Εγκατάσταση αποθήκης logistics στο Εθνικό Πάρκο Δέλτα Αξιού – Λουδία – Αλιάκμονα Ερώτηση της βουλευτού Κατερίνας Μάρκου
Προς: α) τον Υπουργό
Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και β) τον Υπουργό Εσωτερικών
ΘΕΜΑ: Εγκατάσταση αποθήκης logistics στο Εθνικό Πάρκο Δέλτα Αξιού – Λουδία – Αλιάκμονα
Αντιδράσεις έχει προκαλέσει η είδηση ότι εμπορική
αποθήκη logistics έκτασης 12.200
τ.μ, της ιδιωτικής εταιρείας ALMECO, πρόκειται
να εγκατασταθεί μέσα στη Γ’ Ζώνη του Εθνικού Πάρκου Δέλτα Αξιού – Λουδία –
Αλιάκμονα.
Η εν λόγω εγκατάσταση έλαβε οικοδομική άδεια
και έγκριση περιβαλλοντικών όρων το 2007 από την τότε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση
Θεσσαλονίκης, παρά την αρνητική γνωμοδότηση του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου
Θεσσαλονίκης και χωρίς να ζητηθεί η γνώμη του αρμόδιου Φορέα Διαχείρισης. Μετά
από συντονισμένες ενέργειες του τελευταίου, δόθηκε τελικά σήμα διακοπής των
οικοδομικών εργασιών από την αρμόδια Πολεοδομία στις 12 – 11- 2009 με την
αιτιολογία ότι δεν ζητήθηκε η ως άνω προηγούμενη γνωμοδότηση.
Η ιδιωτική εταιρεία προσέφυγε στα διοικητικά
δικαστήρια και πέτυχε την έκδοση της υπ’ αρ. απόφασης 2480/2013 του Διοικητικού
Εφετείου Θεσσαλονίκης, με την οποία ακυρώθηκε το ως άνω σήμα διακοπής.
Σύμφωνα με το σκεπτικό της ως άνω οριστικής
απόφασης, κατά το χρόνο έκδοσης της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για
την ανέγερση των αποθηκών της αιτούσας εταιρείας, η εν λόγω περιοχή δεν είχε
χαρακτηριστεί ως Εθνικό Πάρκο, αφού για τον εν λόγω χαρακτηρισμό ήταν αναγκαία
η έκδοση του προβλεπόμενου από το άρθρο 21 παρ. 1 και 2 του ν. 1650/1986
Προεδρικού Διατάγματος.
Σημειώνεται ότι το σχέδιο ΠΔ τέθηκε τελικά προς
δημόσια διαβούλευση μόλις στις 11 Μαρτίου 2014.
Με βάση, λοιπόν, το σκεπτικό της ως άνω
δικαστικής απόφαση προκύπτει ότι, λόγω της αμέλειας και καθυστέρησης της
κεντρικής διοίκησης να προχωρήσει στην έγκαιρη έκδοση των αναγκαίων Υπουργικών
Αποφάσεων και Προεδρικών Διαταγμάτων, η περιοχή του Εθνικού Πάρκου Δέλτα Αξιού
– Λουδία – Αλιάκμονα παρέμεινε εντελώς απροστάτευτη για το χρονικό διάστημα από
το 2001 μέχρι και το 2009, οπότε και εξεδόθη η νέα ΚΥΑ για τον καθορισμό μέτρων
προστασίας και επιτρεπόμενων χρήσεων για την περιοχή του Εθνικού Πάρκου.
Σημειωτέον ότι, σύμφωνα με το άρ. 21 παρ. 9 του
ν. 1650/1986, και η νέα ΚΥΑ που εξεδόθη το 2009 μπορεί να έχει διάρκεια ισχύος
μέχρι 2 έτη με δυνατότητα επέκτασης της ισχύος της για ένα επιπλέον έτος.
Πέρα από τη δικαστική εξέλιξη της υπόθεσης,
είναι σαφές ότι η μεγάλη καθυστέρηση στην έκδοση των σχετικών προεδρικών
διαταγμάτων ήδη από την ψήφιση του ν. 2742/1999 αλλά και η παράλειψη έκδοσης
προστατευτικών ΚΥΑ εγκαίρως κινδυνεύουν να οδηγήσουν στη δημιουργία μη
αναστρέψιμων καταστάσεων εντός του Εθνικού Πάρκου Δέλτα Αξιού – Λουδία –
Αλιάκμονα.
Εξάλλου, από τις 20 Προστατευόμενες Περιοχές
του ν. 1650/1986, όπως τροποποιήθηκε με το ν. 3937/2011, Προεδρικά Διατάγματα
έχουν εκδοθεί μόνο για τις 5 [στοιχεία από την ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ –
ημερομηνία ανάκτησης 26 Μαρτίου 2014].
Δεδομένου ότι:
-
Η περιοχή του
Εθνικού Πάρκου Δέλτα Αξιού – Λουδία – Αλιάκμονα αποτελεί προστατευόμενη περιοχή
σύμφωνα με την εθνική (άρθρο 24 του Συντάγματος και ν. 1650/1986) και την
ευρωπαϊκή νομοθεσία, ενώ στο Εθνικό Πάρκο περιλαμβάνονται και περιοχές του
Εθνικού Καταλόγου περιοχών του Ευρωπαϊκού Οικολογικού Δικτύου Natura 2000 στο
πλαίσιο της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ., με την επωνυμία «Δέλτα Αξιού – Λουδία –
Αλιάκμονα – Ευρύτερη Περιοχή – Αξιούπολη» με κωδικό GR 1220002 ( Ε.Ζ.Δ), «Αλυκή
Κίτρους – Ευρύτερη Περιοχή» με κωδικό GR 1220004 (Ε.Ζ.Δ.), και «Δέλτα Αξιού –
Λουδία – Αλιάκμονα – Αλυκή Κίτρους» και με κωδικό GR 1220010 (SPA).
-
Η εγκατάσταση
εμπορικών αποθηκών δεν ανήκει στις επιτρεπόμενες χρήσεις για τη Γ’ Ζώνη,
σύμφωνα με τα όσα ορίζονταν τόσο στην υπ’ αρ. 14784/3291/1998 ΚΥΑ όσο και στην
12966/2009 ΚΥΑ για το Εθνικό Πάρκο,
-
Η αδειοδότηση της
εν λόγω εγκατάστασης έγινε το 2007 χωρίς να έχει ζητηθεί η γνώμη του Φορέα
Διαχείρισης, όπως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία, ενώ, σύμφωνα και με
τις μεταβατικές διατάξεις της ΚΥΑ του 2009 [άρ. 7 παρ. 3], αν ήθελε υποτεθεί
ότι επρόκειτο για υφιστάμενο έργο, έπρεπε να υπάρξει επανεξέταση της
περιβαλλοντικής αδειοδότησής του, σε συνεργασία με το Φορέα Διαχείρισης,
-
Πλησίον του
Εθνικού Πάρκου λειτουργεί η ΒΙ.ΠΕ. Σίνδου αλλά και άλλοι χώροι όπου θα μπορούσε
να γίνει η εν λόγω εγκατάσταση χωρίς να πλήττεται το φυσικό περιβάλλον,
-
Οι Πρόεδροι των
Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών εξέδωσαν ομόφωνο ψήφισμα,
δηλώνοντας ότι η εγκατάσταση της μονάδας αυτής αποτελεί μη αντιστρεπτή δράση
που θα αλλοιώσει τον χαρακτήρα της προστατευόμενης περιοχής και ζητώντας τη
διατήρηση του Εθνικού Πάρκου, τη διασφάλιση της βιοποικιλότητάς του και την
προστασία του μοναδικού τοπίου με τις ρυζοκαλλιέργειες που βρίσκεται ανάμεσα
στα δέλτα των ποταμών Γαλλικού-Αξιού-Λουδία-Αλιάκμονα,
-
Ήδη έχει γίνει
άρση του σήματος διακοπής των εργασιών σε εκτέλεση της ως άνω απόφασης του
Διοικητικού Εφετείου [υπ’ αρ. ΔΥΔ/1290/13-02-2014 τηλεφωνικό σήμα της Δ/νσης
Υπηρεσίας Δόμησης του Δήμου Κορδελιού Ευόσμου,
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάστε:
1)
Σε ποιες άμεσες ενέργειες
σκοπεύετε να προβείτε για να διασφαλίσετε την προστασία του Εθνικού Πάρκου
Δέλτα Αξιού – Λουδία – Αλιάκμονα από μη επιτρεπτές δραστηριότητες;
2)
Πότε αναμένεται η
ολοκλήρωση της διαδικασίας έκδοσης του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος; Εν τω
μεταξύ, με ποιόν τρόπο θα διασφαλίσετε την αποτελεσματική προστασία του Εθνικού
Πάρκου Δέλτα Αξιού – Λουδία – Αλιάκμονα από τη δημιουργία μη αναστρέψιμων
καταστάσεων;
3)
Πόσες και ποιες
εγκαταστάσεις εμπορικής αποθήκευσης – logistics αλλά
και λοιπές εγκαταστάσεις έχουν λάβει άδεια οικοδομής στην περιοχή του Εθνικού
Πάρκου το διάστημα 2001-2009 παρά την σχετική προστατευτική νομοθεσία;
4)
Δεδομένου ότι η
ΚΥΑ του 2009 περιείχε μεταβατικές διατάξεις για τυχόν υφιστάμενα έργα [όπως
άλλωστε προβλέπει και το σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος που έχει τεθεί σε
διαβούλευση], για ποιους λόγους δεν υπήρξε επανεξέταση των περιβαλλοντικών όρων
αδειοδότησης της συγκεκριμένης εγκατάστασης, σε συνεργασία με τον αρμόδιο Φορέα
Διαχείρισης; Σε πόσες περιπτώσεις έγινε τελικά επανεξέταση των περιβαλλοντικών
όρων αδειοδότησης έργων στην περιοχή του Εθνικού Πάρκου και ποιο το αποτέλεσμα
αυτής;
5)
Που οφείλονται οι
μεγάλες καθυστερήσεις στην υιοθέτηση των αναγκαίων νομοθετικών πράξεων για την
προστασία των Προστατευόμενων Περιοχών εν γένει; Σε ποιες ενέργειες σκοπεύετε
να προβείτε για να διασφαλίσετε την πλήρη εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας (ν.
1650/1986) και το συντονισμό των αρμοδίων υπηρεσιών του ΥΠΕΚΑ και των οργανισμών
τοπικής αυτοδιοίκησης;