Οι προτάσεις της Αυτόνομης Ριζοσπαστικής Διοίκησης (ΑυΡΑ) στο δήμο Νεάπολης - Συκεών για τον προϋπολογισμό του 2015 στο Δήμο
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2015
Σε Ειδική
Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η ΑυΡΑ καταψήφισε τον Προϋπολογισμό του
2015. Καταγγείλαμε τη δραματική μείωση της κρατικής χρηματοδότησης και την
ασφυκτική εποπτεία του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας, αναδείξαμε την
πολιτική ευθύνη της κυβερνητικής πολιτικής των μνημονίων και τις οικονομικής
κρίσης και της Διοίκησης του Δήμου μας και υποβάλαμε συγκεκριμένες προτάσεις
για την κοινωνικά δίκαιη κατανομή των βαρών με πρώτη προτεραιότητα την
στοιχειώδη ανακούφιση των κοινωνικά ευπαθών ομάδων. Όλες οι προτάσεις μας
ανέφεραν και συγκεκριμένα παραδείγματα Δήμων όπου αυτές έχουν ήδη εφαρμοστεί.
Οι προτάσεις
μας :
- Συμμετοχικός προϋπολογισμός. Πολιτική φιλοσοφία και βασική πρόταση της ΑυΡΑ αποτελεί ο σχεδιασμός και η κατάρτιση του προϋπολογισμού να γίνονται μέσα από αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες. Διαδικασίες οι οποίες για να εμπνεύσουν τους πολίτες θα πρέπει πρώτα από όλα να τους δίνουν εξουσίες συναπόφασης και όχι απλά να είναι συμβουλευτικές ή γνωμοδοτικές. Η σημερινή Διοίκηση του Δήμου δεν έχει την πολιτική βούληση να μοιραστεί ούτε στο ελάχιστο τις εξουσίες της και γι’ αυτό, παρά τις προσπάθειές της, καταδικάζει τις συμμετοχικές διαδικασίες στο Δήμο μας σε μαρασμό. Με βάση την εμπειρία των κοινωνικών κινημάτων παρουσιάσαμε συγκεκριμένα παραδείγματα συμμετοχικού προϋπολογισμού από την Ευρώπη (Βερολίνο, Πάρμα, Χετάφε) αλλά και παγκόσμια (Σικάγο, Π. Αλέγκρε) αλλά και ελληνικές απόπειρες (Κορυδαλλός), όπου η κατάρτιση του προϋπολογισμού γίνεται από λαϊκές συνελεύσεις γειτονιάς, συνελεύσεις όλων των συλλογικών φορέων του Δήμου, ηλεκτρονικά δημοψηφίσματα κλπ.
- Προσανατολισμός, ιεράρχηση, κατεύθυνση, στόχευση. Επισημάνθηκε από την ΑυΡΑ η παντελής απουσία ιεράρχησης και αξιολόγησης των προτεραιοτήτων του προϋπολογισμού. Ο προϋπολογισμός του 2015 δεν έχει κατεύθυνση, προσανατολισμό και στόχευση. Στο Δήμο μας υπάρχουν περιοχές με τεράστιες ανισότητες, δηλαδή από τη μια περιοχές με στοιχειωδώς επαρκείς υποδομές και από την άλλη πολλές άλλες με εντελώς ανύπαρκτες υποδομές. Ο προϋπολογισμός δεν έθεσε ως προτεραιότητα την ενίσχυση των περιοχών που υστερούν σε δίκτυα και κοινωνικές υποδομές.
- Δημοτικός φόρος. Καταγγείλαμε τη Δημοτική Αρχή που επιμένει στην επιβολή αυτού του φόρου και συνεχίζει να αγνοεί την οικονομική κρίση και τις συνέπειές της. Οι συνδημότες μας θα πληρώσουν για μια ακόμη χρονιά τον δυσβάσταχτο αυτό φόρο, ο οποίος ειδικά στην Δημοτική Ενότητα των Συκεών έχει τον μεγαλύτερο συντελεστή πανελλαδικά (0,70 €/τετραγωνικό μέτρο). Η Δημοτική Αρχή υπολογίζει ότι θα εισπράξει μόνο από τον φόρο αυτό και μόνο το 2015 το ιλιγγιώδες ποσό του 1.166.000 ευρώ. Τι νόημα έχει να εισπραχθεί το τεράστιο αυτό ποσό από τους συνδημότες μας εν μέσω οικονομικής κρίσης και τι νόημα έχει η όποια κοινωνική πολιτική ενίσχυσης των ασθενέστερων όταν την ίδια ώρα επιβάλλεται αυτό ο φόρος σε οριζόντια κλίμακα δηλαδή με κοινό φορολογικό συντελεστή σε πλούσιους και φτωχούς ; Αν αυτό δεν ανάλγητη φορομπηχτική πολιτική τότε τι είναι ; Η πρόταση της ΑυΡΑ : κατάργηση του δημοτικού φόρου τώρα σε όλες τις Δημοτικές Ενότητες.
- Δημοτικά τέλη. Πάγια πρόταση της παράταξης μας αποτελεί ο καθορισμός των τελών με βάση εισοδηματικά κριτήρια στα πλαίσια απονομής κοινωνικής δικαιοσύνης. Οι τιμές των δημοτικών τελών στον Δήμο μας και στις κατοικίες αλλά και στους επαγγελματικούς χώρους είναι από τις μεγαλύτερες στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης. Αρνητική ήταν η στάση της Διοίκησης και στην πρότασή μας για απαλλαγή των απόρων από τα δημοτικά τέλη, παρότι αυτή προβλέπεται από τον νόμο (ν. 3852/2010) και εφαρμόζεται ήδη σε αρκετούς Δήμους (λ.χ. Δήμος Πειραιά).
- Τέλος μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων. Το τέλος αυτό εισπράττεται από ελάχιστους πλέον δήμους. Η ΑυΡΑ ζήτησε την κατάργησή του, αφού από τη νομοθεσία ορίζεται ως δυνητικό τέλος και όχι ως υποχρεωτικό. Καταγγείλαμε επίσης το γεγονός ότι η συγκεκριμένη απόφαση του Δήμου μας δεν έχει ειδική αιτιολογία, όπως απαιτεί ο νόμος.
- Τέλος ακίνητης περιουσίας. Αναφερθήκαμε για πρώτη φορά στην απαράδεκτη πρακτική του Δήμου να φορολογεί τα μικτά τετραγωνικά μέτρα ενώ το νόμιμο είναι η φορολόγηση να γίνεται με βάση τα καθαρά μέτρα των ιδιοκτησιών.
- Τροφεία παιδικών σταθμών. Σταθερή θέση της ΑυΡΑ είναι η μείωση των τροφείων στους παιδικούς σταθμούς με απώτερο στόχο την κατάργησή τους. Η διοίκηση όχι μόνο επιμένει στην διατήρησή τους εφαρμόζοντας τις ίδιες κλίμακες παλαιοτέρων εποχών, αλλά συντηρεί και την απαράδεκτη διάκριση ανάμεσα σε δημότες και ετεροδημότες με αποτέλεσμα να καλούνται οι μη δημότες να πληρώνουν διπλάσια τροφεία. Και όλα αυτά την ώρα που το Διοικητικό Συμβούλιο του Ν.Π.Δ.Δ. και το Δημοτικό Συμβούλιο δέχονται σωρηδόν αιτήματα συμπολιτών μας για απαλλαγή από τροφεία και οικονομική ενίσχυση. Θεωρούμε τέλος απαράδεκτο μέτρο την συλλήβδην ένταξη όλων των ελεύθερων επαγγελματιών στη μεγάλη κατηγορία σαν να θεωρούνται όλοι φοροφυγάδες και προτείναμε την αναλογική ένταξή τους με βάση τα πραγματικά τους εισοδήματα.
- Χρηματικό Υπόλοιπο. Η δημοτική αρχή επαίρεται για το τεράστιο χρηματικό υπόλοιπο που διαθέτει ο Δήμος μας. Ο Δήμος όμως δεν είναι ούτε Τράπεζα ούτε Ανώνυμη Εταιρία για να αποθησαυρίζει τις θυσίες των πολιτών. Το ποσό αυτό αποτελεί κοινωνικό πλούτο που προήλθε από τον κόπο και το υστέρημα των συνδημοτών μας και σ’ αυτούς, ιδίως στους ασθενέστερους, πρέπει να αποδοθεί.