78.634.730 € για ανέγερση νέων σχολείων σε 4 Περιφέρειες. Η Περιφέρεια Κεν. Μακεδονίας μένει εκτός!
78.634.730 € ΓΙΑ ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΝΕΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΘΑΘΜΙΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ
ΣΕ 4 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ. Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΜΕΝΕΙ ΕΚΤΟΣ.
Από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης σχετικά
με την κατανομή των κονδυλίων του ΕΣΠΑ, έχουν σταλεί τέσσερις προσκλήσεις για
την αναβάθμιση των υποδομών της εκπαίδευσης, στις Περιφέρειες Ανατολικής
Μακεδονίας-Θράκης, Δυτικής Μακεδονίας, Δυτικής Ελλάδας και Κρήτης, συνολικού προϋπολογισμού
78,6 εκατομμυρίων ευρώ. Δυστυχώς στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας δεν
υπάρχει καμία παρόμοια πρόβλεψη. Η μόνη δικαιολογία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για την
μη ένταξή της είναι το γεγονός ότι Ευρωπαϊκή Ένωση θεωρεί πως είναι σχετικά «πλούσια»
σε σχέση με τις υπόλοιπες Περιφέρειες και της αντιστοιχούν μικρότερα κονδύλια.
Στην Περιφέρεια λοιπόν με τα οξύτατα προβλήματα σχολικής στέγης σε
αρκετούς Δήμους, όπως τους Δήμους Κορδελιού-Ευόσμου, Ωραιοκάστρου,
Θεσσαλονίκης, Θέρμης, Βέροιας κλπ., οι Δήμοι θα πρέπει να κατασκευάσουν ή να
αναβαθμίσουν τις σχολικές τους μονάδες με τα πενιχρά τους έσοδα. Δηλαδή δεν θα
κατασκευάσουν ούτε θα επισκευάσουν.
Στις προσκλήσεις που εστάλησαν, εμπλεκόμενοι φορείς, είναι εκτός από τις
ίδιες τις Περιφέρειες, οι κατά τόπους Δήμοι, το Υπουργείο Παιδείας με τους
εποπτευόμενους φορείς του και οι Κτιριακές Υποδομές( ΟΣΚ).
Συνεπώς οι Περιφέρειες αρχικά θα πρέπει να καταφέρουν να ενταχθούν στα
προγράμματα ΕΣΠΑ, οι φορείς της Εκπαίδευσης να επισημάνουν τις ανάγκες σε νέα
σχολεία και να μην επαναπαύονται σε προσωρινές λύσεις, όπως Kibo, μαθήματα στα υπόγειο κλπ.
Οι Δήμοι πέραν των διεκδικήσεων για νέα σχολεία, θα πρέπει να έχουν
συντάξει πλήρες φάκελο για την ανέγερση ενός σχολείου, με όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.
Τέλος οι Κτιριακές Υποδομές, δηλαδή
ο πρώην ΟΣΚ, θα πρέπει να έχουν συντάξει
ολοκληρωμένες μελέτες για τα κτιριακά έργα και να έχουν την ικανότητα να
επιβλέψουν την κατασκευή τους.
Εμπλέκονται επομένως αρκετοί φορείς, οι οποίοι θα πρέπει να συνεργαστούν,
προκειμένου να κατασκευαστεί ένα νέο σχολείο.
Βέβαια στην πράξη προκύπτουν και αρκετά άλλα προβλήματα. Αν ένας Δήμος
δεν έχει την δυνατότητα ή την ικανότητα να συντάξει ένα πλήρες φάκελο για να
υποβληθεί στο ΕΣΠΑ, θα πρέπει οι μαθητές του Δήμου να τιμωρηθούν και να κάνουν
μάθημα στα Kibo ή στα υπόγεια;
Θα πρέπει συνεπώς να υπάρχει ένα κεντρικός σχεδιασμός από την Πολιτεία,
ώστε να ιεραρχηθούν τα προβλήματα και να επεμβαίνει ή Πολιτεία όπου υπάρχουν
καθυστερήσεις ή ανικανότητα.
Χωρίς την αύξηση των δαπανών για την Παιδεία στον κρατικό προϋπολογισμό,
οι οποίες έχουν πέσει περίπου στο 2%, ποτέ δεν ικανοποιηθούν όλα τα αιτήματα
των γονέων για νέα σχολεία. Προτεραιότητα θα πρέπει να είναι όχι η σωτηρία των
τραπεζιτών αλλά κάτι που συνταγματικά προβλέπεται, η βελτίωση της παρεχόμενης
Παιδείας των μαθητών της χώρας μας.
Τις τελευταίες ημέρες, ακούγονται διάφορες προτάσεις πέραν των άλλων
φόρων, να επιβληθούν και δίδακτρα στα σχολεία, λες και οι Σύλλογοι Γονέων, δεν
είναι αυτοί που συνεχώς «τσοντάρουν» για τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων.Οι
Σύλλογοι Γονέων σε όλους του «σωτήρες» των παιδιών μας, με τις «περίεργες ιδέες»
και τα «παχιά λόγια» θα πρέπει να δώσουν την απάντηση που τους αξίζει.
Περίληψη των τεσσάρων προτάσεων:
Περιφέρεια Ανατολικής
Μακεδονίας-Θράκης
Θέμα: Ανάπτυξη / αναβάθμιση υποδομών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης
Προϋπολογισμός € 35.727.843
Περίληψη: Η ∆ράση 10α.19.2 περιλαµβάνει παρεµβάσεις ανάπτυξης νέων και
αναβάθµισης υφιστάµενων υποδοµών Πρωτοβάθµιας και ∆ευτεροβάθµιας εκπαίδευσης.
Ειδικότερα, προτεραιότητες της δράσης είναι: - η κατασκευή νέων ή/και η
βελτίωση - αναβάθµιση υφιστάµενων υποδοµών καθώς και ο εξοπλισµός τους. - η
προώθηση σύγχρονων συστηµάτων για την υποστήριξη του ψηφιακού σχολείου. Θα
ενισχυθούν κατά προτεραιότητα οι υποδοµές εκπαίδευσης όπου εµφανίζονται σοβαρές
ελλείψεις και πρόβληµα συµµετοχής του πληθυσµού στην εκπαίδευση. Νέες υποδοµές
και εξοπλισµός θα επιλέγονται µετά από αιτιολόγηση στη βάση της χαρτογράφησης
των υφισταµένων υποδοµών και των αναγκών της Περιφέρειας και θα πρέπει να είναι
σύµφωνες µε την ασκούµενη πολιτική στον αντίστοιχο τοµέα, όπως αυτό θα
τεκµηριώνεται µε σχετική αιτιολόγηση από την Περιφερειακή ∆/νση Π/θµιας &
∆/θµιας Εκπαίδευσης Α.Μ.Θ.
Περιφέρεια
Δυτικής Μακεδονίας
Θέμα: Κατασκευή εγκαταστάσεων για τη
στέγαση και λειτουργία δομών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,
συμπεριλαμβανομένης και της τεχνικής - επαγγελματικής εκπαίδευσης και της
αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης.
Προπολογισμος: 5.740.115€
Περίληψη: Δράσεις ανάπτυξης και αναβάθμισης
υποδομών σχολικής εκπαίδευσης Κατασκευή εγκαταστάσεων για τη στέγαση και
λειτουργία δομών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
(συμπεριλαμβανομένης και της τεχνικής / επαγγελματικής εκπαίδευσης και της Αρχικής
Επαγγελματικής κατάρτισης).
Περιφέρεια
Δυτικής Ελλάδας
Θέμα:Υποδομές πρωτοβάθμιας και
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Προϋπολογισμός: 16.186.908,30€
Περίληψη: Η δράση αφορά την ολοκλήρωση έργων που αφορούν την σχολική εκπαίδευση
(πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια) και αναφέρονται στην αναβάθμιση και υλοποίηση
κτιριακών παρεμβάσεων προκειμένου να αντιμετωπισθούν οι ανάγκες στα σχολικά
συγκροτήματα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και που η υλοποίησή τους ξεκίνησε
στα πλαίσια της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου.
Περιφέρεια
Κρήτης
Θέμα:Αναβάθμιση και συμπλήρωση των
υποδομών υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ενίσχυση της ασφάλειας των υποδομών
προσχολικής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Προπολογισμος: 20.979.864€
Περίληψη: Για την επιλογή των πράξεων για
την προσχολική, πρωτοβάθµια και δευτεροβάθµια εκπαίδευση εξετάζεται: • Η
εξασφάλιση υποδοµών που µπορούν να υποστηρίξουν τις απαιτήσεις του σύγχρονου
εκπαιδευτικού συστήµατος • Η εξασφάλιση των προϋποθέσεων ασφαλείας των
εκπαιδευτικών χώρων (πχ στατική επάρκεια) • Η αντιµετώπιση αυξηµένων πιέσεων
στέγασης ιδιαίτερα στα αστικά κέντρα • Το επίπεδο ωριµότητας των έργου • Η
συµβολή στην επίτευξη των στόχων (δείκτες εκροών-αποτελέσµατος)
Χαϊδευτός
Κλεάνθης
Αντιπρόεδρος
Ομοσπονδίας Γονέων Κεντρικής Μακεδονίας