Προβλήματα με τη μεταφορά των μαθητών στο Νομό Θεσσαλονίκης για άλλη μία χρονιά - Ερώτηση της Κατερίνας Μάρκου
Δελτίο
τύπου – 25 Σεπτεμβρίου 2014
Προβλήματα
με τη μεταφορά των μαθητών στο Νομό Θεσσαλονίκης για άλλη μία χρονιά - Ερώτηση
της Κατερίνας Μάρκου
Ερώτηση σχετικά με τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί σε πολλούς
δήμους της Θεσσαλονίκης με τη μεταφορά των μαθητών λόγω εμπλοκών στη
διαγωνιστική διαδικασία για την ανάθεση των δρομολογίων και τις προθέσεις των
αρμοδίων υπουργείων για εύρεση οριστικής λύσης κατέθεσε η ανεξάρτητη βουλευτής
Β’ Θεσσαλονίκης Κατερίνα Μάρκου προς τους Υπουργούς Εσωτερικών, Παιδείας &
Θρησκευμάτων και Μακεδονίας και Θράκης.
Ιδιαίτερα έντονο είναι το πρόβλημα στα απομακρυσμένα χωριά αλλά
και στους δήμους Λαγκαδά, Θέρμης και Θερμαϊκού. Στο Λαγκαδά, π.χ., δεν
πραγματοποιήθηκαν καθόλου δρομολόγια ούτε την προηγούμενη εβδομάδα, ούτε την τρέχουσα.
Στους δήμους Θέρμης και Θερμαϊκού, η μόνη λύση για 4 χιλιάδες περίπου παιδιά
είναι να πηγαινοέρχονται από και προς το σχολείο είτε με την αστική συγκοινωνία
είτε και με τα πόδια, και μάλιστα σε περίοδο με έντονα φαινόμενα κακοκαιρίας,
σε δρόμους χωρίς πεζοδρόμια και μέσα από χωράφια και αγροτικές οδούς, όπως
καταγγέλλουν οι γονείς.
Αυτή τη στιγμή, όπως αναφέρει στην ερώτησή της, περίπου 12.500
μαθητές στερούνται την πρόσβαση στην παιδεία λόγω της διαχρονικής αδυναμίας της
πολιτείας να δώσει κάποια οριστική λύση στο πρόβλημα, είτε μέσω της έγκαιρης
και καλύτερης διαπραγμάτευσης των σχετικών συμβάσεων, είτε μέσω αναμόρφωσης του
θεσμικού πλαισίου, παρά και τις επανειλημμένες ερωτήσεις που έχει καταθέσει και
η κ. Μάρκου για το θέμα αυτό [αρ. πρωτ. 1611/13-9-2012 και 2154/27-09-2013].
Ζητεί, λοιπόν, να μάθει σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβούν τα
αρμόδια υπουργεία για την ταχεία ολοκλήρωση των απαιτούμενων διαδικασιών ώστε
να πραγματοποιούνται ομαλά οι μεταφορές των μαθητών στο νομό Θεσσαλονίκης και
να μη χαθεί ούτε μία ώρα διδασκαλίας ακόμα αλλά και ποιες άλλες λύσεις έχουν
επεξεργαστεί για την οριστική και αποτελεσματική διαχείριση του ζητήματος της
μεταφοράς των μαθητών από απομακρυσμένες περιοχές.
Ακολουθεί
το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς: α) τον Υπουργό Εσωτερικών, β) τον Υπουργό Παιδείας &
Θρησκευμάτων και γ) τον Υπουργό Μακεδονίας & Θράκης
ΘΕΜΑ: Προβλήματα με τη
μεταφορά των μαθητών στο Νομό Θεσσαλονίκης για άλλη μία χρονιά
Για άλλη μία χρονιά, το σχολικό έτος ξεκίνησε χωρίς να έχει βρεθεί
οριστική λύση στο ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών στη Θεσσαλονίκη. Περίπου
12.500 μαθητές είτε δεν πηγαίνουν στο σχολείο είτε εξυπηρετούνται με προσωρινές
λύσεις, λόγω της εμπλοκής που έχει δημιουργηθεί με την διαδικασία ανάθεσης των
δρομολογίων.
Ιδιαίτερα έντονο είναι το πρόβλημα στα απομακρυσμένα χωριά αλλά
και στους δήμους Λαγκαδά, Θέρμης και Θερμαϊκού. Στο Λαγκαδά, π.χ., δεν
πραγματοποιήθηκαν καθόλου δρομολόγια ούτε την προηγούμενη εβδομάδα, ούτε την
τρέχουσα. Στους δήμους Θέρμης και Θερμαϊκού, η μόνη λύση για 4 χιλιάδες περίπου
παιδιά είναι να πηγαινοέρχονται από και προς το σχολείο είτε με την αστική
συγκοινωνία είτε και με τα πόδια, και μάλιστα σε περίοδο με έντονα φαινόμενα
κακοκαιρίας, σε δρόμους χωρίς πεζοδρόμια και μέσα από χωράφια και αγροτικές
οδούς, όπως καταγγέλλουν οι γονείς.
Φέτος, η διαγωνιστική διαδικασία έχει κηρυχθεί άγονη για το 80%
των μεταφορών, οι αρμόδιες αρχές πραγματοποιούν απανωτές συσκέψεις χωρίς μέχρι
σήμερα να έχει βρεθεί κάποια οριστική λύση και οι ιδιοκτήτες των λεωφορείων
επιμένουν ότι οι τιμές που προκύπτουν από την εφαρμογή του μαθηματικού τύπου,
σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις στις πληρωμές, καθιστούν τα δρομολόγια μη
συμφέροντα. Παράλληλα, το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν προχωρεί σε θεώρηση των
ενταλμάτων για προηγούμενες χρονιές λόγω υπέρβασης των σχετικών πιστώσεων.
Την ίδια στιγμή, όπως αναφέρεται και σε σχετικά δημοσιεύματα, η
διαδικασία της ανάθεσης των δρομολογίων έχει «παγώσει» ουσιαστικά από το 2009
και μετά, αφού οι μεταφορές εκτελούνται με την παράταση των παλαιότερων
συμβάσεων και κατόπιν σχετική νομοθετικής παρέμβασης, με προσωρινές δηλαδή
διευθετήσεις, στα όρια της νομιμότητας κα υπό το βάρος της πίεσης των τοπικών
κοινωνιών, χωρίς ποτέ να επιχειρηθεί η εύρεση μίας ολοκληρωμένης και οριστική
λύσης.
Εν μέσω αυτού του κυκεώνα, βρίσκονται εγκλωβισμένοι χιλιάδες
μαθητές - αλλά και οι οικογένειές τους - που στερούνται την πρόσβαση στην
παιδεία λόγω της διαχρονικής αδυναμίας της πολιτείας να δώσει κάποια οριστική
λύση στο πρόβλημα, είτε μέσω της έγκαιρης και καλύτερης διαπραγμάτευσης των
σχετικών συμβάσεων, είτε μέσω αναμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου, παρά και τις
επανειλημμένες ερωτήσεις στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου [αρ. πρωτ.
1611/13-9-2012 και 2154/27-09-2013].
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάστε:
1) Σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβείτε για την ταχεία ολοκλήρωση
των απαιτούμενων διαδικασιών ώστε να πραγματοποιούνται ομαλά οι μεταφορές των
μαθητών στο νομό Θεσσαλονίκης και να μη χαθεί ούτε μία ώρα διδασκαλίας ακόμα;
2) Δεδομένου ότι κάθε χρόνο δημιουργούνται οι ίδιες δυσλειτουργίες
και τα ίδια προβλήματα, ποιες άλλες λύσεις έχετε επεξεργαστεί για την οριστική
και αποτελεσματική διαχείριση του ζητήματος της μεταφοράς των μαθητών από
απομακρυσμένες περιοχές;