Πηγές Υπ. Μεταφορών: Ποιους σκοπούς εξυπηρετεί η απεργία εργαζόμενων στη ΣΤΑΣΥ
Ακόμη μια ημέρα ταλαιπωρίας στους δρόμους της Αθήνας σήμερα, Τετάρτη, λόγω της 24ωρης απεργίας των εργαζομένων στα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ), οι οποίες είχαν προκηρυχθεί από την προηγούμενη εβδομάδα λόγω της τροπολογίας που αφορά τη μεταφορά των εσόδων της εμπορικής εκμετάλλευσης των σταθμών στον ΟΑΣΑ. Παρά το γεγονός ότι το ψηφισθέν νομοσχέδιο περιλαμβάνει νομοτεχνική βελτίωση με την οποία προβλέπεται τα καθαρά έσοδα να εγγράφονται τελικά στον προϋπολογισμό της ΣΤΑΣΥ, οι απεργίες εξελίσσονται όπως είχαν προγραμματιστεί. Η επόμενη έχει ανακοινωθεί για την ερχόμενη Παρασκευή, 3 Μαρτίου 2017.
Από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στις Σταθερές Συγκοινωνίες της πρωτεύουσας κάνουν λόγο για μια διαφορετική αλήθεια από αυτή που θέλουν να περάσουν οι κυβερνώντες, δεδομένου ότι με τους χειρισμούς τους έχουν μειώσει την κρατική επιχορήγηση σε υπηρεσίες που έχει ανάγκη η κοινωνία. Συνεχίζουν δε να μιλούν για οικονομική ασφυξία, η οποία θα οδηγήσει στην ιδιωτικοποίηση ολόκληρων τμημάτων ή υπηρεσιών της ΣΤΑΣΥ.
Όπως επισημαίνουν πηγές του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η ΣΤΑΣΥ ανήκει στην εταιρεία ΟΑΣΑ Α.Ε. και επιδοτείται από το ελληνικό δημόσιο μέσω του ΟΑΣΑ, ενώ τα έσοδα του ΟΑΣΑ (εισιτήρια, κρατικός προϋπολογισμός κι άλλες δράσεις) δίδονται αποκλειστικά στις δύο θυγατρικές του (βάσει του ν. 3920/2011) ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε).
Οι σταθμοί και οι υποδομές του μετρό ανήκουν στην ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., η οποία έχει υποχρέωση της αποπληρωμής των δανείων του έργου, το κεφάλαιο των οποίων πληρώνεται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Οι δε τόκοι, που ανέρχονται σε ποσό άνω των 80 εκατ. ευρώ ετησίως, πρέπει να πληρώνονται από τη λειτουργία και την αξιοποίηση των υποδομών.
Όσον αφορά την έως σήμερα εκμετάλλευση των υποδομών του μετρό, όπως έγραψε το «Βήμα» στις 25 Φεβρουαρίου 2017, αυτή γίνεται μεν από τη ΣΤΑΣΥ, αλλά χωρίς συμβάσεις με την ιδιοκτήτρια ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ. Σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου, για το 2015, «τα μεγέθη δείχνουν ότι η εκμετάλλευση της δημόσιας περιουσίας δεν αποδίδει αυτά που όφειλε να αποδώσει κατ’ ελάχιστο. Είναι βέβαιο ότι η μη αξιοποίηση της περιουσίας της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και η μη κάλυψη της πληρωμής των τόκων θα εγείρει στο άμεσο μέλλον άλλα σοβαρά θέματα και για το δημόσιο και για τους πολίτες και για τους εργαζόμενους στις εταιρείες λειτουργίας».
Συγκεκριμένα, για το 2015, τα έσοδα από την ενοικίαση του σταθμού του Συντάγματος ανέρχονται σε 1.018.524,98 ευρώ. Επίσης, τα έσοδα για τις διαφημίσεις στα πλαίσια και τα πάνελ όλων των σταθμών ήταν 455.100,48 ευρώ, ενώ εντός των συρμών και των οχημάτων ήταν 1.430.581,48 ευρώ. Ακολούθως, τα έσοδα από τα ΑΤΜ ανήλθαν σε 764.615,02 ευρώ, από προωθητικές ενέργειες σε 151.982,62 ευρώ, από την κινητή τηλεφωνία σε 1.633.567,20 ευρώ. Τα καταστήματα απέφεραν έσοδα 551.911,80 ευρώ και τα πάρκινγκ 913.047,45 ευρώ.
Με την τελευταία νομοτεχνική ρύθμιση, την οποία κατέθεσε την περασμένη Πέμπτη, στη Βουλή, ο αρμόδιος υπουργός κ. Χρήστος Σπίρτζης, σε περίπτωση που ο ΟΑΣΑ συνάψει συμβάσεις με την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ υποχρεώνεται να αποδίδει ως έσοδα τουλάχιστον τα ποσά των αποτελεσμάτων του 2016 στη ΣΤΑΣΥ A.E.
Πηγή: www.tovima.gr