Ο Δήμος Παύλου Μελά επιβραβεύει μαθητές του 2ου Γυμνασίου Σταυρούπολης για τη διάκρισή τους σε Πανελλήνιους Αγώνες Κατασκευών και Πειραμάτων Φυσικών Επιστημών
- ΔΕΛΤΙΟ
ΤΥΠΟΥ –
Ο Δήμος Παύλου Μελά επιβραβεύει μαθητές
του 2ου Γυμνασίου
Σταυρούπολης για τη διάκρισή τους σε Πανελλήνιους Αγώνες Κατασκευών και
Πειραμάτων Φυσικών Επιστημών
Η Τετάρτη 15
Φεβρουαρίου 2017, είναι στο Δήμο Παύλου Μελά, ημέρα Γιορτής για τη Γνώση
και τη Μάθηση καθώς ξεκινά το ΑΝΟΙΧΤΟ
ΛΑΪΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, ταυτόχρονα όμως είναι και μια ευκαιρία για επιβράβευση
αυτών που αγαπάνε να ερευνούν και να μαθαίνουν.
Στο Θέατρο του
Κέντρου Πολιτισμού Χρήστος Τσακίρης και πριν την τελετή έναρξης του Θεσμού,
στις 18.15, ο Δήμαρχος Δημήτρης
Δεμουρτζίδης και ο Αντιδήμαρχος Παιδείας και Πολιτισμού Μιχάλης Χριστοδούλου,
θα απονείμουν συμβολικούς επαίνους στην σπουδαία ομάδα μαθητών του 2ου Γυμνασίου Σταυρούπολης,
οι οποίοι με την καθοδήγηση των Υπεύθυνων Καθηγητών τους
Πρόδρομου Μαυρουδή, Φυσικού
Δήμου Μαυράκη, Φυσικού
Χρήστου Παπαγεωργίου, Δρ. Φυσικού - Ραδιοηλεκτρολόγου
διακρίθηκαν για την εργασία τους με θέμα
«Φαινόμενο Peltier, ένας ΄΄ευγενικός χορηγός΄΄ ηλεκτρικής ενέργειας στο
σπίτι μας, στο αυτοκίνητο, στο αεροπλάνο, αλλά και σε ένα διαστημικό σταθμό!»
στους Πανελλήνιους Αγώνες Κατασκευών και Πειραμάτων Φυσικών
Επιστημών που πραγματοποιήθηκαν στο Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστηµών
(Ε.Κ.Φ.Ε.) Αιγάλεω και οργανώθηκαν από την Ε.Κ.Φ.Ε. και την Ελληνική
Συντονιστική Επιτροπή του Ευρωπαϊκού Προγράµµατος* «Οι Φυσικές Επιστήµες στο
Προσκήνιο – Ευρώπη»
(Science on Stage – Europe).
330 µαθητές και 60 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθµιας και ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης,
παρουσίασαν 150 διαφορετικά πειράµατα και κατασκευές
Φυσικής, Χηµείας, Βιολογίας, Γεωλογίας και Γεωγραφίας. Οι επισκέπτες της
εκδήλωσης (µαθητές, εκπαιδευτικοί και ευρύ κοινό) ξεπέρασαν τους 1.000.
*Στο πρόγραµµα συµµετέχουν οι εξής χώρες: Αυστρία, Βέλγιο,
Βουλγαρία, Γαλλία,
Γερµανία, ∆ανία, Ελβετία, Ελλάδα, Ηνωµένο Βασίλειο,
Ιρλανδία, Ισλανδία, Ισπανία, Ιταλία, Κύπρος, Λιθουανία, Νορβηγία, Ολλανδία,
Ουγγαρία, Ουκρανία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουµανία, Σλοβακία, Σλοβενία, Σουηδία,
Τουρκία, Τσεχία, Φιλανδία, ο Καναδάς και η Αίγυπτος (associated member).
Πάνω στο φαινόμενο Peltier βασίστηκαν οι ιδέες των μαθητών
του 2ου Γυμνασίου Σταυρούπολης, για
την υλοποίηση καθημερινών και χρήσιμων εφαρμογών, αλλά και καινοτόμων προτάσεων
χρήσιμων στην αεροπλοΐα και αεροδιαστημική Τεχνολογία.
Οι μαθητές στους
οποίους απονεμήθηκε το Βραβείο 1ου αναπληρωματικού μέλους της
Ελληνικής Αποστολής και που θα τιμήσει ο Δήμος Παύλου Μελά, είναι:
Αβραμίδου Κυριακή του
Παναγιώτη, Αβραμίδου Κυριακή του Χρήστου,
Αβραμίδου Νικολέτα,
Ακριτίδης Δημήτριος, Ανθίτσος Αλέξανδρος,
Αρχοντάκη Μαρίνα, Ασβεστόπουλος
Παναγιώτης, Αυγερινάκη Βαλεντίνη, Αχτζαλωτίδου Ευτυχία, Βλαχάκος Κωνσταντίνος, Γεργωλά Ανδριάνα,
Γεργωλάς Νικόλαος, Γιαννοπούλου Σοφία, Γιλτίδης Κυριάκος, Δαγκλή Αθηνά, Δερμεντζόγλου Αναστάσιος, Ελευθεριάδου Αφροδίτη, Ζαϊμίδης Αλκιβιάδης,
Ηλιού Άννα, Καλαϊτζόγλου Θωμάς, Καλούδης Νικόλαος, Καρκανέβατος Πέτρος, Κασμαρίδου Ελένη, Κιόση Σοφία, Κοζώνης Ιωάννης, Κομπατσιάρη Ιορδάνα, Κοτζαμανίδου Δέσποινα, Κουβαλακίδης Ιωάννης, Κούγκουλου Πηνελόπη,
Λυκίδου Ζωή, Λυκίδου Μυρτώ,
Μιχάλη Ερριέτα, Μίχου Φανή, Μούχα Δήμητρα, Νταουτλάρι Εργκίς, Ξενίδης Δημήτριος,
Παναγιωτίδης Ευστάθιος,
Παπαδόπουλος Θεόδωρος,
Παπαξενίδης Αλέξανδρος, Πασχαλίδου Άννα Μαρία, Σαμαρά Αγγελική, Σαχπάζη Χρύσα, Σημαιοφορίδης
Αθανάσιος,
Σημαιοφορίδης Κωνσταντίνος,
Τσαλουκίδου Χριστίνα, Τσαμουρλιάδου Πηνελόπη, Τσιπλακίδης Κωνσταντίνος, Τσιτιρίδου
Αικατερίνη, Χατζηανέστης Ανέστης
Πρωτοποριακά gadgets από τους Μαθητές - ΄΄Χορηγούς΄΄ ηλεκτρικής ενέργειας σε
σπίτι, αυτοκίνητο, αεροπλάνο, αλλά και σε ένα διαστημικό σταθμό
Η μετατροπή σε ηλεκτρική ενέργεια της άχρηστης θερμότητας,
που εκπέμπουν στο περιβάλλον κάθε είδους συσκευές, όργανα, μηχανές, ή ακόμη και
το ίδιο το ανθρώπινο σώμα, ήταν ο πυρήνας της βασικής ιδέας που τη συνέλαβε ο
Φυσικός Χρήστος Παπαγεωργίου του 2ου Γυμνασίου Σταυρούπολης, μελετώντας
το θερμοηλεκτρικό φαινόμενο Peltier ή το συνδυασμένο φαινόμενο Seebeck-Peltier,
που αφορά την απευθείας μετατροπή διαφορών θερμοκρασίας σε ηλεκτρική τάση.
Ο κ. Παπαγεωργίου, μοιράστηκε με τους συναδέλφους του στο
ίδιο σχολείο, Πρόδρομο Μαυρουδή και Δήμο Μαυράκη που τυγχάνει να είναι και
Διευθυντής του Σχολείου, την ιδέα της πρακτικής εφαρμογής του φαινομένου
Peltier.
Με τη σειρά τους οι μαθητές, ιδίως εκείνοι της Α' τάξης του
2ου Γυμνασίου Σταυρούπολης, δήλωσαν με ενθουσιασμό συμμετοχή στο
πείραμα και κάπως έτσι το ταξίδι στον κόσμο των gadgets ξεκίνησε.
Μπορεί ο πυρετός μας, να μας ... "ανάψει τα
λαμπάκια"; Κυριολεκτικά, όμως; Ναι, μπορεί!
Μπορεί ένα κεράκι ρεσώ να συνδεθεί με usb, για να φορτίσει
ένα κινητό; Αποδεδειγμένα, ναι!
Όπως τα καυσαέρια του αυτοκινήτου μπορούν να παράξουν
"πράσινη ενέργεια" και να τροφοδοτήσουν τον κλιματισμό του
αυτοκινήτου!
Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που ο ήλιος μπορεί να παγώσει τις
μπύρες, ή μία θερμοκρασία -30 βαθμών δύναται να θέσει σε λειτουργία τα ζωτικά
όργανα ενός αεροπλάνου.
Εφαρμόζοντας τη θεωρία της Φυσικής οι μαθητές του 2ου Γυμνασίου Σταυρούπολης, δημιούργησαν
ψυγεία - κόστους όχι μεγαλύτερου των 10 ευρώ - που παγώνουν σε πολύ σύντομους
χρόνους αναψυκτικά, αξιοποιώντας τον καύσωνα, παρήγαγαν ηλεκτρική ενέργεια από
την περιττή θερμότητα των καυσαερίων του καυστήρα του συστήματος κεντρικής
θέρμανσης ενός αυτοκινήτου και έθεσαν σε εφαρμογή μία πρωτότυπη ιδέα, που θα
μπορούσε να αξιοποιηθεί μαζικά από τις καφετέριες: Μέσα από τη θερμότητα, που
παράγουν τα κεριά ρεσώ, έδειξαν πώς μπορούν να διατηρούνται δροσερά τα ροφήματα
των πελατών και να τους δίδεται ταυτόχρονα η δυνατότητα να φορτίζουν τα κινητά
τους!
Το κόστος ενός αισθητήρα Peltier δεν ξεπερνάει τα 5 ευρώ,
όπως μπορεί κανείς να διαπιστώσει μέσα από μία σύντομη έρευνα στο διαδίκτυο.
Το Peltier με τη διαφορά θερμοκρασίας μεταξύ περιβάλλοντος
και του συστήματος θα μας δώσει τάση, ηλεκτρική ενέργεια. Αυτή η ηλεκτρική
ενέργεια προέρχεται και από άχρηστη θερμότητα, την οποία "πετάνε"
κάποια μηχανήματα στο περιβάλλον, όπως η θερμότητα της μηχανής του αυτοκινήτου.
Υπάρχουν πολύ μεγάλα περιθώρια εμπορικής αξιοποίησης του φαινομένου Peltier,
καθώς ως εφαρμογή συναντάται σήμερα ουσιαστικά μόνο στα ψυγεία κάποιων
ξενοδοχείων, που τα προτιμούν επειδή είναι παντελώς αθόρυβα.
Είναι πάρα πολύ εύκολο, για παράδειγμα, να ενσωματωθεί το
Peltier με ειδική σιλικόνη στη μηχανή του αυτοκινήτου και απλά να περάσουμε
κάποια καλώδια μέσα και με δύο ακροδέκτες να συνδεθεί με το ραδιόφωνο. Δεν έχει
κάποιο κίνδυνο, γιατί είναι ουσιαστικά η θερμότητα της μηχανής και αυτήν
εκμεταλλευόμαστε. Και γι' αυτό στην εργασία καταλήξανε ότι το ίδιο μπορεί να
γίνει στο αεροπλάνο, ή στον διαστημικό σταθμό και όπου έχουμε αποβαλλόμενη
θερμότητα.
Όσο μεγαλύτερη είναι η διαφορά της θερμοκρασίας "μέσα -
έξω" τόσο μεγαλύτερη τάση παράγεται. Το αεροπλάνο όταν πετάει έχει
έξωτερική θερμοκρασία μείον 30 βαθμούς. Μέσα όμως οι κινητήρες βγάζουν ζεστό
αέρα, οι καυτοί υδρατμοί που αποβάλλουν φθάνουν τους 200 βαθμούς. Με τη διαφορά
των 230 βαθμών το Peltier θα μας δώσει ισχύ, ικανή να λειτουργήσει το ραντάρ,
το gps, όργανα ζωτικά του αεροπλάνου.
Μάλιστα, ο κ.Παπαγεωργίου γνωστοποίησε ότι μαζί με τους
μαθητές οι καθηγητές προχώρησαν και σε μία οικονομοτεχνική μελέτη, σε ό,τι
αφορά την ενσωμάτωση διάταξεων Peltier στα αεροπλάνα, υπολογίζοντας ότι μία
λωρίδα με πλακετάκια ύψους 20 εκ. και από τις δύο πλευρές του αεροπλάνου μπορεί
να δώσει 180 KW ισχύ, που αναγόμενη σε καύσιμο, μπορεί να εξοικονομήσει σε μία
εταιρεία 100.000 ευρώ κάθε χρόνο από ένα αεροπλάνο.