Εγώ απέχω, εσύ απέχεις, εμείς απέχουμε... αυτοί αποφασίζουν! του Κώστα Μπακατσή *
ΕΓΩ ΑΠΕΧΩ, ΕΣΥ ΑΠΕΧΕΙΣ, ΕΜΕΙΣ ΑΠΕΧΟΥΜΕ … ΑΥΤΟΙ ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΝ !
Ο ΣΥΡΙΖΑ συμμορφώνεται με το ΣΤΕ, καταργεί την ψηφοφορία των Εκπαιδευτικών για την επιλογή Διευθυντών/ντριων στα Σχολεία και την αντικαθιστά (επαναφέρει) με Συνέντευξη, σ’ ένα Υπηρεσιακό Συμβούλιο(ΠΥΣΠΕ) που αποτελούν 5-7 εκπαιδευτικοί, οι 2 εκλεγμένοι με υποχρεωτική καθολική ψηφοφορία ανά διετία.
Συντηρεί έτσι ένα μόνιμο μηχανισμό σώματος διευθυντικού που γυρνάει από σχολείο σε σχολείο και ... διοικεί. Ξένο κι ενίοτε εχθρικό απέναντι σε συνάδελφο και μορφωτικό Αγαθό. Πολλοί λίγοι από το Σώμα (έχουν μέχρι και ξεχωριστό Σύλλογο!) δεν πήραν μέρος στην αξιολόγηση του Μητσοτάκη, που στόχευε σε απολύσεις.
Η ψηφοφορία των εκπαιδευτικών, που ο ΣΥΡΙΖΑ θεσμοθέτησε το 2015, αγκαλιάστηκε από τη συντριπτική πλειοψηφία των Εκπαιδευτικών της Τάξης και καθόρισε τους νέους Διευθυντές των Σχολείων. Πολεμήθηκε όμως από τις κομματικές παρατάξεις κυρίως του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, οι οποίες παρά το γεγονός πως βγήκαν οι ίδιοι Διευθυντές σε ποσοστό 85%, είδαν πως έτσι χάνουν την πελατεία τους. Αφού εκλέγονται μόνοι τους, δεν έχουν ανάγκη ούτε το βουλευτή ούτε την παράταξη ούτε το Κόμμα. Κι άμα δεν τους έχουν ανάγκη, υπάρχει περίπτωση να υπακούουν και να εφαρμόζουν τις αποφάσεις που οι ίδιοι οι Δάσκαλοι κι οι Δασκάλες θα αποφασίζουμε σε ένα Σύλλογο Διδασκόντων, αναμορφωμένο και ισχυρό, όπως χρόνια απαιτούμε κι όπως υποσχέθηκε ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά … ξέχασε.
Έτσι από τη μια ο ΣΥΡΙΖΑ ανακαλύπτει ένα ερωτηματολόγιο που θα συμπληρώνουν μόνο οι μόνιμοι σε κάθε Σχολείο αποτιμώντας το έργο του υποψήφιου για να χρυσώσει το χάπι της επαναφοράς της Συνέντευξης. Από την άλλη οι κομματικές παρατάξεις για να εμποδίσουν ακόμα κι αυτό το κουτσουρεμένο μέτρο το βαφτίζουν … «αξιολόγηση». Καλούν τους εκπαιδευτικούς της Τάξης και της Πράξης να απέχουν. Δεν καλούν όμως και τους 2 εκλεγμένους στα Υπηρεσιακά συμβούλια να απέχουν. Αυτοί έχουν και λόγο και ψήφο.Η «αξιολόγηση» σταματάει φαίνεται στην αίθουσα του Σχολείου κι εξαερώνεται στα γραφεία και τους διαδρόμους των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης. Οι παρατάξεις της Αριστεράς από την δική τους μεριά θεωρούν καταδικαστέο ό,τι και να προτείνει η κυβέρνηση, αφού είναι γι αυτές η χειρότερη μετά τον εμφύλιο. Στελέχη τους όμως συμμετέχουν κανονικά ως υποψήφιοι διευθυντές κι άρα αξιολογητές. Οι ίδιες παρατάξεις που έμειναν άφωνες όταν ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος έδιωχνε το Φίλη από το Υπουργείο, όταν το ράσο κάνει ... τον Υπουργό.
Το Συνδικάτο για να είναι συνδικάτο κι όχι συνάθροιση κομματικών αντιπροσώπων, αν ήθελε να είναι συνεπές στον αγώνα του ενάντια στην τιμωρητική αξιολόγηση – απόλυση, θα μπορούσε, κατά τη γνώμη μου :
1 Να καταγγείλει την παρέμβαση του ΣΤΕ στον τρόπο ανάδειξης των Διευθυντών των Σχολείων και να επιδιώξει την επαναφορά της ψηφοφορίας
2 Να καταγγείλει την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για την διατήρηση του καθηκοντολογίου, την αποδυνάμωση του ρόλου των Διδασκόντων σε όφελος της απόλυτης δύναμης του Διευθυντή.
3 Να καλέσει τους Συλλόγους Διδασκόντων και τους αιρετούς στα Υπηρεσιακά Συμβούλια να βαθμολογήσουν με 0,1 όσους υποψήφιους αυτοαξιολογήθηκαν – αξιολογήθηκαν και αξιολόγησαν επί Μητσοτάκη και με ΑΡΙΣΤΑ 8 εκείνους που αρνήθηκαν, αψηφώντας τη δαμόκλειο σπάθη της Νέας Πασοκρατορίας.
4 Να προτείνει ένα αξιοκρατικό τρόπο ανάδειξης του Διευθυντή σε ένα Δημοκρατικό Σχολείο με πρόγραμμα, ωράριο, προγραμματισμό, αρχές και μορφωτικό Αγαθό σύμφωνα με πάγιες θέσεις του κλάδου.
Συντηρεί έτσι ένα μόνιμο μηχανισμό σώματος διευθυντικού που γυρνάει από σχολείο σε σχολείο και ... διοικεί. Ξένο κι ενίοτε εχθρικό απέναντι σε συνάδελφο και μορφωτικό Αγαθό. Πολλοί λίγοι από το Σώμα (έχουν μέχρι και ξεχωριστό Σύλλογο!) δεν πήραν μέρος στην αξιολόγηση του Μητσοτάκη, που στόχευε σε απολύσεις.
Η ψηφοφορία των εκπαιδευτικών, που ο ΣΥΡΙΖΑ θεσμοθέτησε το 2015, αγκαλιάστηκε από τη συντριπτική πλειοψηφία των Εκπαιδευτικών της Τάξης και καθόρισε τους νέους Διευθυντές των Σχολείων. Πολεμήθηκε όμως από τις κομματικές παρατάξεις κυρίως του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, οι οποίες παρά το γεγονός πως βγήκαν οι ίδιοι Διευθυντές σε ποσοστό 85%, είδαν πως έτσι χάνουν την πελατεία τους. Αφού εκλέγονται μόνοι τους, δεν έχουν ανάγκη ούτε το βουλευτή ούτε την παράταξη ούτε το Κόμμα. Κι άμα δεν τους έχουν ανάγκη, υπάρχει περίπτωση να υπακούουν και να εφαρμόζουν τις αποφάσεις που οι ίδιοι οι Δάσκαλοι κι οι Δασκάλες θα αποφασίζουμε σε ένα Σύλλογο Διδασκόντων, αναμορφωμένο και ισχυρό, όπως χρόνια απαιτούμε κι όπως υποσχέθηκε ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά … ξέχασε.
Έτσι από τη μια ο ΣΥΡΙΖΑ ανακαλύπτει ένα ερωτηματολόγιο που θα συμπληρώνουν μόνο οι μόνιμοι σε κάθε Σχολείο αποτιμώντας το έργο του υποψήφιου για να χρυσώσει το χάπι της επαναφοράς της Συνέντευξης. Από την άλλη οι κομματικές παρατάξεις για να εμποδίσουν ακόμα κι αυτό το κουτσουρεμένο μέτρο το βαφτίζουν … «αξιολόγηση». Καλούν τους εκπαιδευτικούς της Τάξης και της Πράξης να απέχουν. Δεν καλούν όμως και τους 2 εκλεγμένους στα Υπηρεσιακά συμβούλια να απέχουν. Αυτοί έχουν και λόγο και ψήφο.Η «αξιολόγηση» σταματάει φαίνεται στην αίθουσα του Σχολείου κι εξαερώνεται στα γραφεία και τους διαδρόμους των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης. Οι παρατάξεις της Αριστεράς από την δική τους μεριά θεωρούν καταδικαστέο ό,τι και να προτείνει η κυβέρνηση, αφού είναι γι αυτές η χειρότερη μετά τον εμφύλιο. Στελέχη τους όμως συμμετέχουν κανονικά ως υποψήφιοι διευθυντές κι άρα αξιολογητές. Οι ίδιες παρατάξεις που έμειναν άφωνες όταν ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος έδιωχνε το Φίλη από το Υπουργείο, όταν το ράσο κάνει ... τον Υπουργό.
Το Συνδικάτο για να είναι συνδικάτο κι όχι συνάθροιση κομματικών αντιπροσώπων, αν ήθελε να είναι συνεπές στον αγώνα του ενάντια στην τιμωρητική αξιολόγηση – απόλυση, θα μπορούσε, κατά τη γνώμη μου :
1 Να καταγγείλει την παρέμβαση του ΣΤΕ στον τρόπο ανάδειξης των Διευθυντών των Σχολείων και να επιδιώξει την επαναφορά της ψηφοφορίας
2 Να καταγγείλει την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για την διατήρηση του καθηκοντολογίου, την αποδυνάμωση του ρόλου των Διδασκόντων σε όφελος της απόλυτης δύναμης του Διευθυντή.
3 Να καλέσει τους Συλλόγους Διδασκόντων και τους αιρετούς στα Υπηρεσιακά Συμβούλια να βαθμολογήσουν με 0,1 όσους υποψήφιους αυτοαξιολογήθηκαν – αξιολογήθηκαν και αξιολόγησαν επί Μητσοτάκη και με ΑΡΙΣΤΑ 8 εκείνους που αρνήθηκαν, αψηφώντας τη δαμόκλειο σπάθη της Νέας Πασοκρατορίας.
4 Να προτείνει ένα αξιοκρατικό τρόπο ανάδειξης του Διευθυντή σε ένα Δημοκρατικό Σχολείο με πρόγραμμα, ωράριο, προγραμματισμό, αρχές και μορφωτικό Αγαθό σύμφωνα με πάγιες θέσεις του κλάδου.
Σε κάθε άλλη περίπτωση η ΔΟΕ απλά επιβεβαιώνει πώς υποκριτικά στέκεται απέναντι στο Νόμο. Θέλει να δώσει τη χαριστική βολή στην απαξίωση του Εκπαιδευτικού της Τάξης και της Πράξης. Μαζί με την Κυβέρνηση και τους αξιοσέβαστους Δικαστές δεν επιτρέπουν ούτε λόγο ούτε άποψη στα συνήθη υποζύγια, στους κωπηλάτες της γαλέρας.
Από το Σεπτέμβρη θα ξεκινήσει η αληθινή αξιολόγηση, η Τροϊκανική. Η ΔΟΕ προτιμά ως Διευθυντές όσους θα αξιολογηθούν και όσους θα αξιολογήσουν όπως έκαναν επί Μητσοτάκη. Μήπως, λοιπόν, έχουμε πάρα πολλούς λόγους που στα Σχολεία ακούμε, διαβάζουμε για αποφάσεις του Δ.Σ. της ΔΟΕ και γελάμε; Μήπως είναι καιρός να ξαναστήσουμε μαχητικά συνδικάτα καταργώντας τα κομματικά επιτελεία και τα προσωπικά καπετανάτα;
Από το Σεπτέμβρη θα ξεκινήσει η αληθινή αξιολόγηση, η Τροϊκανική. Η ΔΟΕ προτιμά ως Διευθυντές όσους θα αξιολογηθούν και όσους θα αξιολογήσουν όπως έκαναν επί Μητσοτάκη. Μήπως, λοιπόν, έχουμε πάρα πολλούς λόγους που στα Σχολεία ακούμε, διαβάζουμε για αποφάσεις του Δ.Σ. της ΔΟΕ και γελάμε; Μήπως είναι καιρός να ξαναστήσουμε μαχητικά συνδικάτα καταργώντας τα κομματικά επιτελεία και τα προσωπικά καπετανάτα;
*Μπακατσής Κώστας, Εκλεγμένος Διευθυντής στο 4ο Δ.Σχ. Σταυρούπολης