Δήλωση-απάντηση της Υφυπουργού κας Μαρίας Κόλλια-Τσαρουχά σε δημοσιεύματα για τις ευθύνες για τα προβλήματα υδροδότησης της Θεσσαλονίκης
Θεσσαλονίκη, 12 Απριλίου 2018
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Η Υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης) κα Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά, απαντά με δήλωσή της, σήμερα Πέμπτη 12 Απριλίου 2018, σε δημοσιεύματα σχετικά με τα προβλήματα υδροδότησης που αντιμετώπισε η Θεσσαλονίκη τις προηγούμενες εβδομάδες.
Η δήλωση της Υφυπουργού είναι:
«Με θλίψη μου διαπίστωσα για ακόμη μια φορά αυτές τις ημέρες την προσπάθεια υπευθύνων των προηγούμενων κυβερνήσεων να διαστρεβλώσουν την αλήθεια και να αποποιηθούν τη ουσιαστική τους ευθύνη για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η χώρα μας.
Αναφέρομαι σε πρόσφατo άρθρο που παραθέτει μια σειρά έωλων "επιχειρημάτων" προσπαθώντας να επιρρίψει τις πλήρεις πολιτικές ευθύνες για τα πρόσφατα προβλήματα υδροδότησης της Θεσσαλονίκης στη σημερινή κυβέρνηση και στην παρούσα διοίκηση της ΕΥΑΘ και να αποκρύψει την ευθύνη προηγούμενων διοικήσεων και ειδικότερα της κυβέρνησης Σαμαρά που κατέδειξα με προηγούμενη δήλωσή μου.
Πρόκειται για "επιχειρήματα" που επαναλαμβάνουν τη δυστυχώς συνηθισμένη πλέον τακτική της χρήσης ανακριβειών και διαστρεβλώσεων για μικροπολιτικά επικοινωνιακά οφέλη. Ως επικεφαλής του ΥΜΑΘ που είναι εποπτεύων φορέας της ΕΥΑΘ, είναι υποχρέωσή μου να απαντήσω με γεγονότα.
1) "ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ": "Το έργο της επέκτασης της Εγκατάστασης Επεξεργασίας Νερού Θεσσαλονίκης (ΕΕΝΘ) ανακλήθηκε από τον κύριο Σπίρτζη".
Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Πρόκειται για διαστρέβλωση της αλήθειας. Το έργο, προϋπολογισμού 36.500.000 ευρώ, είχε ουσιαστικά και τυπικά σταματήσει στις 28.07.2014, όταν με την υπ' αριθμόν 128951 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ κ. Σωκράτη Αλεξιάδη, απεντάχθηκε από το ΠΕΠ. Έκτοτε, δεν έγινε καμία ενέργεια ή προσπάθεια από την Κυβέρνηση Σαμαρά προκειμένου να χρηματοδοτήσει ή να υλοποιήσει αυτό το τόσο ζωτικής σημασίας έργο για την Θεσσαλονίκη, παρά το γεγονός ότι ήδη από το έτος 2004 είχε επισημανθεί το πρόβλημα υδροδότησης και το έτος 2011 είχε εγκριθεί η σχετική μελέτη.
Ο κ. Σπίρτζης στις 29/3/2017 υπέγραψε μόνο την τυπική ανάκληση του διαγωνισμού. Αυτό έγινε για να ξεκινήσει νέος διαγωνισμός, καθώς είχε λήξει ο χρόνος ισχύος των προσφορών που είχαν υποβάλει οι συμμετέχοντες στον προηγούμενο διαγωνισμό και είχαν πραγματοποιηθεί σημαντικές αλλαγές του νομικού πλαισίου ανάθεσης και εκτέλεσης των συμβάσεων δημοσίων έργων. Η πράξη Σπίρτζη ήταν λοιπόν αναγκαία για να σταματήσει η υπάρχουσα διοικητική εκκρεμότητα, για να γίνουν οι αναγκαίες τροποποιήσεις στη μελέτη προκειμένου να αντιμετωπιστούν περαιτέρω προβλήματα και ελλείψεις που διαπιστώθηκαν από την ΕΥΑΘ και να τύχουν επικαιροποίησης και ανάλογης προσαρμογής τα τεύχη δημοπράτησης, ώστε να προχωρήσει εκ νέου το έργο.
2) "ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ": "Η διοίκηση της ΕΥΑΘ ανακάλυψε το πρόβλημα μόλις τον Μάρτιο του 2017. Η επικαιροποίηση που η ίδια επικαλείται διήρκησε από τη σημερινή κυβέρνηση τρία χρόνια".
Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Ήδη το Σεπτέμβριο του 2016, η ΕΥΑΘ ΑΕ είχε εκπονήσει το "Επιχειρησιακό Σχέδιο Διαχείρισης - Διανομής νερού ύδρευσης περιοχής αρμοδιότητας ΕΥΑΘ ΑΕ" και ενέκρινε και ενέταξε την υλοποίησή του έργου επέκτασης της Εγκατάστασης Επεξεργασίας Νερού Θεσσαλονίκης, στο στρατηγικό - επιχειρησιακό σχέδιο της. Η διάθεση της μελέτης στην ΕΥΑΘ έγινε το Μάρτιο του 2017 από Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μετά από προηγούμενο σχετικό αίτημα της ΕΥΑΘ, το οποίο θεμελιώθηκε κατόπιν σχετικής διερεύνησης και διαβουλεύσεων με το Υπουργείο Υποδομών και κατόπιν της παραχώρησης της μελέτης με την απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Συνεπώς, μόνο ολιγωρία και άγνοια δεν μπορεί να καταλογιστεί στην παρούσα Διοίκηση της ΕΥΑΘ ΑΕ.
3) "ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ": "Η απένταξη από ένα πρόγραμμα δεν σημαίνει ότι χάνεται η δυνατότητα εύρεσης άλλης χρηματοδότησης, όπως αποδεικνύεται από την πρόσφατη αίτηση της ΕΥΑΘ για ένταξη του έργου στα ΠΕΠ".
Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Καταρχάς, αυτό ισχύει και για την περίοδο της ματαίωσης και απένταξης του έργου από την προηγούμενη κυβέρνηση καταδεικνύοντας, άμεσα, τις ευθύνες της κυβέρνησης Σαμαρά, η οποία αν και αποφάσισε την απένταξη του έργου, δεν φρόντισε να βρει άλλους πόρους για τη χρηματοδότηση του. Εξυπακούεται ότι αν είχε προχωρήσει η συγκεκριμένη χρηματοδότηση από το ΠΕΠ, ήδη από το έτος 2014, το έργο θα είχε ήδη υλοποιηθεί και η Θεσσαλονίκη δεν θα έμενε χωρίς νερό!
Η απένταξη από ένα πρόγραμμα σαφώς και δεν σημαίνει ότι χάνεται η εύρεση άλλης χρηματοδότησης, σε κάθε περίπτωση όμως σημαίνει ότι χάνεται η δυνατότητα χρηματοδότησης από το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Το μόνο βέβαιο είναι ότι με ενέργειες της παρούσας Διοίκησης της ΕΥΑΘ ΑΕ και τη σύμφωνη γνώμη και στήριξη των αρμόδιων υπουργών, οι ενέργειες που απαιτούνται για τη χρηματοδότηση και υλοποίηση του έργου πραγματοποιήθηκαν και προχωράνε σε γρήγορους ρυθμούς, προκειμένου η Θεσσαλονίκη να επιλύσει οριστικά το πρόβλημα υδροδότησης της.
4) "ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ": "Γνωρίζει η ΥΜΑΘ ότι η εισηγμένη στο χρηματιστήριο ΕΥΑΘ δεν πληρώνει ούτε ευρώ για τον φυσικό πόρο που λέγεται νερό και προμηθεύεται από το ελληνικό δημόσιο;"
Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Εκείνοι που επικαλούνται το παραπάνω, ειδικά καθώς έχουν θητεύσει σε σχετικές θέσεις του ελληνικού κράτους, θα έπρεπε να γνωρίζουν ότι με βάση την σύμβαση μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου, της ΕΥΑΘ ΠΑΓΙΩΝ και της ΕΥΑΘ ΑΕ, η τελευταία καταβάλει το ποσό των 1.467.000€ σε ετήσια βάση για το κόστος του αδιύλιστου νερού και 440.000€ για τα λειτουργικά έξοδα της ΕΥΑΘ ΠΑΓΙΩΝ.
Στα παραπάνω επιχειρήματα, είναι δυστυχώς φανερή η έλλειψη υπευθυνότητας και γνώσης. Η χρήση ανακριβειών ή μη ελεγμένων πληροφοριών για μικροπολιτικούς σκοπούς, ειδικά αν γίνεται εσκεμμένα, ζημιώνει το δημοκρατικό μας πολίτευμα και χαμηλώνει το επίπεδο της ασκούμενης πολιτικής. Είναι εξαιρετικά δυσάρεστο τέτοιες τακτικές να χρησιμοποιούνται όλο και πιο συχνά από την Αντιπολίτευση και ειδικότερα από σημερινά στελέχη της ιστορικής παράταξης της ΝΔ, που κάποτε εργαζόταν για την πρόοδο και το κοινό συμφέρον και τοποθετούσε υπεύθυνα την Ελλάδα στο μοντέρνο κόσμο.Η ευθύνη εκείνων που σήμερα διαβρώνουν την ιστορία της, κάθεται βαριά στους ώμους τους».