Γ. Αρβανιτίδης: Κίνδυνος ακύρωσης επενδυτικών σχεδίων ΑΠΕ από Υπουργικές Αποφάσεις που εκδίδονται και από άλλες που καθυστερούν
Κίνδυνος ακύρωσης επενδυτικών σχεδίων ΑΠΕ από Υπουργικές Αποφάσεις που εκδίδονται
και από άλλες που καθυστερούν
Ερώτηση προς τους Υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κατέθεσε ο Γιώργος Αρβανιτίδης, Βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης και Υπεύθυνος Περιβάλλοντος και Ενέργειας του Κινήματος Αλλαγής, αναφορικά με το ζήτημα που έχει προκύψει με τα εκκρεμή αιτήματα για σύνδεση που έχουν υποβάλλει επενδυτές στο ΔΕΔΔΗΕ και τις νέες προτεραιότητες εξέτασής τους.
Συγκεκριμένα, ο κ. Αρβανιτίδης αναφέρεται στο παράδοξο που έχει προκύψει μετά την από 20 Μαρτίου 2020 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΦΕΚ Β/940/20.3.2020), η οποία αναδρομικά επιβάλλει νέα σειρά εξέτασης των εκκρεμών αιτημάτων, γεγονός που οδηγεί σε αδιέξοδο πολλούς επενδυτές, καθώς ήδη έχουν προχωρήσει σε αγορές αγροτεμαχίων για να υλοποιήσουν τα έργα τους αλλά και σε σειρά πολλών άλλων εξόδων και οι οποίοι έδειξαν εμπιστοσύνη στο ισχύον νομικό πλαίσιο και τώρα έρχονται αιφνιδίως αντιμέτωποι με μία απόφαση, η οποία έχοντας αναδρομικό χαρακτήρα, μπορεί να ακυρώσει τις επενδύσεις τους.
Όπως χαρακτηριστικά τονίζει στην ερώτησή του ο κ. Αρβανιτίδης, η εν λόγω απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας δημιουργεί κατάφορες αδικίες, σε αρκετές περιοχές της χώρας, όπως π.χ. στη Βόρειο Ελλάδα, όπου ο ΔΕΔΔΗΕ Μακεδονίας Θράκης, εφαρμόζοντας το προηγούμενο νομικό πλαίσιο εξέτασε εκκρεμή αιτήματα όρων σύνδεσης Ενεργειακών Κοινοτήτων που είχαν υποβληθεί μέχρι και τις 5 περίπου Δεκεμβρίου 2019. Παράλληλα όμως, και ορθά, εξέτασε και κάποια μεμονωμένα αιτήματα με ημερομηνία υποβολής αρχών Ιανουαρίου 2020, καθώς ήταν βολικά στην εξέτασή τους και οδηγούσαν στην δημιουργία νέων αποκλειστικών γραμμών. Με την έκδοση όμως της απόφασης του Υφυπουργού και την αναδρομική της εφαρμογή, οδηγηθήκαμε στο παράδοξο να μην εξεταστούν τα εκκρεμή αιτήματα Ενεργειακών Κοινοτήτων μετά τις 5 Δεκεμβρίου 2019 και να έχουν έτσι εξεταστεί αιτήματα πολύ μεταγενέστερα, επειδή έτσι βόλευε τον ΔΕΔΔΗΕ. Όλη αυτή η κατάσταση, πέραν του ότι συνιστά τεράστια αδικία, επιπλέον επιφέρει για μία ακόμη φορά πλήγμα στην αξιοπιστία της Ελληνικής Πολιτείας, τη στιγμή μάλιστα που ο Πρωθυπουργός καθιστά σαφές ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι ένα σταθερό και ελκυστικό οικονομικό και νομικό περιβάλλον για τους δυνητικούς επενδυτές.
Παράλληλα, προβληματισμό προκαλεί η μεγάλη καθυστέρηση έκδοσης ΚΥΑ που θα καθορίζει τις σχετικές διαδικασίες εγκατάστασης Φωτοβολταϊκών Σταθμών (Φ/Β) σε γη υψηλής παραγωγικότητας και η οποία βάσει του Ν.4613/2019 έπρεπε να έχει εκδοθεί μέχρι τις 4 Φεβρουαρίου 2020, με αποτέλεσμα να υπάρχουν αιτήματα στο ΔΕΔΔΗΕ τα οποία δεν μπορούν να λάβουν τη σχετική βεβαίωση ένταξής τους στο απαιτούμενο 1%, καθαρά με ευθύνη των δύο συναρμόδιων Υπουργείων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Με δεδομένη την ανωτέρω κατάσταση, ο κ. Αρβανιτίδης έθεσε στους αρμόδιους Υπουργούς το ζήτημα άμεσης ανάγκης επανεξέτασης, τουλάχιστον, της αναδρομικής ισχύος της σχετικής ΥΑ και ορισμού ως έναρξης εφαρμογής των ρυθμίσεών της από της δημοσιεύσεως στο ΦΕΚ, άλλως από 1-3-2020, μήνα κατά τον οποίο εκδόθηκε η εν λόγω ΥΑ, ώστε να υπάρξει ομαλή αξιολόγηση των μέχρι τότε αιτημάτων, ενώ τέλος, ζητά και σαφή χρονικό προσδιορισμό αναφορικά με την έκδοση της ΚΥΑ που θα καθορίζει τις σχετικές διαδικασίες για τους Φ/Β Σταθμούς σε γη υψηλής παραγωγικότητας που προβλεπόταν από τον Ν.4613/2019 και η οποία έπρεπε να έχει εκδοθεί ήδη από τις 4 Φεβρουαρίου 2020.
Αναλυτικά το πλήρες κείμενο της Ερώτησης έχει ως εξής:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους Υπουργούς
- Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κ. Χατζηδάκη
- Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Μ. Βορίδη
Θέμα: Προτεραιότητα Ενεργειακών Κοινοτήτων και κίνδυνος ακύρωσης επενδυτικών σχεδίων.
Κύριοι Υπουργοί,
Με την απόφαση της 20η Μαρτίου 2020 του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΦΕΚ Β/940/20.3.2020) καθορίζονται νέες προτεραιότητες εξέτασης αναφορικά με τα εκκρεμή αιτήματα προσφορών όρων σύνδεσης που έχουν υποβάλλει οι επενδυτές στο ΔΕΔΔΗΕ.
Πιο συγκεκριμένα, η απόλυτη προτεραιότητα των Ενεργειακών Κοινοτήτων στην εξέταση των αιτημάτων, η οποία είχε καθιερωθεί με τον Ν.4513/2018 καταργείται και αντικαθίσταται από προτεραιότητα μόλις ενός μηνός. Το παράδοξο όμως είναι ότι η ισχύς της ΥΑ έχει αναδρομικό χαρακτήρα, καθώς επιβάλει νέα σειρά εξέτασης των εκκρεμών αιτημάτων και δεν έχει ισχύ από την ημέρα δημοσίευσής της σε ΦΕΚ. Το γεγονός αυτό, όπως καταλαβαίνετε, οδηγεί σε αδιέξοδο πολλούς επενδυτές, καθώς ήδη έχουν προχωρήσει σε αγορές αγροτεμαχίων για να υλοποιήσουν τα έργα τους αλλά και σε σειρά πολλών άλλων εξόδων (παράβολα, μηχανικοί, κλπ) και οι οποίοι έδειξαν εμπιστοσύνη στο ισχύον νομικό πλαίσιο και τώρα έρχονται αιφνιδίως αντιμέτωποι με μία απόφαση, η οποία έχοντας αναδρομικό χαρακτήρα, μπορεί να ακυρώσει τις επενδύσεις τους.
Για μία ακόμη φορά πλήττεται με τον τρόπο αυτό η αξιοπιστία της Ελληνικής Πολιτείας, τη στιγμή μάλιστα που ο Πρωθυπουργός καθιστά σαφές ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η δημιουργία ενός σταθερού και ελκυστικού οικονομικού και νομικού περιβάλλοντος για τους δυνητικούς επενδυτές.
Η εν λόγω απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας δημιουργεί κατάφορες αδικίες, σε αρκετές περιοχές της χώρας, όπως π.χ. στη Βόρειο Ελλάδα, όπου ο ΔΕΔΔΗΕ Μακεδονίας Θράκης, εφαρμόζοντας το προηγούμενο νομικό πλαίσιο εξέτασε εκκρεμή αιτήματα όρων σύνδεσης Ενεργειακών Κοινοτήτων που είχαν υποβληθεί μέχρι και τις 5 περίπου Δεκεμβρίου 2019. Παράλληλα, και ορθά, εξέτασε και κάποια μεμονωμένα αιτήματα με ημερομηνία υποβολής αρχών Ιανουαρίου 2020, καθώς ήταν βολικά στην εξέτασή τους και οδηγούσαν στην δημιουργία νέων αποκλειστικών γραμμών. Με την έκδοση όμως της απόφασης του Υφυπουργού και την αναδρομική της εφαρμογή, οδηγηθήκαμε στο παράδοξο να μην εξεταστούν τα εκκρεμή αιτήματα Ενεργειακών Κοινοτήτων μετά τις 5 Δεκεμβρίου 2019 και να έχουν έτσι εξεταστεί αιτήματα πολύ μεταγενέστερα, επειδή έτσι βόλευε τον ΔΕΔΔΗΕ. Όπως αντιλαμβάνεστε πρόκειται για μία τεράστια αδικία.
Πέραν αυτού, από τις 4 Δεκεμβρίου 2019 έχει ψηφιστεί ο νόμος περί εγκατάστασης Φ/Β Σταθμών σε γη υψηλής παραγωγικότητας (Ν.4613/2019), πλην όμως δεν έχει εκδοθεί η ΚΥΑ που θα καθορίζει τις σχετικές διαδικασίες και η οποία βάσει του σχετικού νόμου έπρεπε να έχει εκδοθεί εντός 2 μηνών, δηλαδή, μέχρι τις 4 Φεβρουαρίου 2020.
Αυτό οδήγησε στο να υπάρχουν κατατεθειμένα αιτήματα στο ΔΕΔΔΗΕ που αφορούν σε γη υψηλής παραγωγικότητας και για τα οποία δεν μπορεί να εκδοθούν ΠΠΔ από τις Διευθύνσεις Περιβάλλοντος προκειμένου να κατατεθούν στο ΔΕΔΔΗΕ και κατ’ επέκταση να εξεταστούν, αφού δεν μπορούν να λάβουν τη βεβαίωση της ένταξής τους στο 1%, καθαρά με ευθύνη των δύο συναρμόδιων υπουργείων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Αγροτικής Ανάπτυξης.
Όπως αντιλαμβάνεστε, οι επενδυτές αυτοί έχουν εγκλωβιστεί από την κωλυσιεργία των δύο Υπουργείων, ενώ σε συνδυασμό και με την Απόφαση του Υφυπουργού Ενέργειας για αλλαγή των προτεραιοτήτων εξέτασης χάνουν τη σειρά στην εξέταση των αιτημάτων τους, με αποκλειστική ευθύνη και πάλι των δύο συναρμόδιων υπουργείων. Εάν όμως τα δύο συναρμόδια Υπουργεία είχαν ανταπεξέλθει στις διορίες του νόμου που οι ίδιοι ψηφίσατε, τότε πιθανότατα τα αιτήματα κάποιων εξ αυτών θα είχαν ήδη εξεταστεί.
Για τους λόγους αυτούς ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί
- Προτίθεστε να επανεξετάσετε -τουλάχιστον- την αναδρομική ισχύ της απόφασης του Υφυπουργού Ενέργειας και Περιβάλλοντος και να ορίσετε την έναρξη εφαρμογής των ρυθμίσεών της από τη δημοσίευσή της στο ΦΕΚ ;
- Σε περίπτωση που αυτό δεν είναι εφικτό, προτίθεστε να ορίσετε την έναρξη ισχύος των ρυθμίσεών της για τα εκκρεμή αιτήματα προσφοράς όρων σύνδεσης από 01/03/2020, μήνα κατά τον οποίο εκδόθηκε η ΥΑ, προκειμένου να ολοκληρωθεί ομαλά τουλάχιστον η αξιολόγηση των μέχρι τότε αιτημάτων ;
- Πότε προτίθεστε να εκδώσετε την ΚΥΑ που θα καθορίζει τις σχετικές διαδικασίες για τους Φ/Β Σταθμούς σε γη υψηλής παραγωγικότητας που προβλεπόταν από τον Ν.4613/2019 να έχει εκδοθεί μέχρι τις 4 Φεβρουαρίου 2020 ;