Δώρα Αυγέρη: «Κοίτα ποιος μιλά για αξιολόγηση! Αυτός που δεν αξιολογεί τον ίδιο και τους υπουργούς του και δεν λογοδοτεί για το πόθεν έσχες του!»
«Κοίτα ποιος μιλά για αξιολόγηση! Αυτός που δεν αξιολογεί τον ίδιο και τους υπουργούς του και δεν λογοδοτεί για το πόθεν έσχες του!»
Ομιλία Δώρας Αυγέρη στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο για την Παιδεία
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Εικάζω ότι αν ήμασταν σε κάποια άλλη ευρωπαϊκή χώρα, από αυτές που θεωρούμε ως υποδείγματα εξαιρετικών πολιτικών συστημάτων και υψηλής πολιτικής κουλτούρας, δεν θα συζητούσαμε σήμερα αυτό εδώ το νομοσχέδιο.
Γιατί, απλά ο πρωθυπουργός δεν θα ένιωθε πολύ βολικά στη θέση του, για λόγους ευθιξίας τουλάχιστον, μετά από τις αποκαλύψεις σχετικά με τον πόθεν έσχες του.
Δυστυχώς, εδώ είναι μέρα Τρίτη κι ο πρωθυπουργός απλά περνά καλά.
Και δυστυχώς, ολοένα και περισσότεροι πολίτες συνειδητοποιούν ότι τα έργα και οι ημέρες της κυβέρνησης Μητσοτάκη έχουν τραγικές συνέπειες για τις ζωές των ίδιων και των παιδικών τους, ότι διαβρώνουν την κοινωνική συνοχή και την ποιότητα της δημοκρατίας μας.
Γι΄ αυτό και αποτελεί ειρωνεία της ιστορίας το γεγονός ότι έρχεται αυτή η κυβέρνηση, αυτού του πρωθυπουργού, να ορίσει τα μέτρα και τα σταθμά του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου: να θέσει όρους αξιολόγησης στα σχολεία.
Όπως σε τόσες άλλες περιπτώσεις, έτσι και τώρα η κυβέρνηση διαστρεβλώνει τις έννοιες και αντιστρέφει το νόημα των όρων.
Το ίδιο έκανε με τις προανακριτικές επιτροπές, όπου οι ελεγχόμενοι έγιναν κατήγοροι.
Το ίδιο έκανε με την πανδημία, αντικαθιστώντας τις κυβερνητικές ευθύνες με τη λεγόμενη ατομική ευθύνη.
Το ίδιο κάνει και τώρα. Αντιστρέφει την πραγματικότητα, οικειοποιείται τους όρους. Η ΝΔ επιμένει να οικειοποιείται τον όρο «αξιολόγηση» σαν να είναι ιδιοκτησία της και ιδιότητά της.
Αλήθεια, είναι ίδιον της ΝΔ η αξιολόγηση;
Αξιολόγησε η ΝΔ και η κυβέρνηση τα στελέχη χωρίς πτυχία που κατέλαβαν θέσεις στον κρατικό μηχανισμό κατά παράβαση των κείμενων διατάξεων;
Αξιολόγησε η ΝΔ και η κυβέρνηση τούς υπουργούς της;
Αξιολόγησε η ΝΔ και η κυβέρνηση την κωμόπολη των μετακλητών που ίδρυσε στις παρυφές του Μεγάρου Μαξίμου;
Αξιολόγησε η ΝΔ και η κυβέρνηση τη διαχείριση της πανδημίας;
Τι από όλα αυτά κάνατε κυρίες και κύριοι της ΝΔ. Τίποτα απολύτως.
Κι όταν το πράξατε, το πράξατε με τον παλιό, κλασικό τρόπο της δεξιάς: τα καλά και συμφέροντα, συγκαλύπτοντας ευθύνες και προπαγανδίζοντας ανύπαρκτες επιτυχίες.
Κατά κανόνα, λοιπόν, η ΝΔ από κάθε διαδικασία αξιολόγησης αφαιρεί τη λογοδοσία και της προσθέτει τον κοινωνικό αυτοματισμό.
Επικοινωνώντας ως «αξιολόγηση» τον νεοσυντηρητικό αυταρχισμό και την ενός ανδρός αρχή.
Ξέρετε, όλα αυτά μπορεί να διεγείρουν το νεοσυντηρητικό ακροατήριό σας, αλλά να μην μας κοροϊδεύει ο πρωθυπουργός ότι είναι προοδευτικός άνθρωπος.
Στο πόθεν έσχες των πολιτικών του αξιών, η προοδευτικότητά του είναι αδήλωτη και καλά κρυμμένη από τον κοινωνικό έλεγχο.
Ποιος, λοιπόν, αξιολογεί; Μπορεί να αξιολογεί αυτός που δεν λογοδοτεί και δεν αξιολογείται;
Ας απαντήσει η κυβερνητική πλειοψηφία.
Δεν μπορούν να μιλούν περί αξιολόγησης μετά το φιάσκο της ελάχιστης βάσης εισαγωγής ο πρωθυπουργός και η υπουργός Παιδείας.
Δεν μπορούν να αξιολογούν αυτοί που καταλαμβάνουν θέσεις ευθύνης και, αντί να αναγνωρίζουν τα λάθη τους, απαντούν με κυνισμό και αναισθησία στους μαθητές, τους γονείς σε ολόκληρη την κοινωνία.
Εικάζω ότι αν ήμασταν σε κάποια άλλη ευρωπαϊκή χώρα, από αυτές που θεωρούμε ως υποδείγματα εξαιρετικών πολιτικών συστημάτων και υψηλής πολιτικής κουλτούρας, δεν θα συζητούσαμε σήμερα αυτό εδώ το νομοσχέδιο.
Γιατί, απλά ο πρωθυπουργός δεν θα ένιωθε πολύ βολικά στη θέση του, για λόγους ευθιξίας τουλάχιστον, μετά από τις αποκαλύψεις σχετικά με τον πόθεν έσχες του.
Δυστυχώς, εδώ είναι μέρα Τρίτη κι ο πρωθυπουργός απλά περνά καλά.
Και δυστυχώς, ολοένα και περισσότεροι πολίτες συνειδητοποιούν ότι τα έργα και οι ημέρες της κυβέρνησης Μητσοτάκη έχουν τραγικές συνέπειες για τις ζωές των ίδιων και των παιδικών τους, ότι διαβρώνουν την κοινωνική συνοχή και την ποιότητα της δημοκρατίας μας.
Γι΄ αυτό και αποτελεί ειρωνεία της ιστορίας το γεγονός ότι έρχεται αυτή η κυβέρνηση, αυτού του πρωθυπουργού, να ορίσει τα μέτρα και τα σταθμά του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου: να θέσει όρους αξιολόγησης στα σχολεία.
Όπως σε τόσες άλλες περιπτώσεις, έτσι και τώρα η κυβέρνηση διαστρεβλώνει τις έννοιες και αντιστρέφει το νόημα των όρων.
Το ίδιο έκανε με τις προανακριτικές επιτροπές, όπου οι ελεγχόμενοι έγιναν κατήγοροι.
Το ίδιο έκανε με την πανδημία, αντικαθιστώντας τις κυβερνητικές ευθύνες με τη λεγόμενη ατομική ευθύνη.
Το ίδιο κάνει και τώρα. Αντιστρέφει την πραγματικότητα, οικειοποιείται τους όρους. Η ΝΔ επιμένει να οικειοποιείται τον όρο «αξιολόγηση» σαν να είναι ιδιοκτησία της και ιδιότητά της.
Αλήθεια, είναι ίδιον της ΝΔ η αξιολόγηση;
Αξιολόγησε η ΝΔ και η κυβέρνηση τα στελέχη χωρίς πτυχία που κατέλαβαν θέσεις στον κρατικό μηχανισμό κατά παράβαση των κείμενων διατάξεων;
Αξιολόγησε η ΝΔ και η κυβέρνηση τούς υπουργούς της;
Αξιολόγησε η ΝΔ και η κυβέρνηση την κωμόπολη των μετακλητών που ίδρυσε στις παρυφές του Μεγάρου Μαξίμου;
Αξιολόγησε η ΝΔ και η κυβέρνηση τη διαχείριση της πανδημίας;
Τι από όλα αυτά κάνατε κυρίες και κύριοι της ΝΔ. Τίποτα απολύτως.
Κι όταν το πράξατε, το πράξατε με τον παλιό, κλασικό τρόπο της δεξιάς: τα καλά και συμφέροντα, συγκαλύπτοντας ευθύνες και προπαγανδίζοντας ανύπαρκτες επιτυχίες.
Κατά κανόνα, λοιπόν, η ΝΔ από κάθε διαδικασία αξιολόγησης αφαιρεί τη λογοδοσία και της προσθέτει τον κοινωνικό αυτοματισμό.
Επικοινωνώντας ως «αξιολόγηση» τον νεοσυντηρητικό αυταρχισμό και την ενός ανδρός αρχή.
Ξέρετε, όλα αυτά μπορεί να διεγείρουν το νεοσυντηρητικό ακροατήριό σας, αλλά να μην μας κοροϊδεύει ο πρωθυπουργός ότι είναι προοδευτικός άνθρωπος.
Στο πόθεν έσχες των πολιτικών του αξιών, η προοδευτικότητά του είναι αδήλωτη και καλά κρυμμένη από τον κοινωνικό έλεγχο.
Ποιος, λοιπόν, αξιολογεί; Μπορεί να αξιολογεί αυτός που δεν λογοδοτεί και δεν αξιολογείται;
Ας απαντήσει η κυβερνητική πλειοψηφία.
Δεν μπορούν να μιλούν περί αξιολόγησης μετά το φιάσκο της ελάχιστης βάσης εισαγωγής ο πρωθυπουργός και η υπουργός Παιδείας.
Δεν μπορούν να αξιολογούν αυτοί που καταλαμβάνουν θέσεις ευθύνης και, αντί να αναγνωρίζουν τα λάθη τους, απαντούν με κυνισμό και αναισθησία στους μαθητές, τους γονείς σε ολόκληρη την κοινωνία.