Σχολικές Αλήθειες και Προτάσεις για το σχολείο που θάθελα... άρθρο του εκπαιδευτικού Σαββουλίδη Ιορδάνη
ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΕΡΙ
- Προαγωγής και -
Παραπαιδείας -
Τράπεζας θεμάτων
επιδόσεων - Απουσιών - Πανελληνίων εξετάσεων
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Σκοπός
της παρούσας επιστολής είναι να καταγραφεί ένας «διαφορετικός δρόμος» ή paradigm shift όπως συνήθως λέγεται, με απολύτως υλοποιήσιμες (και «αιρετικές»
για όσους δεν τις διαβάσουν με πνεύμα απαγκιστρωμένο από τα ισχύοντα) προτάσεις
βελτίωσης του συστήματος της Δημόσιας Β/θμιας Εκπαίδευσης. Τις έχω ξανακαταθέσει
από πέρυσι το καλοκαίρι, στη Δημόσια Διαβούλευση για την Παιδεία, αλλά έχω την
εντύπωση ότι θα παραμείνουν θαμμένες στον ιστότοπο της. Δράττομαι έτσι της
επικαιρότητας, να τις ανανεώσω.
Α. ΠΕΡΙ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ (ως πιο
πρόσφατο)
Γίνεται
προσπάθεια να εδραιωθεί η αντίληψη ότι με τον τρόπο που αξιοποιείται η Τράπεζα,
έχει ως ιερό σκοπό την αναβάθμιση της Δημόσιας εκπαίδευσης, την πλήρη κάλυψη
της ύλης και άλλα, που συνήθως εκφέρονται με ευκολία αν όχι προχειρότητα, προς όσους
δεν γνωρίζουν.
Το
πρόβλημα στη Β/θμια εκπαίδευση (και κυρίως Λύκεια/ΕΠΑΛ), ξεκινά αρκετά πριν
φτάσουμε στην αξιοποίηση μιας τέτοιας τράπεζας. Είναι επόμενο, πολλοί οι
μαθητές να μη μπορούν να αφομοιώσουν επαρκώς την ύλη κάθε χρονιάς, καθώς η προαγωγή
τους σε κάθε τάξη από τα τέλη του Δημοτικού μέχρι και όλο το Λύκειο, γίνεται με
σοβαρές και αθροιστικές ελλείψεις. Είμαι βέβαιος ότι την ίδια παρατήρηση κάνουν
και τα Γ/θμια ιδρύματα με την είσοδο των νέων επιτυχόντων. Αυτό, είναι το μόνο στοιχείο
που τα πρόσφατα αποτελέσματα εφαρμογής της Τράπεζας θεμάτων «απεκάλυψαν» στο
Υπουργείο, κατά το γνωμικό «ο κόσμος το ‘χει τούμπανο κι αυτός κρυφό καμάρι...»
Από
τους μαθητές Λυκείου λείπουν πολύ περισσότερες βασικές γνώσεις, από αυτές που η
χρήση της Τράπεζας προσπαθεί πιεστικά να προσδώσει, μέσω της πλήρους και «πάσει
θυσία» κάλυψης της ύλης. Η Τράπεζα, εφαρμοζόμενη στο τελευταίο αυτό στάδιο της
Β/θμιας εκπαίδευσης, δεν προσφέρει τίποτε περισσότερο, πέραν του πρόσθετου άγχους
και των «παράπλευρων εξόδων».
Επίσης,
μέχρι τώρα τα θέματα εξετάσεων ήταν όλα άγνωστα, δοσμένα πλήρως από τους ίδιους
τους καθηγητές. Πλέον διαφαίνεται, από την πρώτη κιόλας χρήση της, ότι θα
περάσουμε στην κονσερβοποίηση των έτοιμων, σε σημείο που ακόμη και τα υπάρχοντα
βοηθήματα θα φτάσουν να αυτοκαταργηθούν, για να αντικατασταθούν από πολλά άλλα,
τα οποία θα διαφέρουν μόνο στο εξώφυλλο. Πιθανώς, τη στιγμή που θα διαβάζετε
αυτό το κείμενο, τα φροντιστήρια να έχουν κάνει πλήρη καταγραφή απαντήσεων για
όλα τα θέματα της τράπεζας ως πανάκεια για την επιτυχία. Απομένει μόνο το
περιτύλιγμα και η διακοσμητική κορδέλα για την προσφορά του πακέτου. Για την
αντιμετώπιση της παπαγαλίας, ούτε λόγος.
Θα προκύψει
δηλαδή, κάτι ανάλογο της παρέμβασης του Κράτους στις τιμές, με τη χρήση του πλαφόν.
Όλοι οι πάροχοι προϊόντων προσαρμόζονται στο πλαφόν και έτσι είναι όλοι
ευχαριστημένοι... εκτός από τον αγοραστή.
Δεν
γνωρίζω τελικά, για ποιους είναι «ιερός» ο σκοπός της τράπεζας θεμάτων. Παρά
την καλή αρχική πρόθεση, θεωρώ ότι από την εφαρμογή της ως έχει, θα ωφεληθούν,
όσοι ήδη ωφελούνται από κάθε είδους εξετάσεις πανελλήνιας κλίμακας. Υποστηρίζω
λοιπόν ότι αυτό που χρειάζεται είναι :
ΠΡΟΤΑΣΗ (Α)
Αρχικά,
πλήρης επανασχεδιασμός και συνετή διάχυση αντικειμένων και σχολικής ύλης σε όλα
τα επίπεδα εκπαίδευσης, από το Δημοτικό μέχρι το Λύκειο.
Αλλαγή
χρήσης της τράπεζας θεμάτων, παραμένοντας με βελτιώσεις στο Λύκειο, απλά ως
πηγή ασκήσεων και διαγωνισμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας για οποιονδήποτε, σε
όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Διαβάστε την συνέχεια του άρθρου εδώ