«Φεστιβάλ Βυζαντινών Νερόμυλων» με τους String Demons (27/8) και τις Αδελφές Βουγιουκλή (28/8)
«Φεστιβάλ Βυζαντινών Νερόμυλων»
με τους String Demons
(27/8) και τις Αδελφές Βουγιουκλή (28/8)
Με το διήμερο «Φεστιβάλ
Βυζαντινών Νερόμυλων» ανοίγει την Παρασκευή η αυλαία στις φετινές
Εκδηλώσεις «Σεπτέμβριος όπως… Πολιτισμός» που διοργανώνει το Τμήμα
Πολιτισμού του Δήμου Παύλου Μελά με δωρεάν είσοδο.
Ανηφορίζουμε στους
μοναδικούς Βυζαντινούς Νερόμυλους, τοπόσημο της Θεσσαλονίκης, για να
απολαύσουμε μοναδικές πολιτιστικές βραδιές
➢ την Παρασκευή 27/8, με
τους String Demons, το “δαιμονικό” ντουέτο
εγχόρδων που πλέκει το ροκ, την κλασική
και την παραδοσιακή μουσική με ευρηματικότητα και λυρισμό, και
➢ το Σάββατο 28 Αυγούστου, με τις Αδελφές Βουγιουκλή, μια
κατάδυση στις πολυπολιτισμικές μουσικές - από την παράδοση της Ελλάδας, της
Κάτω Ιταλίας, της Βαλκανικής πολυφωνίας μέχρι την παράδοση του… κόσμου.
Ώρα έναρξης των εκδηλώσεων: 20.30.
String Demons
Οι String Demons, τα αδέλφια
Κωνσταντίνος και Λυδία Μπουντούνη,
είναι ένα ντουέτο εγχόρδων (βιολοντσέλο, βιολί) που ξεκίνησε την κοινή μουσική
του πορεία το 2014, συνθέτοντας, ερμηνεύοντας και διασκευάζοντας με πρωτότυπο
τρόπο, ιδιαίτερη ματιά και επιρροές από ένα ευρύτατο μουσικό φάσμα που
ξεκινά από την κλασική μουσική -από την οποία άλλωστε προέρχονται- μέχρι την
ελληνική παραδοσιακή / λαϊκή, τη rock, τη heavy metal, την pop, τους
βυζαντινούς ύμνους κ.α., χωρίς ταμπέλες και μουσικές "παρωπίδες".
Το βιολοντσέλο του Κωνσταντίνου, το
βιολί της Λυδίας, οι φωνές τους, η ματιά τους πάνω στις συνθέσεις των Iron
Maiden, του Haendel , του Vivaldi, του Βαμβακάρη και πολλών άλλων, εκεί που ο
Bach συναντιέται με τους Queen, η Lady Gaga με τα Λαϊκοδημοτικά, οι Abba με τα
Ποντιακά, οι εξ’ ολοκλήρου δικές τους συνθέσεις, ο ηλεκτρισμός σε αντίθεση με
την κλασική παιδεία των δύο αδελφών, όλα αυτά σχηματίζουν τη μουσική
"ιδιοσυγκρασία" των String Demons.
Έχουν συνεργαστεί με σημαντικούς ανθρώπους και σχήματα του ευρύτερου καλλιτεχνικού χώρου, όπως: Βαγγέλης Μπουντούνης, Μαρία Χαιρογιώργου, Μάρω Ραζή, Στέφανος Κορκολής, Μαρία Φαραντούρη, Ηλίας Καρελλάς, Χρήστος Θηβαίος, Μίλτος Πασχαλίδης, Περικλής Κούκος, Γιώτης Κιουρτσόγλου, Γιώργος Τρανταλίδης, Άλκης Παπαδόπουλος, Akiko Koizumi, Άγγελος Αντωνόπουλος, Τζώρτζια Κεφαλά (Μπλε), Θύμιος Παπαδόπουλος, Αντιγόνη Γύρα (Κινητήρας-Χοροθέαμα), Λευτέρης Ελευθερίου, Ανδρέας Πυλαρινός, Νίκος Σούλης, AcrOdance, Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ, 100 Κιθάρες, Ciccada κ.ά. Έχουν εμφανιστεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, στο Ηρώδειο, στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και σε πάρα πολλά θέατρα, μουσικές σκηνές, μουσεία, φεστιβάλ εντός και εκτός Ελλάδος και έχουν πραγματοποιήσει επιτυχημένες περιοδείες σε όλη την Ελλάδα και στο εξωτερικό (Γερμανία, Ιταλία, Βέλγιο, Κύπρος, Νέα Υόρκη). Έχουν δώσει και γράψει μουσική για ντοκιμαντέρ, τηλεοπτικές εκπομπές (Μηχανή του Χρόνου, "Πίσω δε γυρνάω") και θέατρο (Όρνιθες, Σιδεράδες, Συρανό ντε Μπερζεράκ) αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές.
Τη σεζόν 2019-2020 εμφανίστηκαν,
έγραψαν πρωτότυπη μουσική και διασκεύασαν με ανατρεπτικό τρόπο αριστουργήματα
της κλασικής μουσικής στην παράσταση "Συρανό ντε Μπερζεράκ" σε
σκηνοθεσία του Ηλία Καρελλά και κινησιολογία της Αντιγόνης Γύρα. Η παράσταση
ανέβηκε στη σκηνή του Θεάτρου Κάππα, την παρακολούθησαν πάνω από 35.000
θεατές και έλαβε διθυραμβικές κριτικές.
Αδελφές Βουγιουκλή
Η Ελένη και η Σουζάνα Βουγιουκλή, «οι ιέρειες της πολυπολιτισμικότητας»
όπως έχουν χαρακτηρισθεί, έχοντας στο ενεργητικό τους μια δυνατή παρουσία στην
Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό, παρουσιάζουν στο Ανοιχτό Θέατρο Βυζαντινών
Νερόμυλων μια μουσική παράσταση μοναδικής αισθητικής που κοινωνεί την έκσταση
της Κάτω Ιταλίας, το μυστήριο της Βαλκανικής πολυφωνίας, τον πλούτο της
ελληνικής παράδοσης, τον σπαραγμό του πορτογαλέζικου fado και τη δωρικότητα των
blues και του gospel της Αμερική και φυσικά, του ελληνικού ρεμπέτικου.
Οι δύο μουσικοί - performers με τις
αυθεντικές και εκρηκτικές τους ερμηνείες συνεπαίρνουν τα ακροατήρια ανά τον
κόσμο, με ένα πλήθος εμφανίσεων σε σημαντικές διεθνείς διοργανώσεις. Η
μυσταγωγία και η αμεσότητα των μουσικών τους παραστάσεων αναδεικνύει τον
αρχέγονο παγκόσμιο ήχο έχοντας όχημα τραγούδια απ’ όλο τον κόσμο αλλά και τις
δικές τους πρωτότυπες συνθέσεις.
Έχουν συνεργαστεί µε πολλούς γνωστούς καλλιτέχνες όπως
µε τη Μαρία Φαραντούρη στο Ηρώδειο, τον Goran Bregovic, τον Θανάση Γκαϊφύλλια,
τον Λουδοβίκο των Ανωγείων, τον Ψαραντώνη, τον Θανάση Παπακωνσταντίνου (cd «Ο
Σαµάνος»), την Τατιάνα Λύγαρη ( στο µουσικό βαγόνι Orient express του θεάτρου
Το Τρένο στο Ρούφ, µε τις µουσικές παραστάσεις «Μάγισσες στο Ρούφ» και «Οι
κυρίες τραγουδούν και … µπλούζ»), τον Χρήστο Θηβαίο και Γιάννη Σπάθα (cd «Ελένη
και Σουζάνα Βουγιουκλή»), τον Γιώργο Καζαντζή, τους Ghetonia, τον Μιχάλη
Τζουγανάκη, τον Βασίλη Λέκκα, τον Ηλία Ανδριόπουλο, τον Βασίλη Σκουλά, τους
Rotting Christ κ.ά.
Συντελεστές: Ελένη Βουγιουκλή (τραγούδι, πιάνο), Σουζάνα Βουγιουκλή (τραγούδι, πιάνο, κιθάρα), Αλέξης Αποστολάκης (τύμπανα), Χρήστος Τσαπράζης (κοντραμπάσο).
Έχουν δώσει συναυλίες έθνικ, κλασικής και παραδοσιακής µουσικής σε σηµαντικές διοργανώσεις και διεθνή φεστιβάλ, όπως στη Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών στο Μιλάνο το 2015, σε χώρους ιδιαίτερης δυναµικής, όπως το Carnegie Hall της Νέας Υόρκης, το International Mugham Centre στο Μπακού, σε αρχαία θέατρα και πύργους, σε όλα τα Μέγαρα Μουσικής της Ελλάδας, σε εθνικά θέατρα αλλά και σε σηµαντικά jazz clubs σε Ελβετία, Ιταλία, Κύπρο, Βουλγαρία, Η.Π.Α, Ουκρανία, Λουξεµβούργο, Βέλγιο, Τουρκία, Ρουµανία, Νεπάλ, Αζερµπαϊτζάν κ.α. Carnegie Hall, New York, 2013
Πρόσβαση
Η πρόσβαση στους Βυζαντινούς
Νερόμυλους Πολίχνης Δήμου Παύλου Μελά γίνεται με το αστικό λεωφορείο Νο 1, από
τα ΚΤΕΛ με τερματικό σταθμό το Σκλαβενίτη Ευκαρπίας. Η συγκεκριμένη γραμμή
διέρχεται από τις κεντρικές στάσεις της Πολίχνης και της Σταυρούπολης
(πληροφορίες www.oasth.gr). Επίσης με τα λεωφορεία Νο 28, 29.
Οδικώς, η πρόσβαση γίνεται από την
περιφερειακή οδό μέσω της εξόδου για το Γενικό Νοσοκομείο Παπαγεωργίου και το
424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο.
Ο Νερόμυλος: μια σοφή μηχανή στο μυλοτόπι Πολίχνης
O Nερόμυλος ήταν μια σοφή στη σύλληψή
της μηχανή, με απλή κτηριολογική δομή και εξοπλισμό. Λειτουργούσε απολύτως
οικολογικά, δίνοντας νερό ο ένας στον άλλο. Απαιτούσε διπλή παροχή νερού και
στηριζόταν στη μετατροπή της δύναμης της υδατόπτωσης σε κινητική ενέργεια και
στη μεταφορά της περιστροφικής κίνησης της φτερωτής και του κάθετου άξονα στη
μυλόπετρα, χωρίς την παρεμβολή γραναζιού.
Οι Νερόμυλοι αποτελούσαν την πιο
διαδεδομένη μηχανή των βυζαντινών και μεταβυζαντινών χρόνων, που αντικατέστησε
τη βαριά χειρωνακτική εργασία.
Κατείχαν πρωτεύουσα σημασία στο
βυζαντινό οικονομικό σύστημα, δεδομένου ότι αποτελούσαν τη βάση της πρωτογενούς
παραγωγής και εισέφεραν σημαντικά φορολογικά έσοδα στα κρατικά ταμεία.
Χρησιμοποιήθηκαν ανά τους αιώνες για άλεση καρπών, αλλά και σύνθλιψη μπαρούτης
και ελαιοκάρπων για παραγωγή ελαιόλαδου, σφυρηλάτηση μετάλλων, επεξεργασία
υφασμάτων (ρασοτριβή - μαντάνι), πριόνισμα, κίνηση κεραμικού τροχού κ.λ.π.
Ανοιχτό Θέατρο των Βυζαντινών Νερόμυλων Πολίχνης
Το αρχαιολογικό πάρκο των Βυζαντινών
Νερόμυλων Πολίχνης συνδυάζει το φυσικό κάλλος, την ιστορική σημασία, την
ευκολία πρόσβασης και τη λειτουργικότητα. Στο παρελθόν η περιοχή ήταν τόπος
εκδρομών και αναψυχής για τους Θεσσαλονικείς, λόγω της παραδείσιας ομορφιάς της
ενώ με απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου κηρύχθηκε ”Μνημείο
Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Χρόνων”.
Το Ανοιχτό Θέατρο των Βυζαντινών
Νερόμυλων της Πολίχνης, χωρητικότητας 500 ατόμων, χώρος απαράμιλλης ομορφιάς
και πολιτισμού, άνοιξε τις πύλες του για το κοινό το Σεπτέμβριο του 2015, μετά
από πολλά χρόνια αχρησίας.
Η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου
Θεσσαλονίκης, υπό τη διεύθυνση του Χάρη Ηλιάδη, είχε παρουσιάσει τότε μια
μοναδική συναυλία, σε μια πετυχημένη σύμπραξη του Δήμου Παύλου Μελά και του
Φεστιβάλ Μονής Λαζαριστών.
Έκτοτε, το νερό κύλισε στα «μυλοτόπια»
της ιστορίας και έβαλε για τα καλά το Ανοιχτό Θέατρο των Βυζαντινών Νερόμυλων
στο χάρτη της πολιτιστικής ατζέντας ολόκληρης της πόλης, με τις μοναδικές
μουσικές και θεατρικές βραδιές στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Βυζαντινών Νερόμυλων
που οργανώνει το Τμήμα Πολιτισμού στο τέλος του καλοκαιριού.