αν εξετάσει κανείς τα οικονομικά στοιχεία της φαρμακευτικής της οποίας ηγείται ο κ. Λαβίδας. Στο πλαίσιο της κριτικής που ασκείται, η εταιρεία φέρεται να έχει «φέσια» στην αγορά δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, τις αποδίδονται κατηγορίες για ακάλυπτες επιταγές. Αξίζει να σημειωθεί πως στο Δ.Σ της Lavipharm συμμετέχει και ο πρώην πρόεδρος του ΣΕΒ, κ. Οδυσσέας Κυριακόπουλος, ιδιοκτήτης της S&B που μετέφερε τον περασμένο χρόνο την έδρα της στο εξωτερικό, και προς εύρεση ευνοϊκότερου φορολογικού περιβάλλοντος από αυτού της Ελλάδας.
Ο πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Πειραιά, κ. Κ. Κούβαρης στην πρωινή ενημερωτική εκπομπή του MEGA το Σάββατο ανέφερε, «οι διατάξεις είναι φωτογραφικές για να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένα συμφέροντα. Αλυσίδες σούπερ μάρκετ και συγκεκριμένες συντεχνίες χονδρεμπόρων. Γράφει ο γιατρός τη δραστική ουσία και όταν μια φαρμακευτική εταιρεία βρίσκεται πίσω από μία αλυσίδα φαρμακείων, μπορεί να κινήσει τα πάντα. Καρτέλ δημιουργούνται, αυτή είναι η αλήθεια. Η φαρμακευτική έχει τη δυνατότητα να ανοίγει όσα φαρμακεία θέλει και να δίνει το φάρμακο που θέλει αυτή. Αυτές είναι οι συμφωνίες κάτω από το τραπέζι».
Ο πρωθυπουργός, κ. Αντώνης Σαμαράς, θα πρέπει να δώσει άμεσα απαντήσεις, καθώς είναι ευχή κάθε πολίτη κάτι τέτοιο να μην ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
newsbomb