Νέες ταινίες: Ο βουβός θρήνος της Ζιλιέτ Μπινός [κριτική & τρέιλερ]
Ο «Δόκτωρ Παράξενος» του Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, συναντά τον περίεργο κύριο Τόνι Έρντμαν, και τον Μίκαελ Σάννον στους «Αγνώστους».
Μια κινηματογραφική εβδομάδα με λίγα μεν, αλλά αξιόλογα φιλμ που ήρθαν να προστεθούν στις πολλές και καλές ταινίες των περασμένων δύο εβδομάδων.
Δόκτωρ Παράξενος Φαντασίας, ΗΠΑ / 2016
Doctor Strange
Σκηνοθεσία: Σκοτ Ντέρικσον
Παίζουν: Μπένεκτιτ Κάμπερμπατς, Τίλντα Σουίντον, Μαντς Μίκελσεν, Ρέιτσελ Μακάνταμς, Σκοτ Άντκινς, Τσιούετελ Έτζιοφορ, Μάικλ Στούλμπαργκ
Τι Συμβαίνει:
Αναρωτιέται κανείς γιατί χρειάζονται τόσο πολύ καλοί ηθοποιοί για να υποστηρίξουν μια περιπέτεια φαντασίας.
Είναι βέβαιο πως οι θεατές τέτοιων ταινιών πιθανότατα δεν έχουν ξαναδεί τον Κάμπερμπατς ή την Σουίντον στις υπέροχες ταινίες που έχουν παίξει στο παρελθόν. Όμως φαίνεται πώς για να υποστηριχθούν τέτοιες ταινίες που βασικά στηρίζονται στα σπέσιαλ εφέ και στο γρήγορο μοντάζ χρειάζονται και ηθοποιοί με ειδικό βάρος για να πουν επίπεδες και αλλοπρόσαλλες ατάκες που συνήθως διαβάζουμε μόνο στα κόμικς αυτού του είδους.
Από το σύμπαν της Marvel έρχεται ο «Doctor Strange», η ιστορία του παγκοσμίως διάσημου νευροχειρουργού, Dr. Stephen Strange, (Μπένεκτιτ Κάμπερμπατς) του οποίου η ζωή αλλάζει ριζικά όταν ένα τρομερό αυτοκινητιστικό ατύχημα του στερεί τη χρήση των χεριών του.
Όταν η παραδοσιακή φαρμακευτική ιατρική αποτυγχάνει, ψάχνει για βοήθεια και ελπίδα σε έναν αναπάντεχο τόπο: ένα μυστηριώδες μέρος γνωστό ως Kamar-Taj. Γρήγορα αντιλαμβάνεται ότι αυτό δεν είναι ένα απλό κέντρο ανάρρωσης, αλλά η πρώτη γραμμή μάχης ενάντια στις αόρατες σκοτεινές δυνάμεις που απειλούν να καταστρέψουν την πραγματικότητα μας.
Τώρα, ο Strange –εξοπλισμένος με καινούργιες μαγικές ικανότητες- αναγκάζεται να επιλέξει αν θα επιστρέψει στην προηγούμενη ζωή του ή θα την αφήσει για να υπερασπιστεί τον κόσμο ως ένας παντοδύναμος μάγος.
Ακόμα ένα δυναμικό franchise με έναν ήρωα που θέλει να σώσει τον κόσμο χωρίς ο ίδιος να ξέρει το γιατί, ξεκινά από την Marvel.
Τόνι Έρντμαν Κωμωδία, Γερμανία Αυστρία / 2016
Toni Erdmann
Σκηνοθεσία: Μάρεν Άντε
Παίζουν: Πίτερ Σίμονσεκ, Σάντρα Χίλερ.
Tι Συμβαίνει:
Μια ταινία του λεγόμενου καλλιτεχνικού κινηματογράφου από αυτές που κάνουν μια λαμπερή καριέρα στα διάφορα φεστιβάλ και μια τραγική καριέρα στις εμπορικές αίθουσες.
Για να συνεννοούμαστε εμείς οι κοινοί θεατές, όταν λέμε ταινία καλλιτεχνικού κινηματογράφου εννοούμε σε γενικές γραμμές μια ταινία με μια περίεργη αφήγηση, έξω από κάθε κλισέ, με ένα χαλαρό σενάριο γύρω από ένα αόριστο θέμα, κι ένα αμφιλεγόμενο φιλοσοφικό υπόβαθρο, κάποιες κινηματογραφικές λήψεις που γενικά το παρατραβάνε σε μήκος, ενώ τα αστεία τους θεωρούνται ξεκαρδιστικά χωρίς να γελάει κάνεις φυσιολογικός θεατής.
Είναι ταινίες εντελώς έξω από τα παραδεδεγμένα, μακριά από τον κύκλο του ακαδημαϊκού σινεμά, από τις οποίες όλα μπορεί να τα περιμένει κανείς χωρίς να παραπονιέται.
Κάποιες σπάνιες φορές, τέτοιες ταινίες ανοίγουν νέους δρόμους στο Σινεμά και ανανεώνουν το είδος.
Στο σύγχρονο σινεμά των Φεστιβάλ τις πιο πολλές όμως φορές οι σκηνοθέτες που τις γυρίζουν είναι διάττοντες αστέρες χωρίς ιδιαίτερο όραμα και χωρίς συνέχεια.
Φυσικά υπάρχουν και οι φωτεινές εξαιρέσεις που είναι και αρκετές...
Εδώ έχουμε να κάνουμε με τη ασυνήθιστη σχέση ενός πατέρα με την κόρη του.
Ο κύριος Έρντμαν (Πίτερ Σίμονσεκ ) λατρεύει να κάνει φάρσες στη κόρη του και έχει εφεύρει έναν γκροτέσκο χαρακτήρα προσπαθώντας να την πλησιάσει.
Ντύνεται με περούκα, κακό κουστούμι και με μια πεταχτή οδοντοστοιχία και σκάει μπροστά της στις πιο απίθανες στιγμές όταν εκείνη δεν το περιμένει παριστάνοντας κάποιον μεγαλόσχημο εκκεντρικό φίλο της.
Η κόρη (Σάντρα Χίλερ) είναι ένα στέλεχος πολυεθνικής οπότε οι ευκαιρίες για περιπαικτικούς αιφνιδιασμούς είναι αρκετές αν και ολίγον άγαρμπες, αλλά γεμάτες τετριμμένη αλληγορία.
Στην ουσία πατέρας δεν μπορεί να επικοινωνήσει ουσιαστικά με την κόρη του με κανέναν άλλον τρόπο.
Προσπαθεί να επαναπροσδιορίσει την σχέση του μαζί της σαν πατέρας αλλά αποτυγχάνει και τώρα στέκει αμήχανος, διχασμένος ανάμεσα στην επιθυμία του για περισσότερη οικειότητα με την Ινές και την πίκρα που αισθάνεται για το πρόσωπο της.
Η ίδια βρίσκεται κλεισμένη σε ένα κόσμο καταναγκασμών και απαγορεύσεων κι εχθρεύεται την ελευθεριότητά του.
Με την μέθοδο του χιούμορ και του αυτοσαρκασμού ο καλόκαρδος πατέρας θα ανατρέψει τα κοινωνικά «πιστεύω» της κόρης του και θα την κερδίσει οριστικά.
To χιούμορ είναι το μόνο του όπλο και θα το χρησιμοποιήσει στο μέγιστο.
Παρ όλες τις σκηνοθετικές και σεναριακές αδεξιότητες η ταινία προσπαθεί φιλότιμα να εκφράσει με πρωτοτυπία μια διπλή ενηλικίωση και μια αμφίδρομη αγάπη. Ορισμένες φορές τα καταφέρνει έστω και με αφέλεια... Αυτή της η αδυναμία φαίνεται πως είναι και το εισιτήριο για να αποσπάσει τα βραβεία κριτικών FIPRESCI στο τελευταίο φεστιβάλ των Καννών, και στο φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν όπου η ταινία έκανε αίσθηση...
Άγνωστοι Μυστηρίου, ΗΠΑ / 2016
Complete Unknown
Σκηνοθεσία: Τζόσουα Μάρστον
Παίζουν: Μίκαελ Σάννον, Ρέιτσελ Βάις, Ντάνι Γκλόβερ, Κάθι Μπέιτς, Αζίτα Τσανιζάντα.
Τι Συμβαίνει:
Στη χώρα μας συνηθίζουμε να λέμε: Είσαι ό,τι δηλώσεις.
Πόσο βολικό όμως είναι αυτό το παιχνίδι ταυτότητας, γι’ αυτόν που δηλώνει κάποια ταυτότητα; Αυτό περίπου είναι το θέμα τούτης εδώ της πολύ ενδιαφέρουσας ταινίας μυστηρίου.
H ιστορία επικεντρώνεται σε μία μυστηριώδη γυναίκα την Άλις (Ρέιτσελ Βάις).
Στην αρχή της ταινίας βλέπουμε την Άλις σε διάφορους ρόλους σε διαφορετικές πόλεις, με διαφορετικά ονόματα. Αρχίζουμε να καταλαβαίνουμε πως η Άλις συχνά αλλάζει ταυτότητες και υποδύεται κάποιους χαρακτήρες. Εκείνο που δεν γνωρίζουμε είναι το γιατί. Και τότε ξεκινά το κυρίως μέρος της ταινίας.
O Τομ (Μίκαελ Σάννον) και η σύζυγος του Ραμίνα (Αζίτα Τσανιζάντα) διοργανώνουν ένα πάρτι για να γιορτάσουν τα γενέθλια του.
Ένας φίλος του Τομ από τη δουλειά έρχεται καλεσμένος και φέρνει μαζί του σαν συνοδό την Άλις. Ο Τομ μετά από λίγη ώρα, είναι πεπεισμένος ότι γνωρίζει αυτή την γυναίκα με διαφορετικό όμως όνομα και βιογραφικό.
Η ίδια η Άλις δείχνει να μην τον έχει ξαναδεί ποτέ. Κάποια στιγμή θα βρεθούν μαζί και τότε ο Τομ θα καταλάβει πως ξέρει πολλά γι’ αυτή τη παράξενη γυναίκα.
Η ταινία προσπαθεί να διατηρήσει το κρυφτούλι των ταυτοτήτων όσο μπορεί. Όμως η βασική παραδοχή πως το ζευγάρι των πρωταγωνιστών έχει κάποιο κοινό παρελθόν δεν αντέχει και σε πολλές ανατροπές.
Γρήγορα ο σεναριογράφος είναι αναγκασμένος να σβύσει το μυστήριο από την ιστορία και να ασχοληθεί με τα “γιατί” της ιστορίας τα οποία όμως δεν έχουν και μεγάλο κινηματογραφικό βάθος. Έτσι η ταινία δεν κορυφώνεται ποτέ αφού όλοι ψυλλιαζόμαστε την επώδυνη λύση που μπορεί να δοθεί.
Η ταινία στέκεται όρθια χάρις κυρίως την πειστική παρουσία του Σάννον και της Βάις που κατορθώνουν να κρατούν τα προσχήματα για ένα μάταιο και τρυφερό love story και ταυτόχρονα να κρατούν το όποιο ενδιαφέρον μας, χάρις το αναπάντεχα ρυθμισμένο και συντονισμένο παίξιμό τους.
Η Μεγάλη Αναμονή
L’ATTESA
Σκηνοθεσία: Πιέρο Μεσσίνα
Παίζουν: Ζιλιέτ Μπινός, Τζόρτζιο Κολανέλι, Ντομένικο Ντιέλε, Λου Ντε Λάατζε.
Τι Συμβαίνει:
Η Μεγάλη Αναμονή αποτελεί την ταινία ντεμπούτο του Πιέρο Μεσίνα, βοηθού σκηνοθέτη του Πάολο Σορεντίνο στην «Τέλεια Ομορφιά». Πρωταγωνιστεί η συγκλονιστική Ζιλιέτ Μπινός στον ρόλο της μητέρας, η οποία δέχεται την απρόσμενη επίσκεψη της κοπέλας του γιου της.
Η Άννα, λόγω ενός απρόοπτου συμβάντος , περνά μοναχικά τις ημέρες της στα μεγάλα δωμάτια μιας παλιάς βίλας.
Η άγρια ομορφιά της υπαίθρου της Σικελίας περιβάλει το σπίτι, και σε συνδυασμό με την πυκνή ομίχλη, η απομόνωση της γίνεται ακόμα πιο έντονη.
Ο μόνος ήχος που σπάει τη σιωπή στο σπίτι είναι τα βήματα του οικονόμου, Πιέτρο.
Μια μέρα εμφανίζεται η Ζαν, η κοπέλα του γιου της Άννας, Τζουζέπε, υποστηρίζοντας ότι ο ίδιος την κάλεσε στην Σικελία, με σκοπό να περάσουν τις διακοπές τους μαζί.
Η Άννα μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν γνώριζε καν την ύπαρξή της.
Και ενώ ο Τζουζέπε δεν είναι ακόμα στο σπίτι, η Άννα τη διαβεβαιώνει ότι ο γιος της θα επιστρέψει σύντομα και ότι θα μπορούσε να τον περιμένει εκεί.
Οι δύο γυναίκες περνούν τις ημέρες τους γνωρίζοντας καλύτερα η μία την άλλη, περιμένοντας το Πάσχα όπου ο Τζουζέπε πρόκειται να επιστρέψει επιτέλους σπίτι, αλλά και που μια μεγάλη παραδοσιακή πομπή θα πραγματοποιηθεί στο χωριό.
Όλγα Δράμα, Βραζιλία / 2004
Olga
Σκηνοθεσία: Τζάιμ Μοζαρντίμ
Παίζουν: Καμίλα Μοργκάντο, Λούις Μέλο Φερνάντα, Λιόνα Καβάλι.
Τι Συμβαίνει:
Η Ολγα Μπενάριο Γκούντμαν Πρέστες είναι μια από τις πιο ηρωικές γυναικείες φιγούρες παγκοσμίως.
Γεννήθηκε στη Γερμανία από εβραϊκή οικογένεια και εντάχθηκε στο κομμουνιστικό κίνημα από τα 15 της χρόνια. Όταν το 1930, ο πρώτος της σύζυγος και στέλεχος του ΚΚ Γερμανίας Όττο Μπράουν συλλαμβάνεται και φυλακίζεται από τη δημοκρατία της Βαϊμάρης η Όλγα οργανώνει μια παράτολμη ένοπλη επιχείρηση για την απόδρασή του μέσα από την αίθουσα όπου δικαζόταν.
Διαφεύγουν μαζί στην Τσεχοσλοβακία κι από εκεί στη Σοβιετική Ένωση. Αναλαμβάνει και εκτελεί πολλές διεθνείς αποστολές για λογαριασμό της Κομιντέρν, πράγμα που της στοίχισε μια σύλληψη στη Μεγάλη Βρετανία για κατασκοπεία.
Το 1934, κι ενώ έχει χωρίσει από τον πρώτο της σύζυγο, της ανατίθεται η αποστολή να βοηθήσει τον ηγέτη του ΚΚ Βραζιλίας Λουίς Κάρλος Πρέστες στην προσπάθειά του να εισέλθει παράνομα στη χώρα του.
Υποδύονται το ζευγάρι Πορτογάλων, περνούν από μια σειρά χώρες για να μην κινήσουν υποψίες, μέχρι που φτάνουν στο Ρίο ντε Τζανέιρο.
Η κάλυψη έχει στο μεταξύ μετατραπεί σε πραγματικότητα και η Όλγα Μπενάριο είναι πλέον ζευγάρι με τον Πρέστες. Μαζί με άλλους ξεκινούν την προσπάθεια ανασυγκρότησης του ΚΚ Βραζιλίας.
Η Όλγα Μπενάριο τελικά συνελήφθη στη Βραζιλια και παραδόθηκε στη Ναζιστική Γερμανία. Μετά από μια βασανιστική κράτηση, θανατώθηκε μαζί με πολλούς άλλους Εβραίους πολιτικούς κρατούμενους στο Μπερνμπουργκ τον χειμώνα ή στις αρχές της άνοιξης του 1942.
Η δολοφονία της ήταν μέρος της οργανωμένης από τους Ναζί επιχείρησης εξόντωσης με την κωδική ονομασία 14fl3.
Λίγο ιστορία ανακατεμένη, με λίγο από συναισθηματική αφέλεια, ποτέ δεν έβλαψε κανέναν…
Πηγή: www.iefimerida.gr