Κίνητρα για στρατηγικές επενδύσεις


Νέο θεσμικό πλαίσιο στρατηγικών επενδύσεων, που έρχεται να αντιμετωπίσει τις δυστοκίες του υφιστάμενου νόμου και να δώσει αναπτυξιακή ώθηση, θα έχει η Ελλάδα από τον Μάρτιο του 2019.
Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομίας, που θα είναι σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τη μεθεπόμενη Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου, προβλέπει ταχεία αδειοδότηση εντός 45 ημερών, επιδότηση μισθολογικού κόστους, φορολογικές απαλλαγές, σταθερό φορολογικό συντελεστή για 12 έτη από την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου αλλά και φοροαπαλλαγές και αναγκαστικές απαλλοτριώσεις.
Προβλέπεται, εξάλλου, ότι όλες οι απαραίτητες άδειες των επενδυτικών σχεδίων θα πρέπει να εκδίδονται εντός 3 ετών. Ωστόσο, τα κίνητρα αίρονται σε περίπτωση που δεν τηρηθούν οι όροι υλοποίησης της επένδυσης και υπάρξει οριστικός αποχαρακτηρισμός της ως «στρατηγικής».
Με το σχέδιο νόμου εξάλλου οι επενδύσεις κατατάσσονται σε πέντε κατηγορίες με βάση το ύψος της επένδυσης αλλά και τον αριθμό των θέσεων εργασίας που δημιουργούνται. Ειδικότερα:
1) Στρατηγικές επενδύσεις 1: δημιουργούν τουλάχιστον 150 νέες θέσεις εργασίας ή ο συνολικός προϋπολογισμός είναι άνω των 100 εκατ. ευρώ.
2) Στρατηγικές επενδύσεις 2: δημιουργούν τουλάχιστον 100 νέες θέσεις εργασίας ή ο συνολικός προϋπολογισμός είναι άνω των 40 εκατ. ευρώ. Ωστόσο αν πρόκειται για τον τομέα της βιομηχανίας οι θέσεις εργασίας πρέπει να είναι τουλάχιστον 75 ή ο προϋπολογισμός άνω των 30 εκατ. ευρώ. Στην περίπτωση που οι επενδύσεις γίνονται εντός Βιομηχανικών Περιοχών (ΒΙ.ΠΕ.) ο πήχης χαμηλώνει σε τουλάχιστον 50 θέσεις εργασίας ή σε τουλάχιστον 25 εκατ. ευρώ συνολικό προϋπολογισμό.
3) Εμβληματικές επενδύσεις: υλοποιούνται από διακεκριμένες, διεθνούς φήμης νομικές οντότητες που κατατάσσονται στις πρώτες θέσεις παγκοσμίως στον κλάδο τους.
4) Στρατηγικές επενδύσεις ταχείας αδειοδότησης: δημιουργούν τουλάχιστον 20 νέες θέσεις εργασίας, των οποίων ο συνολικός προϋπολογισμός είναι άνω των 20 εκατ. ευρώ.
5) Αυτοδίκαια εντασσόμενες στρατηγικές επενδύσεις: οι επενδύσεις του Ν. 3389/2005 «Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα», που έχουν εγκριθεί από τη Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ και έχουν υπαχθεί στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI), και οι επενδύσεις του άρθρου 8 του Ν. 4271/2014 για τα «Ευρωπαϊκά Ενεργειακά Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος – Projects of Common Interest (PCI)».
Σε ό,τι αφορά τα κίνητρα και ειδικότερα τα φορολογικά:
Το δικαίωμα χρήσης του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής θεμελιώνεται με την υλοποίηση του 25% της επένδυσης, ενώ ο φορέας μπορεί να αξιοποιήσει το σύνολο της φορολογικής απαλλαγής που δικαιούται εντός 15 ετών και όχι σε λιγότερο των 5 φορολογικών ετών από το έτος θεμελίωσης του δικαιώματος χρήσης του κινήτρου.
Το ποσό της φορολογικής απαλλαγής υπολογίζεται ως εξής: για συνολικό προϋπολογισμό 30 εκατ. ευρώ το ποσό της ενίσχυσης ανέρχεται κατ’ ανώτατο όριο σε 7,5 εκατ. ευρώ ευρώ. Για το μέρος του προϋπολογισμού από 30 - 35 εκατ. ευρώ το ποσό ενίσχυσης υπολογίζεται στο 80% της δικαιούμενης απαλλαγής φόρου. Για το μέρος του προϋπολογισμού από 35 - 40 εκατ. ευρώ το ποσό ενίσχυσης υπολογίζεται στο 60% της δικαιούμενης απαλλαγής φόρου και φτάνει στο 10% για το μέρος του προϋπολογισμού από 50 εκατ. ευρώ έως 100 εκατ. ευρώ. Για το μέρος του προϋπολογισμού που υπερβαίνει τα 100.000.000 ευρώ δεν παρέχεται απαλλαγή φόρου.
Επίσης προβλέπεται σταθερός φορολογικός συντελεστής για 12 έτη από την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου.
Σε ό,τι αφορά τις δαπάνες προβλέπεται η χορήγηση ενισχύσεων δαπανών για την πρόσληψη εργαζομένων σε μειονεκτική θέση και ατόμων με αναπηρία, καθώς και δαπανών για προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης αλλά και χορήγηση ενίσχυσης μισθολογικού κόστους.
Η ελληνική οικονομία θα πρέπει να τρέξει με υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια ώστε να αυξηθεί το ΑΕΠ, το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, να υπάρξει ουσιαστική μείωση της ανεργίας και αναστροφή του brain drain. Ωστόσο, για να μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη και μάλιστα βιώσιμη και όχι απλά για μεγέθυνση, το αναπτυξιακό μοντέλο δεν μπορεί να στηριχτεί απλώς στην κατανάλωση αλλά σε επενδύσεις, με ποιοτικά χαρακτηριστικά.
Οι στρατηγικές επενδύσεις θα πρέπει να υποστηρίζουν την αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας, με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές τις Εθνικής Στρατηγικής για την Ανάπτυξη. Ετσι, ο νέος νόμος που φέρνει το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης στοχεύει στο να είναι πιο ελκυστικός και αποτελεσματικός για τους επενδυτές, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα ασφαλή, διαφανή και ταχύτερη διαδικασία.
Αλλά και να διασφαλίσει με τον μέγιστο δυνατό τρόπο το δημόσιο συμφέρον, με την προσέλκυση επενδύσεων σε όλους τους κλάδους της οικονομίας που θα εξασφαλίσουν τη μεγαλύτερη δυνατή διάχυση των ωφελειών στην κοινωνία και την οικονομία.
Στο πλαίσιο αυτό θεσπίζεται διαδικασία οργανωμένης ψηφιακής διαβούλευσης, ώστε να μπορούν να εκφράζουν την άποψή τους όλοι οι έχοντες έννομο συμφέρον σχετικά με την υλοποίηση τέτοιας μεγάλης βαρύτητας επενδύσεων.
Είναι εξάλλου χαρακτηριστικό ότι στα 8 χρόνια εφαρμογής του υφιστάμενου νόμου (Ν. 3894/2010) έχουν υπαχθεί μόλις 15 επενδυτικά σχέδια. Τα 10 από αυτά «μπήκαν» στον νόμο στο διάστημα 2010-2015, όμως μόλις 2 βρίσκονται σε εξέλιξη την τελευταία τριετία. Από το 2015 και μετά τα περισσότερα έργα βρίσκονται στη φάση της αδειοδότησης.
Εξαλλου η «αρχιτεκτονική» του νόμου αφορούσε στην πράξη συγκεκριμένους κλάδους (τουριστικό και εμπορικό estate, ενέργεια).
Ο νέος νόμος έρχεται να αντιμετωπίσει την αοριστία και την ασάφεια σε πολλές διατάξεις του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου που παρείχε περιορισμένη θεσμική ασφάλεια τόσο στους υποψήφιους επενδυτές όσο και στη διοίκηση.


Πηγή: www.efsyn.gr


Το avatonpress.gr είναι ανεξάρτητο ενημερωτικό site και στηρίζεται μόνο σε σας. Κάνοντας κλικ στις διαφημίσεις μας βοηθάτε να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας! Ευχαριστούμε εκ των προτέρων!

Σχολίασε κι εσύ!