Παρουσίαση Λευκώματος για την ιστορία του Προσκοπισμού στην Καλαμαριά
Καλαμαριά 20– 04 - 2017
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Παρουσίαση
Λευκώματος για την ιστορία του Προσκοπισμού στην Καλαμαριά
Την έκδοση ενός φωτογραφικού
λευκώματος μέσα από το οποίο διαγράφεται η 90χρονη πορεία του Προσκοπισμού στην
Καλαμαριά, θα παρουσιαστεί σε ειδική εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί την Δευτέρα 8 Μαΐου 2017 στις 7.30 το βράδυ
στο δημοτικό Θέατρο «Μελίνα Μερκούρη».
Το Λεύκωμα με τίτλο «Ο
Προσκοπισμός στην Καλαμαριά: 90 χρόνια ιστορίας» έγινε σε συνεργασία του
Ιστορικού Αρχείου Προσφυγικού Ελληνισμού (Ι.Α.Π.Ε.) και του Σώματος Ελλήνων
Προσκόπων Καλαμαριάς και αποτελεί απόδοση τιμής στους αδικοχαμένους προσκόπους
του Αϊδινίου, των Σωκίων και της Κάτω Παναγιάς.
Στη εκδήλωση, το Λεύκωμα θα παρουσιάσει ο Ομότιμος Καθηγητής του ΑΠΘ
και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΙΑΠΕ Ανανίας Τσιραμπίδης, ενώ η
ιστορικός του Ι.Α.Π.Ε. Μαρία Καζαντζίδου θα αναφερθεί στα θύματα των προσκόπων
της Μικρασιατικής καταστροφής. Την εκδήλωση θα πλαισιώσει η Χορωδία των παλαιών
Προσκόπων και Οδηγών.
Ιστορικά στοιχεία ίδρυσης Προσκοπισμού
Με τη λήξη του Πρώτου
Παγκοσμίου Πολέμου και την ήττα της Τουρκίας στην Κωνσταντινούπολη, τη Μικρά
Ασία και την Ανατολική Θράκη άρχισαν να αναπτύσσονται ομάδες προσκόπων. Τόσο
στις μεγάλες πόλεις όσο και στην ευρύτερη περιοχή αυτών, ο ενθουσιασμός και η
ταχύτητα με την οποία αναπτύσσονταν οι προσκοπικές ομάδες ήταν
πρωτοφανείς. Η ραγδαία εξάπλωση του
προσκοπισμού στις περιοχές αυτές οφείλεται στη δίψα των αλύτρωτων για συμμετοχή
σε οτιδήποτε έφερε το ελληνικό και το θρησκευτικό στοιχείο αλλά κυρίως στην
ύπαρξη οργανωμένων γυμναστικών συλλόγων σε όλες τις συνοικίες και τα προάστια
της Πόλης.
Στη Μικρά Ασία ο προσκοπισμός αρχίζει να οργανώνεται λίγους μήνες πριν
τη λήξη του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου (1914 – 1918) και ιδιαίτερα με την
απόβαση του Ελληνικού Στρατού στη Σμύρνη το Μάιο του 1919. Η ίδρυση ομάδων
πραγματοποιήθηκε με ταχύτατους ρυθμούς, γεγονός που οφείλονταν στον ενθουσιασμό
και στο αίσθημα ηθικού και εθνικού καθήκοντος που διακατείχε τους νέους της
περιοχής.
Σε ελάχιστο χρονικό
διάστημα στη Σμύρνη και στις γύρω
κωμοπόλεις, λειτουργούσαν συνολικά 63 προσκοπικές ομάδες. Οι πρόσκοποι των
ομάδων αυτών ασφαλώς και δεν έμειναν αμέτοχοι στις πολεμικές επιχειρήσεις.
Στα Σώκια, σημαντική στην ανάπτυξη του προσκοπισμού υπήρξε η συμβολή
του ιερέα Δημήτρη Οικονόμου ο οποίος με
τα πατριωτικά του κηρύγματα προέτρεπε τους νέους να ενταχθούν στον
προσκοπισμό.
Στην θρυλική πόλη Αϊδινίου στους πρώτους μήνες του 1919,
μετά την είσοδο του ελληνικού στρατού στη Σμύρνη λειτούργησαν τρεις προσκοπικές
ομάδες και ιδρύθηκε επίσης Τοπικός Προσωπικός Σύνδεσμος από ευυπόληπτους
πολίτες για ηθική στήριξη.
Τέλος, στην Κάτω Παναγιά το Μάιο του 1919, ιδρύθηκε προσκοπική ομάδα,
αποτελούμενη από 42 παιδιά η οποία από την ίδρυση της παρουσίασε έντονη
δραστηριότητα προκαλώντας αισθήματα περηφάνιας στους κατοίκους της
περιοχής. Οι πρόσκοποι ενθουσιώδεις και
με καμάρι παρήλαυναν στην πόλη τραγουδώντας εθνικά τραγούδια, που ενδυνάμωναν
τον πατριωτισμό των κατοίκων.