Θεσσαλονίκη: ΟΑΣΘ - Αυξήσεις φωτιά από 25% ως 33% επίσημα από 1η Οκτωβρίου
Οι συναρμόδιοι υπουργοί θέλησαν να κρύψουν πίσω από τις μειώσεις στις τιμές των εισιτηρίων της Αθήνας τις αυξήσεις-φωτιά, από 25% έως 33%, στις αντίστοιχες τιμές των εισιτηρίων του ΟΑΣΘ, για τις οποίες δεν έγινε η παραμικρή δήλωση από κυβερνητικής πλευράς. Επί πλέον, στις Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις που καθορίζουν τα του ΟΑΣΘ δεν αναφέρονται οι «λοιπές ρυθμίσεις», οι οποίες καθιστούν τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης εκτός από ακριβότερες και χειρότερες σε σχέση με τις έως τώρα παρεχόμενες υπηρεσίες, όπως εγκαίρως είχε αποκαλύψει με πρωτοσέλιδο δημοσίευμά της η «Μ» στις αρχές Αυγούστου.
ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΙΜΕΣ
Σύμφωνα με κοινή υπουργική απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα και του υφυπουργού Υποδομών Μιχάλη Παπαδόπουλου, από την 1η Οκτωβρίου οι τιμές για τα εισιτήρια και τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών του ΟΑΣΘ διαμορφώνονται ως εξής:
- Το απλό εισιτήριο μονής μετακίνησης αυξάνεται κατά 25%, δηλαδή από 0,80 ευρώ σε 1 ευρώ, ενώ το μειωμένο εισιτήριο αυξάνεται από 0,40 σε 0,50 ευρώ.
- Το εισιτήριο των δύο μετακινήσεων, από και προς κάθε κατεύθυνση, αυξάνεται από 0,90 ευρώ σε 1,20 ευρώ (αύξηση 33%) και το μειωμένο δύο μετακινήσεων από 0,50 ευρώ σε 0,60 ευρώ. Παράλληλα, η χρονική διάρκεια του συγκεκριμένου εισιτηρίου μειώνεται από 90 σε 70 λεπτά της ώρας.
- Θεσπίζεται εισιτήριο τριών μετακινήσεων, με κόμιστρο 1,5 ευρώ (0,80 το μειωμένο), το οποίο θα έχει ισχύ 90 λεπτών της ώρας.
- Ορίζεται επίσης εισιτήριο τεσσάρων μετακινήσεων, αξίας 2 ευρώ (1 ευρώ το μειωμένο), διάρκειας 120 λεπτών της ώρας. Εισιτήριο 2 ευρώ θα πληρώνουν όσοι μετακινούνται από και προς τις γραμμές του επαρχείου Λαγκαδά.
- Οι μηνιαίες κάρτες παραμένουν στα 30 ευρώ (15 ευρώ οι μειωμένες), οι τριμηνιαίες μειώνονται στα 84 ευρώ (απο 86 ευρώ σήμερα) και στα 42 ευρώ οι μειωμένου κομίστρου.
- Θεσπίζονται για πρώτη φορά εξαμηνιαίες κάρτες, με κόμιστρο 150 ευρώ (75 ευρώ μειωμένο). Επίσης η ετήσια κάρτα μειώνεται από τα 320 ευρώ στα 270 (135 ευρώ μειωμένο).
- Στα 2 ευρώ (1 ευρώ μειωμένο) θα είναι το κόμιστρο στην Πολιτιστική Γραμμή, όπως και στην εξπρές λεωφορειακή γραμμή εξυπηρέτησης του αεροδρομίου «Μακεδονία». Τέλος, καταργείται το ημερήσιο εισιτήριο αξίας 4 ευρώ.
ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
Δικαιούχοι μειωμένης τιμής εισιτηρίου και μειωμένης τιμής κάρτας απεριορίστων διαδρομών είναι οι φοιτητές - σπουδαστές, οι μαθητές, οι πολύτεκνοι, τα άτoμα άνω των 65 ετών και τα ΑμεΑ με ποσοστό αναπηρίας άνω του 67%. Δωρεάν μετακινούνται τα παιδιά ηλικίας έως έξι ετών.
Η πώληση των νέων εισιτηρίων θα ξεκινήσει από την 1η Οκτωβρίου. Τα παλιά εισιτήρια θα μπορούν να χρησιμοποιούνται ως το τέλος Οκτωβρίου, ενώ στη συνέχεια και έως το τέλος του χρόνου οι επιβάτες θα μπορούν να τα ανταλλάσσουν στα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ με ανάλογης αξίας νέα εισιτήρια.
Με την ΚΥΑ παρέχεται το δικαίωμα στον ΟΑΣΘ να διαπραγματεύεται με οργανισμούς, φορείς και εταιρείες τη μαζική πώληση εισιτηρίων και καρτών, με έκπτωση που φτάνει έως το 20%.
ΚΟΒΟΝΤΑΙ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ
Εκτός από ακριβότερες οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης γίνονται και χειρότερες, καθώς προβλέπεται δραστική περικοπή δρομολογίων. Ειδικότερα, τις καθημερινές τα δρομολόγια σε όλες τις γραμμές θα σταματούν το αργότερο στις 12 τα μεσάνυχτα. Έτσι, γραμμές όπως οι Νο 3, Νο 14, Νο 6 κλπ., οι οποίες τώρα συνέχιζαν και μετά τα μεσάνυχτα, πλέον θα διακόπτονται και οι μετακινήσεις των πολιτών θα γίνονται μόνο με ταξί. Εξαίρεση θα αποτελέσει η γραμμή Νο 78Ν, η οποία συνδέει την πόλη με το αεροδρόμιο. Σημαντική μείωση δρομολογίων θα υπάρξει τα σαββατοκύριακα και τις αργίες.
ΦΩΤΙΑ ΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ
Στην ΚΥΑ, ως βασικό εισιτήριο ορίζεται αυτό του 1,2 ευρώ και όχι του 1 ευρώ όπως ήταν μέχρι τώρα (των 0,80 με σημερινές τιμές). Αυτό γίνεται για να αυξηθεί ακόμη περισσότερο το πρόστιμο σε όσους συλλαμβάνονται χωρίς εισιτήριο, από τα 48 ευρώ σήμερα (60 φορές την τιμή του εισιτηρίου των 0,80 ευρώ) στα 72 ευρώ (60 φορές την τιμή του εισιτηρίου του 1,2 ευρώ). Παράλληλα, το πρόστιμο, εφόσον δεν εξοφληθεί επί τόπου ή σε 60 μέρες, θα αποστέλλεται πλέον στην εφορία, κάτι που δεν γινόταν μέχρι σήμερα.
ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ Ψαλίδι στις υπερωρίες, άθικτοι οι μέτοχοι
Σύμφωνα με πληροφορίες, η συμφωνία κυβέρνησης - ΟΑΣΘ περιέχει και αρκετά «ψιλά γράμματα» τα οποία δεν έχουν ανακοινωθεί. Για παράδειγμα, το επιχειρηματικό κέρδος του ΟΑΣΘ παραμένει σταθερό στα 16 εκατ. ευρώ ετησίως, όσο και προ κρίσης. Την ίδια ώρα οι δαπάνες προσωπικού, που αντιστοιχούν περίπου στα 2/3 του κόστους λειτουργίας του ΟΑΣΘ, μειώνονται ελαφρώς από τα περίπου 110 εκατ. ευρώ, που ήταν ως και το 2013, στα 94 εκατ. το 2014, στα 90 το 2015 και στα 88 το 2016 και το 2017. Αυτό θα επιτευχθεί μέσω της μείωσης των αποδοχών των εργαζομένων, κυρίως αυτών που αφορούν σε υπερωρίες και εξαιρέσιμα. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι υπερωρίες θα περιοριστούν κατά 50%, ενώ θα πληρώνονται με βάση τα νόμιμα, δηλαδή με προσαύξηση 25% αντί του 225% που πληρώνονται μέχρι σήμερα, βάσει συμφωνίας ΟΑΣΘ και συνδικάτου εργαζομένων.
Η πορεία της κρατικής επιδότησης μειώνεται τα επόμενα χρόνια ως εξής: το 2014 στα 90 εκατ. ευρώ, το 2015 στα 47 εκατ., το 2016 στα 41 εκατ. ευρώ και το 2017 στα 39 εκατ. ευρώ. Παράλληλα ο ΟΑΣΘ θα παραιτηθεί από μελλοντικές διαιτησίες. Τέλος, με άλλη απόφασή τους οι δύο υπουργοί αποφάσισαν την καταβολή πρόσθετων αποζημιώσεων στον ΟΑΣΘ ύψους 175 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2009-2014, κατ’ εφαρμογή διαιτητικών αποφάσεων.
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ